[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۷
  • دوره جدید

تجویز شادی برای جامعه نگران، روزنامه شیراز نوین

فصل پنجم خندوانه به روی آنتن رسانه ملی رفت
تجویز شادی برای جامعه نگران

 

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

یادداشت: مردم نگران افزایش نرخ تورم و سرکشی قیمت‌ها هستند. برجام در خطر است. دولت در تلاش است آرامش و ثبات را به جامعه تزریق کند. داروهای خارجی گران و کمیاب شده‌اند. دلار افسارگسیخته و کانال‌های روانی را یکی پس از دیگری درهم می‌نوردد. دولت به دنبال مبارزه با گران‌فروشان و محتکران است و خبر از دستگیری متخلفان ارزی و آشوبگران بازار می‌دهد. کارگاه‌ها و کارخانه‌های بی‌پشتوانه در خطر تعدیل نیرو و تعطیلی هستند. لوازم خانگی و خودرو، آشکارا سودای گرانی سر دادند. چنان که از اخبار برمی‌آید، بسته‌های حمایتی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان حقیقی در نظر گرفته شده است. ظریف در اروپا به دنبال پیروزی دیپلماتیک بر ترامپ است. مردم به روزهای پیش‌رو با نگرانی می‌نگرند. در میان همه این دلواپسی‌ها، وظیفه مدیوم‌های ارتباطی به سردمداری رسانه ملی چیست؟ به طور حتم مدیوم‌های ارتباطی رسالت دشواری در این ایام حساس بر عهده دارند. همه مدیوم‌های ارتباط جمعی در کنار وظیفه تحلیل رویداد‌ها و خبررسانی، وظیفه دارند اندکی از التهاب و نگرانی جامعه به وسیله نمایش آثار نشاط‌آور بکاهند و مقدمات تلطیف فضای مدنی را در شرایط سخت فراهم سازند. متأسفانه عوامل زیادی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا جامعه ایران از شاخصه‌های یک کشور پرنشاط فاصله بگیرد. دولت به گواه آمار و ارقام بر این باور است که نرخ بیکاری، تورم و مؤلفه‌های اقتصادی با شیب ملایمی مسیر بهبود را می‌پیمایند، اما مشکلات عدیده اقتصادی و گسترش خط فقر، اثرات شوم را تا حدودی به جا گذاشته و ظرفیت تحمل‌پذیری و نشاط مردم در موقعیت مناسبی ارزیابی نمی‌شود. در چنین شرایطی، رسانه‌ها وظیفه دارند مؤلفه‌های مؤثری نظیر شادی، شور، نشاط، امید و پویایی را به عروق جامعه تزریق کرده و مردم را به سوی سرزندگی و خروج از شرایط بحرانی تشویق کنند؛ چراکه در میان مردمان غمگین و افسرده رغبتی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های صنعت و جهان اولی شدن به چشم نمی‌آید. در این میان، فضای مجازی با همه جذابیت‌هایش رقیب سرسختی برای جعبه جادویی به حساب می‌آید. اما رسانه ملی با اتکا به هوادارن سنتی‌اش، هنوز قافیه را به طور تمام‌عیار واگذار نکرده و توانسته است همچنان گروهی از مخاطبان وفادار را که سختگیر نیستند در دامان بگیرد. با مروری بر کارنامه رسانه ملی درمی‌یابیم که متأسفانه تلویزیون ایران برای سال‌های زیادی از برنامه‌های طنز محروم مانده بود و علاقه‌‌مندان بی‌‌شمار ژانر کمیک، از مدیوم‌های فرامرزی به ارتزاق می‌پرداختند. خستگی مهران مدیری برای ساختن برنامه‌های نودشبی، جذابیت سینما و زاویه‌هایی که رضا عطاران با تلویزیون پیدا کرد، پرهیز سروش صحت از سریال‌سازی و بیماری افسردگی که غفوریان را از انگیزه تهی ساخت، بهانه‌ای بود تا تلویزیون به فکر استفاده از چهره‌‌های مستعد و جدیدی بیفتد؛ چهره‌هایی همانند رامبد جوان که از انگیزه بالایی در عرصه رسانه برخوردار بودند و مجموعه‌های تلویزیونی و سینمایی، مأمنی برای بروز استعداد‌های آنها به حد کافی مهیا نمی‌کرد. «خندوانه» در بدو تولد همانند یک طفل نوباوه تلاش زیادی کرد تا در کوران برنامه‌هایی که بی‌مخاطب مانده بودند، جایی برای ارائه توانمندی‌های خود پیدا کند و علاقه‌مندانش را با تلویزیون آشتی دهد. در نظر داشته باشیم که مخاطب ایرانی با برنامه‌های کمدی که از آنها به عنوان استندآپ یاد می‌شود هیچ‌گونه آشنایی نداشت و دلبسته کردن مخاطبان با اینگونه برنامه‌ها کار چندان آسانی نبود. اما رامبد جوان با اتکا به اتاق فکرش، صبر پیشه کرد و برای پذیرفته شدن در میان مخاطبان به آزمون و خطاهای بسیاری پرداخت. او مصرانه در پی اهدافش که تزریق شور و نشاط به جامعه بود، اتاق فکر‌های متعددی پایه‌ریزی کرد و با اتکا به آنها در دام تکرار و درجا زدگی کمتر گرفتار شد. بی‌شک خندوانه در طول این سال‌ها از خطا مبرا نبوده و همواره در اوج قرار نداشته است. گاهی از روی خستگی و غفلت به وادی هجو قدم گذاشته و در پاره‌ای موارد سطح کیفی آن به دلیل هر شبی بودن نزول چشمگیری داشته است. در برهه‌ای، از مخاطب خواسته بی‌دلیل قهقهه سر دهد و گاهی برنامه را عاری از انسجام جلوی دوربین برده است. به همین دلیل باید انتقاداتی را که از سوی کارشناسان رسانه، جامعه‌شناسان، طنزپردازان و پیشکسوتان وادی نمایش به خندوانه مطرح می‌شود را وارد دانست و از سازندگان انتظار داشت با گذشت زمان، برای رفع آنها اقدام نمایند و سطح کیفی برنامه را ارتقا دهند. با وجود همه اشکالاتی که در «خندوانه» مشهود است، ماحصل فکری رامبد جوان به خوبی توانسته نقش زیادی در تزریق شادی به جامعه داشته باشد و در دوران غیبت، جای خالی او و تیم خستگی‌ناپذیرش آشکار است. خالق خندوانه به همراه اتاق فکرش از مخاطبان می‌خواهد برای شاد بودن به دنبال دستاویزهای سخت و شرایط ایدئال مدنی نباشند و از هر بهانه‌ای به منظور شادمانی استفاده کنند. سازندگان «خندوانه» توانسته‌اند با رعایت همه خط قرمزهای سختگیرانه تلویزیون و هنجارهای ارزشی جامعه ایران، موسیقی مفرح و مردم‌پسندی را پخش کنند و از هر بهانه‌ای برای شاد بودن بهره‌‌برداری نمایند. نتیجه چنان شد که امروزه طیف‌های مختلف سنی و اقشار مختلف جامعه در زمره مخاطبان این برنامه قرار گرفته و برای تماشای آن لحظه‌شماری می‌کنند. خالق خندوانه برای جهان‌‌شمول شدن برنامه‌اش، آیتم‌های مختلفی پایه‌ریزی کرد و نتیجه کار چنان شد که ماحصل اندیشه‌های او به برنامه‌ای گفتگو‌محور، چالشی، موسیقیایی، آسیب‌شناسانه، مسابقه‌ای، نمایشی و حتی خیرخواهانه تبدیل شود. مجری برنامه با بهره‌‌گیری از طنازی‌‌های وادی کمیک به مذمت ناهنجاری‌های اجتماعی و پلشتی‌ها می‌پردازد و از مردم می‌‌خواهد در مصرف آب صرفه‌جویی کرده، پاسدار طبیعت و محیط‌زیست باشند. او با کمک محمد بحرانی به عروسکی نه چندان خوش‌ساخت جان می‌دهد و از جناب‌‌خان یک ستاره تما‌م‌عیار و دوست داشتنی خلق می‌کند. این روزها خندوانه به برنامه‌ای برای فاصله گرفتن از غم، اندوه و فراموشی مشکلات بدل شده و درصدد گشایش دریچه‌های امید و شادی در اندیشه ایرانی‌هاست. هرچند خندوانه هنوز به بلوغ کافی نرسیده و نیاز به سختگیری‌های مضاعفی از سوی رامبد جوان و همکارانش دارد. مرور تاریخ نشان داده است مردم ایران مشکلاتی به مراتب بزرگ‌تر از برجام و خلف وعده استعمارگان و متجاوزان را پشت سر گذاشته‌اند و چنانچه عمر در غم و نگرانی طی شود، همه ما خطای بزرگی مرتکب شده‌ایم. خندوانه در کنار همه کم و کاستی‌هایش، به جامعه ایران خدمت بزرگی کرده است. آغاز فصل پنجم خندوانه سبب شد از زوایای مختلف، نگاهی به درونمایه این برنامه داشته باشیم.

افتخار رسانه ملی
برنامه خندوانه بی‌شک در حوزه سرگرمی و خنداندن مردم و جذب مخاطبان موفق بوده و شاید در دو دهه اخیر بتوان آن را یکی از ماندگارترین برنامه‌های تلوزیونی در حوزه طنز و سرگرمی دانست که از رسانه ملی پخش شده است. این برنامه آن‌قدر موفق بود که بتوان آن را یکی از عوامل اصلی ارتقای بیننده شبکه نسیم و مطرح شدن آن در میان شبکه‌های دیگر در سال‌های اخیر سیما نیز دانست. این نکته را نیز باید تصریح کرد که خندوانه پس از یک دوره موفق تلوزیون در پخش سریال‌های پرمخاطب طنز، این بار زمینه‌ساز برنامه‌های جدید و متفاوت‌تری برای شبکه‌های تلوزیونی نیز در حوزه کمیک شد. در این میان، حاشیه‌های خندوانه گاه بر متن آن غلبه می‌کند ولی درباره این حواشی نیز می‌توان چند نکته را بیان کرد. برخی از حاشیه‌ها نشان از خستگی، کج‌سلیقگی یا بر اثر غفلت صورت پذیرفته و به علت روند رو به رشد و تداوم مثبت این برنامه، قابل چشم‌پوشی و گذشت است. این نکته نیز از عدالت به دور نیست اگر یادآوری کنیم یا تذکر بدهیم که تعداد حواشی در قیاس با مدت طولانی بودن پخش این برنامه کم بوده و به همین دلیل هم قابل چشم‌پوشی است. تجربه تلوزیون و سینما نشان می‌دهد تهیه برنامه، سریال و فیلم با تم طنز از فیلم‌های جدی گاه کنترل حواشی‌اش یا جلوگیری از  شکسته شدن اخلاق و عرف جامعه در آن سخت‌تر از برنامه‌های جدی است. از همین منظر نیز هم خندوانه تجربه نوی محسوب می‌شود و کم بودن تعداد حواشی آن قابل تقدیر است.
رامبد، مدیون خندوانه
اما خود رامبد جوان نیز به خندوانه مدیون است. او با خندوانه در جامعه ایران محبوب‌تر شد و از یک بازیگر طنز موفق تا یک مدیر خلاق حوزه طنز ارتقای جایگاه و منزلت پیدا کرد. رامبد قبل از خندوانه با رامبد بعد از خندوانه تغییرات زیادی کرده است. او بر این باور است که قطعاً در ادامه این برنامه بهتر خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که الان برخی آیتم‌ها یا برنامه‌ها را خرج نکردیم و می‌خواهیم بعداً رونمایی کنیم. الان هم با تمام قوا حرکت می کنیم و این برنامه، تمام ظرفیت و توانایی ماست. وی می‌افزاید: می‌دانیم که مسیر آینده هم باید تغییر کند و حدود آن را هم می‌دانیم، اما اینکه دقیقاً مقصد ما کجاست، نمی‌دانیم. وی درباره فراگیری خندوانه بین مردم گفت: در چنین برنامه‌هایی قطعاً هرچه ارتباط ما با منتقدان، کارشناسان و مردم بیشتر باشد، برنامه نیز پخته‌تر خواهد شد. ما معتقدیم همه آدم‌های موفق شوخ‌طبع هستند و قصدمان این است که این امر را به نمایش بگذاریم. جوان درباره انتخاب مهمانش می‌گوید: مشاهده می‌کنید که چهره‌های شناخته شده سینما و تلویزیون یا برگزیدگان ورزش تنها میهمانان ما نیستند و ما از همه افراد موفق دعوت می کنیم میهمان برنامه باشند.
موفقیت نسیم
موضوع برنامه خندوانه، خنده است. این برنامه یکی از اولین محصولات شبکه نسیم بود؛ شبکه‌ای که اساساً برای خندیدن به وجود آمده بود. با راه‌اندازی برنامه خندوانه خیلی زود مشخص شد شبکه نسیم می‌تواند یکی از قدرتمندترین شبکه‌های سیما باشد. شبکه‌ای که بیشتر برنامه‌هایش گزیده آیتم‌های نمایشی تولید شده یا آیتم‌های دوربین مخفی بود و امیدوار بود مردم با فرستادن ویدیوهای شیرین کاری بچه‌های خودشان، بتوانند این شبکه را در کار سخت و ناشدنی خنداندن مردم یاری کند. این جهش حاصل رخدادی پیش‌بینی نشده بود. حتی مدیران سازمان هم نمی‌دانستند عبارت «شبکه نسیم؛ شبکه نشاط و سرگرمی» چه قدرت رسانه‌ای بالایی دارد. معروف است که خنداندن مردم ایران کار سختی است و حالا شبکه‌ای آمده بود که می‌خواست خود را وقف خنده و سرگرمی کند. توفیق شبکه نسیم از قدرت خود عبارت «نشاط» می‌آمد؛ حتی خود این واژه نیز حاوی قدرتی رسانه‌ای است. درحالی‌که همه برنامه‌های سازمان به شکل تأسف‌باری می‌کوشیدند خود را حاوی پیام و ارزش نشان دهند، شبکه‌ای آمده بود که رها از همه این قید و بند‌ها فقط می‌خواست بخنداند. خود کلمه نسیم مخفف چهار کلمه نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقه بود. رویکرد این شبکه ایجاد فرصت‌های شاد و بانشاط است که مخاطب، آن را در کوتاه‌ترین زمان تجربه کند. در این شبکه دیگر خبری از فضل‌فروشی‌های ناکارآمد و نصیحت کردن‌های سایر شبکه‌ها نبود. عبارت و عنوان شبکه نسیم حاوی یک جهش ایدئولوژیک در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود. مفهوم جهش با مفهوم تکامل متفاوت است، هرچند به عقیده زیست‌شناسان روند تکامل حیات با جهش‌های کروموزومی پیوند خورده است. هرچه هست اینجا و در تأسیس شبکه نسیم چیزی در حال رخ دادن بود که با انگاره‌های سابق رسانه‌ای سازمان صدا و سیما نمی‌شد آن را پیش‌بینی کرد. موفقیت این شبکه هم گویای تثبیت همین جهش بود. وبسایت رسمی شبکه نسیم در این زمینه گفته است در شبکه نسیم حال خوب، حالی است که انسان را هم از جهت معنوی ارتقا می‌دهد و هم حس شیرین نشاط را در او ایجاد می‌کند. 
فصل پنجم رسید
خندوانه در فصل پنجم در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته پخش خواهد شد. ساعت پخش این سری از خندوانه مطابق فصل‌های قبل ساعت ۱۱شب و در روز بعد ساعت‌های ۷صبح، ۱۱صبح و ۱۷عصر بازپخش خواهد شد. طبق گفته رامبد جوان، این فصل تا اول محرم پخش می‌شود و ادامه آن بعد از ماه محرم و صفر است. همان‌طور که می‌دانید شخصیت عروسکی جناب‌خان در فصل چهارم خندوانه حضور نداشت. دلیل این امر اختلاف نظر مالک این عروسک با سازندگان خندوانه و تلویزیون بود که خوشبختانه این مسئله حل شد و جناب‌خان در خندوانه فصل پنج حضور دارد. طبق خبرهای موثق، مالکیت جناب‌خان به تلویزیون واگذار شده است. معاون حقوقی و امور مجلس سازمان صدا و سیما در این زمینه گفت: با تلاش معاونت حقوقی و امور مجلس صدا و سیما و براساس پیگیری‌های انجام شده، تمامی حقوق مالکیت طرح صنعتی، علامت تجاری و کاراکتر عروسکی جناب‌خان به رسانه ملی واگذار شد.کار طراحی دکور فصل توسط سپیده شریفی انجام شده است. با توجه به جدی بودن موضوع کم‌آبی در کشور، لوله‌هایی که در دکور برنامه وجود دارد یادآور این موضوع است. رامبد جوان بازیگر، مجری و کارگردان ایرانی متولد ۱دی سال ۱۳۵۰ در تهران است. نام کامل وی رامبد جوان تبریزی است و خانواده وی اصالتی آذری دارند. او از سال ۷۳ فعالیت هنری خود را به ترتیب از تئاتر، تلویزیون و سینما آغاز کرد. او بیشتر در نقش‌ها و کارهای طنز فعالیت کرده و شروع شهرت وی را می‌توان مربوط به بازی در مجموعه خانه سبز دانست. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی