[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ارزش‌ها قابل تغییر نیست، روزنامه شیراز نوین

 رئیس‌جمهور گفت: قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییری مانند اسلامیت و جمهوریت دارد. البته سازوکارهایی برای اجرای قانون وجود دارد که حتماً قابل تغییر است. به گزارش‌ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی در محل سالن اجلاس سران که به مناسبت ۱۲ آذر روز قانون اساسی برگزار شد، اظهار داشت: قانون اساسی میثاق ملی و تبلور و تجسم انقلاب شکوهمند اسلامی است. قانون اساسی تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام و تضمین کننده حقوق اساسی و آزادی‌های مشروع است.
آیت الله رئیسی ادامه داد: قانون اساسی، اساس و اصولی است که هم نشان از حقوق و هم نشان از تکالیف دارد؛ حقوقی که خداوند برای آحاد شهروندان قرار داده و تکالیفی که در کنار ‌این حقوق برای مسئولان و دست اندرکاران وجود دارد. با توجه به ‌اینکه حق عبارت است از آن قرار واقعی عالم هستی، با تکالیفی همراه است و حق و تکلیف باهم است. باید دید قانون اساسی اجرا می‌شود یا برخی از آن مورد کم توجهی قرار می‌گیرد که جای ‌این در کلاس‌های آکادمیک نیست بلکه در عرصه اجتماعی پرداختن به ‌این اصول برای صاحبان حق و تکلیف بسیار آموزنده خواهد بود.
رئیس جمهور تصریح کرد: آنانی که حقی دارند براساس قانون اساسی بدانند چه حقی دارند و آنانی که تکلیف دارند ببینند آیا به تکلیف عمل کرده‌اند یا نه.
آیت الله رئیسی با بیان ‌اینکه اجرای ناقص قانون اساسی دلیل ناکارآمدی‌های قانون نیست، گفت: اصول جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی نظام اسلامی حقوق و آزادی‌هایی که در قانون اساسی قید شده است، اصل ‌این قانون است و روش‌ها و ساز و کارهایی برای اجرای قانون وجود دارد که حتماً قابل بررسی است و روش قابل تغییر است اما ارزش قابل تغییر نیست. روش امکان تغییر دارد و ارزش لایتغیر است. سازوکارها و روش‌ها را به اقتضا می‌توان بررسی کرد.
وی افزود: باید بر اجرای قانون توافق کنیم و بگوییم همه گروه‌های سیاسی، احزاب و دسته‌ها بر اجرای قانون توافق کرده و قانونمداری یک اصل باشد و هیچ کس خلاف قانون عمل نکند و هیچ کس در هیچ جایگاهی به خود اجازه دور زدن و نقض قانون را ندهد.
رئیس جمهور تصریح کرد: در جایی اگر امر فوری و اضطراری پیش آمد، خود انجام دادن یک کار فوری هم قانون دارد. مثلاً زمان جنگ یا شرایط خاصی باشد، انجام یک کار در شرایط خاص هم ضابطه دارد و ‌این امر همه را مقید می‌کند که محور، قانون است و کارآمدی در اجرای قانون اساسی خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی