[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تحلیل تاکتیکی بازی تیم فوتبال ایران مقابل آمریکا رویکرد تهاجمی، بهترین تدبیر برای صعود، روزنامه شیراز نوین

آخرین بازی  از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر امشب  بین تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا برگزار می‌شود، دیدار بسیار حساسی که سرنوشت یکی از تیم‌های صعود کرده به مرحله بعدی مسابقات را مشخص می‌کند.
تیم فوتبال آمریکا در دوبازی قبلی مقابل ولز و انگلستان نشان داد که از قدرت جنگندگی و آمادگی جسمانی خوبی  برخوردار است و بازیکنان این تیم با قدرت دوندگی بالا و بستن فضاها تلاش کردند تا مانع بازی سازی وخلق موقعیت توسط حریفان شوند. 
رویکرد تأثیرگذاری که باعث شد تا تیم آمریکا یک امتیاز بسیار حساس را از حریف قدرتمندی چون انگلستان به دست بیاورد و در بازی مقابل ولز نیز با بدشانسی پیروزی را در دقایق پایانی با تساوی عوض کند.
هرچند بازیکنان تیم آمریکا از حیث نتیجه عملکرد نسبتاً بدی نداشتند، اما این تیم دارای نقاط ضعفی است که می‌توان با  اتخاذ یک تاکتیک مناسب توسط کارلوس کیروش،  به کسب امتیاز در این بازی امیدوار بود. 
تیم آمریکا که ازسیستم و چینش ۴-۳-۳ در بازی‌های قبلی استفاده کرده است، با قراردادن۳ مهاجم در پیشانی خط حمله خود، سعی دارد تا با پرس و ایجاد فشار بر روی مدافعین و جلوگیری از بازی سازی آن‌ها در فاز اول بیلدآپ، ضریب اشتباهات آن‌ها را افزایش داده و موقعیت‌های خطرناکی را بر روی دروازه حریفان ایجاد کند. به همین جهت است که  تمرکز بالا در خط دفاعی ایران بسیار حائز اهمیت است و باید مدافعینی در ترکیب قرار بگیرند که دارای تمرکز بالا در خط دفاعی  و از قدرت حفظ توپ و  بازی سازی خوبی برخوردار باشند. 
حرکت از کناره‌های زمین یا همان فلانک‌ها و بازی سازی و ارسال توپ از جناحین،  یکی از تاکتیک‌های مهم آمریکا در مقابل حریفان است، همان طور که بارها شاهد حرکت از کناره‌ها و ارسال توپ توسط بازیکنان خوب و توانمندی چون «مک کنی و پولیسیچ»  در بازی مقابل ولز و انگلستان بودیم. 
البته تیم ایران با داشتن مدافعین کناری خوبی چون رامین رضائیان و میلاد محمدی و اضافه شدن بازیکنان تکنیکی و تاکتیک پذیری چون: علی قلی‌زاده و احسان حاج صفی،  نه تنها می‌توانند حملات تیم آمریکا از جناحین را خنثی کنند بلکه می‌تواند از ضعف سمت چپ خط دفاعی آمریک( و در جایی که آنتونی رابینسون قرار گرفته)، استفاده کند و با انجام کارهای ترکیبی، موقعیت‌های خطرناکی را بر روی دروازه آمریکا ایجاد کند، همان طور که در بازی مقابل ولز شاهد  حملات پی در پی ایران از سمت راست بر روی دروازه تیم فوتبال ولز  بودیم که باعث خلق موقعیت و به ثمر رسیدن دو گل در بازی مقابل ولز شد. سیستم تهاجمی ‌تیم فوتبال آمریکا که فشار و پرس از جلو را در دستور کار قرار دارد، دارای نقطه ضعف مهمی ‌است و آن  نقطه ضعف ایجادشدن فضای خالی پشت سر مهاجمان به‌خاطر پرس از یک سوم دفاعی تیم حریف است. در چنین شرایطی ‌هافبک‌ها و مدافعین تیم آمریکا برای پوشش فضاهای خالی پشت سر مهاجمان، یک خط به جلو آمده تا آن فضاها را پوشش دهند. همین موضوع باعث ایجاد فضای مناسبی پشت سر مدافعین تیم فوتبال آمریکا شده و تیم ایران می‌تواند با استفاده از این فضا و استفاده  از بازیکنان سرعتی و تکنیکی، موقعیت‌های گلزنی خوبی را بر روی دروازه آمریکا ایجاد کند. بازی سازی و تدارک حملات از جناح راست تیم ایران و اعمال فشار از جناحین به تیم آمریکا(خصوصاً جناح چپ)، تحت فشارقراردادن ‌هافبک‌های مرکز آمریکا با تعداد نفرات زیاد، ارسال توپ به  فضای پشت مدافعین تیم آمریکا، و سرعت دادن به بازی با توجه به کند بودن خط دفاعی آمریکا، از مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه و برنامه‌ریزی سرمربی محترم تیم ایران قرار گیرد.  البته اتخاذ یک رویکرد تهاجمی‌ توسط سرمربی تیم فوتبال ایران تا آخرین لحظه مسابقه بسیار حائز اهمیت است و چینش محتاطانه نفرات برای کسب حداقل امتیاز علاوه بر این که پیامدهای روانی خوبی را به همراه ندارد  می‌تواند باعث ارائه یک بازی ضعیف و به قیمت حذف از جام جهانی تمام شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی