[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۵۶
  • دوره جدید

۱۳ اشتباهی که کبدتان را آتش می‌زند (قسمت اول)، روزنامه شیراز نوین

کبد، به دام انداختن سموم و تصفیه آنها با تبدیل کردنشان به مواد بی‌ضرر را برعهده دارد.
کبد یکی از بزرگ‌ترین و مهم ترین اندام‌های بدن است که بیش از 500عملکرد حیاتی در بدن را انجام می‌دهد که شامل تصفیه خون، پاک‌سازی سموم، تبدیل مواد مغذی به انرژی و ذخیره‌سازی ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به گفته دکتر رابرت براون جونیور Robert S. Brown از مرکز پزشکی و درمان بیماری‌های کبد ویل کورنل: «کبد شما هر چیزی را که مصرف کنید پردازش می کند یا آن را برای مصرف بدن آماده کرده یا از شر آن خلاص می شود.» برای سال‌ها در اوج نگه داشتن این ارگان مهم باید توصیه‌هایی که در ادامه این مقاله آمده است را به کار بگیرید.
1. نوشیدن زیاد الکل
همه ما به خوبی از اثرات مخرب الکل بر بدن آگاه هستیم، به ویژه هنگامی که صحبت کبد پیش می‌آید. ولی عجیب است که برای ایجاد آسیب شدید کبدی حتماً نیاز به مصرف زیاد الکل نیست. به گفته دکتر جان ایسکندر John Iskander متخصص گوارش در مرکز پزشکی Kaiser Permanente لس آنجلس: «مصرف بیش از حد الکل می‌تواند از بیمار به بیمار، جنس به جنس، فرهنگ به فرهنگ متفاوت باشد، اما با این حال مصرف بیش از حد آن می‌‌تواند باعث ایجاد التهاب مداوم و پرکاری کبد شود. سال‌ها و دهه‌ها التهاب مداوم در نهایت منجر به افزایش بافت اسکار (زخم یا شکاف) scar و سیروز (التهاب شدید کبد) cirrhosis یا مرحله نهایی بیماری کبد می‌شود که منجر به نارسایی کبد خواهد شد. 
2. ننوشیدن آب به اندازه کافی
حتماً شنیده‌اید که روزانه حداقل باید 8لیوان آب بنوشید. با اینکه ممکن است به نظرتان زیاد برسد، ولی باید بدانید حدود 65درصد از بدن ما را آب تشکیل داده، یعنی تا جایی که می‌توانیم باید به بدنمان آب برسانیم. به گفته دکتر میشل نیل شروود Michele Neil-Sherwood از مؤسسه پزشکی کاربردی و همکار نویسنده کتاب تلاش برای سلامتی Quest for Wellness: «کم‌آبی بدن می‌تواند تأثیر مستقیم روی توانایی سم‌زدایی کبد داشته باشد، بنابراین از دست دادن توانایی سم‌زدایی کبد باعث از دست رفتن سلامت سایر اندام‌های بدن می‌شود.» و زمانی که این اتفاق بیفتد خطر ابتلا به بیماری افزایش پیدا می‌کند. قاعده کلی این است که روزانه باید به اندازه نیمی از وزن ایدئال بدنتان، آب سالم مصرف کنید. «هنگامی که آب دارای آلودگی‌هایی از قبیل xenobiotics، موادی که عموماً به آب اضافه می‌شود (کلرید، فلورید، عوامل نرم کننده) یا مواد BPA که از بطری‌های پلاستیکی وارد آب می‌شوند باشد، باعث ایجاد مسمومیت در سیستم سم‌زدایی بدن می شود.
3. سیگارکشیدن
به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، هر سال حدد 480هزار نفر فقط در ایالات متحده آمریکا در نتیجه کشیدن سیگار می‌میرند. اگر این گزارش به اندازه کافی خطر کشیدن سیگار برای بدن را اثبات نمی‌کند، یک مطالعه در سال 2011 نشان داده سیگار کشیدن علت تقریباً نیمی از سرطان‌های کبد است. به گفته دکتر نیل شروود: «سیگار کشیدن در کل برای سیستم بدن خطرناک است، به دلیل وجود مواد شیمیایی مضر و افزایش استرس اکسیداتیو (استرس اکسیداتیو عدم تعادل میان تولید رادیکال‌های آزاد و دفاع‌های آنتی‌اکسیدانی تعریف می‌شود. حاصل استرس اکسیداتیو در بدن انواع سرطان‌، دیابت، نارسایی‌های قلبی، آسیب‌های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب‌های چشمی و در کل ضعف سیستم ایمنی بدن است.) در سیستم است. این استرس در سیستم می‌تواند در نهایت منجر به آسیب سلول‌های کبدی و در نتیجه آسیب به سلول‌های کل سیستم بدن شود.»
4. اضافه‌وزن
هیچ کس دوست ندارد اضافه وزن داشته باشد و یکی از پیامدهای اغلب نادیده گرفته شدن تجمع چربی در بدن این است که سبب تجمع چربی اطراف کبد شده و منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) می‌شود. این بیماری منجر به طیف گسترده‌ای از بیماری‌های کبدی می‌شود که کبد چرب استئاتو هپاتیت Steatohepatitis غیرالکلی (NASH) و سیروز یا زخم دائمی کبد در نتیجه التهاب مزمن محدوده آن، اشاره دارد. دکتر براون توضیح می‌دهد که اصطلاح «غیرالکلی» به این دلیل استفاده می‌شود که صدمات وارد شده به کبد بسیار شبیه به آسیب‌های ناشی از الکل است، حتی اگر این بیماران مقدار زیادی الکل مصرف نکرده باشند. «اگر شما مبتلا به NAFLD یا NASH هستید بسیار مهم است که یک رژیم غذایی سالم به همراه ورزش برای کمک به حفظ سلامتی کبد در برنامه روزانه‌تان جای دهید. در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان NASH وجود ندارد، آزمایشات بالینی برای تحقیق در مورد درمان این بیماری همچنان در دست بررسی است.»
5. مصرف بیش از حد قند در رژیمتان
شما از اهمیت محدود کردن قند در خوراکی و نوشیدنی‌ها اطلاع دارید، ولی شاید تعجب کنید اگر بدانید چه چیزی شما را در معرض خطر بالقوه بیماری‌های کبدی قرار می‌دهد. مشکل اصلی در فروکتوز بالای موجود در شهد ذرت نهفته است که یک ماده بسیار محبوب در رژیم غذایی مردم آمریکاست. به گفته دکتر شروود Sherwood از مؤسسه پزشکی کاربردی تولسا در اوکلاهاما «در حالی که تقریباً هر سلول بدن قادر به سوخت و ساز گلوکز است، فقط سلول‌های کبدی می‌توانند فرکتوز را تجزیه کنند. اگر در طول زمان بیش از حد فروکتوز مصرف کنیم، کبد در آن غرق شده و آسیب جبران‌ناپذیری می‌بیند. بهترین راه برای پیشگیری از این آسیب، محدود کردن مواد غذایی با فروکتوز بالا است مانند نوشابه و شیرینی‌ها و استفاده از مواد دارای قند طبیعی مانند میوه‌ها.»
6. خوردن غذاهایی که قند خون را بالا می‌برند یا خوردن غذای زیاد قبل از خواب
بیشتر عملکردهای کبد در شب انجام می‌شود، بنابراین مصرف غذاهای سنگین باعث ایجاد کار بیشتر این اندام می‌شود، مثل خوراکی‌های حاوی مارگارین، روغن ترد کننده شیرینی یا روغن کانولا. به گفته دکتر جوج کاسمیدس George Kosmides در کالیفرنیا «به جای میان وعده از هویج خام و لبو (چغندر) استفاده کنید. هر دوی این‌ها کبد را پاک‌سازی و بازسازی می کنند.»
7. مصرف چربی‌های ترانس، هر زمان در روز
اگر کلسترول بالا دارید احتمالاً باید در مورد خطر استفاده از چربی‌های ترانس (روغن‌های هیدروژنه ساخته شده به دست انسان که باعث می‌شود مواد غذایی مضر شوند) اطلاع پیدا کنید. چربی‌های ترانس، کلسترول بد LDL شما را بالا برده و مقدار کلسترول خوب HDL بدن را کاهش می‌دهند. می‌توانید آنها را در اغلب غذاهای پخته، اسنک‌های آماده مثل چیپس و پاپکورن و غذاهای سرخ کردنی پیدا کنید. حتی بعضی رستوران‌ها بعضی از چربی‌های ترانس را به غذاهایی که در فر می‌پزند هم اضافه می‌کنند تا روغن کمتری مصرف کنند.
ادامه دارد ...

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی