[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رژیم غذایی برای بهبود اگزما، روزنامه شیراز نوین

برخی مواد غذایی باعث تشدید مشکل اگزما و خارش پوست می‌شوند. در عوض برخی مواد غذایی دیگر نیز به بهبود ‌این وضعیت و تسکین خارش و خشکی پوست کمک می‌کنند. در ‌این مطلب لیستی از رژیم غذایی مناسب برای اگزما تهیه شده است.
به گزارش بهداشت نیوز، اگزما یک بیماری التهابی پوست است که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود و می‌تواند باعث تحریک پوست، تاول و بثورات خارش‌دار شود. همچنین می‌تواند لکه‌های زمخت پوستی را با گذر زمان ‌ایجاد کرده یا وضعیت آن را تشدید کند.
اگزما در کودکان کمتر از ۲ سال شایع‌تر است، اما می‌تواند کودکان بزرگ‌تر و بزرگ‌سالان را نیز درگیر کند. محرک‌های ارثی و محیطی ممکن است در ‌ایجاد ‌این بیماری نقش داشته باشند، اما علت آن به طور واضح شناخته نشده است.
تحقیقات نشان می‌دهد اگر مادر پروبیوتیک مصرف کند و از نوشیدن شیر گاو در دوران بارداری اجتناب کند، احتمال ابتلای نوزاد به اگزما کمتر است. نوزادانی که در سه ماه اول زندگی خود به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز کمتر به اگزما مبتلا می‌شوند.
بسیاری از افرادی که اگزما دارند، آلرژی غذایی نیز دارند. با‌ این حال، هر کس متفاوت است و کشف نیازهای غذایی شخصی شما برای به حداقل رساندن مشکلات آلرژی و اگزما مهم است. همه افراد با غذاهای ذکر شده در زیر مشکل ندارند.
آلرژی‌های غذایی رایج مرتبط با اگزما
شیر گاو - تخم مرغ - محصولات سویا - گلوتن - آجیل - ماهی - صدف
به نظر نمی‌رسد خوردن برخی غذاها باعث ‌ایجاد اگزما شود، اگرچه ممکن است در صورت ابتلا به‌ این بیماری باعث تشدید آن شود. حفظ یک رژیم غذایی مناسب اگزما کلید مدیریت کلی وضعیت شما است. اما فراموش نکنید که همه افراد نسبت به غذاهای مشابه واکنش‌های مشابهی نخواهند داشت.
اگزما دارم، آیا غذاهای خاصی وجود دارد که باید بخورم؟
خوردن غذاهای ضد التهابی ممکن است به کاهش یا بهبود علائم اگزما کمک کند. نظیر:
ماهی چرب
ممکن است بتوانید با خوردن ماهی‌های چرب مانند سالمون و شاه ماهی علائم خود را کاهش دهید. روغن ماهی حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که ضد التهاب هستند. همچنین ممکن است مصرف مکمل امگا ۳ را در نظر بگیرید.
به طور کلی، توصیه می‌شود که حداقل ۲۵۰ میلی‌گرم اسیدهای چرب امگا ۳ در روز (ترجیحاً از غذا) دریافت کنید.
غذاهای حاوی کوئرستین
کوئرستین یک فلاونوئید گیاهی است. ‌این ماده غذایی کمک می‌کند تا بسیاری از گل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات رنگ داشته باشند. همچنین یک آنتی‌اکسیدان و آنتی‌هیستامین قوی است؛ ‌این بدان معنی است که می‌تواند التهاب و همچنین سطح هیستامین را در بدن شما کاهش دهد.
غذاهای سرشار از کوئرستین عبارتند از:
سیب - بلوبری - گیلاس - کلم بروکلی - اسفناج - کلم پیچ - غذاهای حاوی پروبیوتیک
غذاهای پروبیوتیک مانند ماست، حاوی کشت‌های زنده هستند که به حمایت از سیستم ‌ایمنی قوی کمک می‌کنند. ‌این ممکن است به کاهش شعله‌ور شدن یا واکنش‌های آلرژیک کمک کند.
غذاهای غنی از پروبیوتیک عبارتند از:
سوپ میسو - ترشی‌های تخمیر شده طبیعی - پنیرهای نرم مانند گودا - کلم ترش - کفیر - لبنیات حاوی پروبیوتیک - تمپه
اگزما دارم، از چه غذاهایی باید اجتناب کنم؟
آنچه می‌خورید ممکن است مستقیماً باعث بروز اگزما نشود، اما می‌تواند باعث تشدید علائم شما شود. اگر غذایی می‌خورید که به آن حساسیت دارید، بیشتر گرفتار اگزما می‌شوید.
آلرژی‌های غذایی رایج عبارتند از:
محصولات لبنی - تخم مرغ- سویا - آجیل
غذاهای حاوی مواد نگهدارنده و مواد مصنوعی نیز ممکن است علائم را تشدید کنند.‌ این موارد شامل غذاهای سرشار از چربی ترانس مانند مارگارین، غذاهای فراوری شده و فست فود می‌شود.
غذاهای سرشار از قند نیز ممکن است باعث تشدید اگزما شوند. قند باعث افزایش سطح انسولین می‌شود که می‌تواند منجر به التهاب شود.
اقلامی‌که معمولاً قند بالایی دارند عبارتند از:
کیک‌ها - قهوه اگر با شکر و کارامل و... باشد - نوشابه - چند اسموتی - غذاهای فست فود مانند همبرگر
آیا برنامه غذایی خاصی وجود دارد که از آن پیروی کنم؟
رژیم غذایی یکسانی برای اگزما وجود ندارد، اگرچه خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان ممکن است به کاهش علائم کمک کند. برخی از برنامه‌های غذایی مبتنی بر اصولی هستند که ممکن است برای کاهش علائم مفید باشند:
رژیم غذایی مدیترانه‌ای
این رژیم بر خوردن موارد زیر تأکید دارد:
میوه‌ها- سبزیجات- ماهی- چربی‌های سالم مانند روغن زیتون
دسرهای شیرین و گوشت قرمز را می‌توان به مقدار بسیار کم یا اصلاً در‌این رژیم مصرف کرد.
رژیم ضد التهابی
این برنامه غذایی بر حذف غذاهایی که التهاب را افزایش می‌دهند و خوردن غذاهای غنی از فیبر تمرکز دارد، نظیر:
میوه‌ها- سبزیجات- غلات کامل- چربی‌های سالم مانند روغن زیتون
ماهی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است
غذاهای فراوری شده با مواد شیمیایی در این برنامه غذایی گنجانده نشده است.
رژیم‌های دیسیدروتیک و حذفی برای اگزما مفید هستند؟
رژیم‌های دیسیدروتیک و حذفی رژیم‌های غذایی مختلفی هستند که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید. رژیم غذایی دیسیدروتیک مخصوصاً برای کسانی است که اگزمای دیسیدروتیک دارند. رژیم غذایی حذفی نیز ممکن است به کسانی کمک کند که نمی‌دانند محرک‌های اگزمای آن‌ها چیست.
رژیم غذایی دیسیدروتیک
اگزمای دیسیدروتیک با تاول‌های ریز روی دست‌ها و پاها مشخص می‌شود. مانند سایر اشکال اگزما، علت آن ناشناخته است. آلرژن‌ها، از جمله آلرژن‌های غذایی، ممکن است بر تشدید علائم ‌این نوع اگزما اثر بگذارند.
نیکل و کبالت ممکن است علائم اگزمای دیسیدروتیک را تشدید کنند. رژیم غذایی دیسیدروتیک شامل اجتناب از غذاهای حاوی ‌این عناصر برای کمک به کاهش شیوع بیماری است.
نیکل و کبالت ممکن است در موارد زیر یافت شوند:
گندم کامل - غلات کامل- چاودار- جو دو سر- کاکائو- محصولات سویا - میوه‌های خشک شده - نخود- مواد غذایی کنسرو شده
غذاهای سرشار از ویتامین C می‌توانند به کاهش جذب ‌این عناصر کمک کنند، بنابراین خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه نیز ممکن است کمک کند.
غذاهای غنی از ویتامین C
فلفل دلمه‌ای-کلم پیچ- پرتقال‌ها- توت فرنگی-گل کلم-آناناس- انبه
رژیم حذفی
رژیم غذایی حذفی برای افرادی که حساسیت غذایی تشخیص داده‌اند توصیه می‌شود. اگر مطمئن نیستید که محرک‌های اگزما شما چیست، امتحان کردن رژیم غذایی حذفی ممکن است تشدید علائم شما را کاهش دهد.
محرک‌های زیادی برای اگزما خارج از آنچه می‌خورید وجود دارد، از جمله استرس، محصولات موضعی و بهداشتی حتی موادی که در محیط یافت می‌شوند؛ ‌این ممکن است تشخیص ‌اینکه چه چیزی باعث شیوع بیماری شما شده است را دشوارتر کند.
اگر می‌خواهید رژیم غذایی حذفی را امتحان کنید، با حذف غذاها یا گروه‌های غذایی خاص از آنچه می‌خورید به مدت حداقل سه روز شروع کنید تا ببینید آیا شعله ور شدن علائم شما فروکش می‌کند یا خیر. برای بهترین نتیجه، سعی کنید هر بار یک غذا یا یک گروه غذایی خاص را حذف کنید.
آیا حدف گلوتن از رژیم غذایی به بهبود اگزما کمک می‌کند؟
برای برخی افراد، بیماری سلیاک و اگزما به نظر می‌رسد که دست به دست هم بدهند. ‌این ممکن است به دلیل پیوند ژنتیکی باشد که هر دو اختلال دارند. بیماری سلیاک با حذف گلوتن از رژیم غذایی درمان می‌شود. اگر علاوه بر اگزما به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن نیز مبتلا هستید، اگر گلوتن را حذف کنید، ممکن است بهبودی واقعی در پوست خود مشاهده کنید.
غذای بدون گلوتن بسیار محبوب شده است و بسیاری از غذاها اکنون برچسب بدون گلوتن دارند. بیشتر محصولات گندم، چاودار و جو نیز جایگزین‌های بدون گلوتن دارند که می‌توانید بخرید؛ به عنوان مثال، می‌توانید به جای پودر نان از تکه‌های سیب زمینی برای پوشاندن کتلت‌های مرغ و از آرد بادام به جای آرد گندم برای پخت استفاده کنید.
چای اولانگ برای بهبود علائم اگزما مفید است؟
در بین مواد غذایی مفید برای مقابله با حملات اگزمای پوست، نوشیدن چای اولانگ از اهمیت بالایی برخوردار است. ‌این چای طعم قوی چای سیاه و تلخی چای سبز را با هم دارد. نتایج پژوهشی که محققان ژاپنی به مدت یک ماه انجام داده‌اند نشان داده است که مصرف چای اولانگ خواص درمانی فوق العاده‌ای دارد. به عقیده ‌این محققان افرادی که به مدت حداقل یک هفته چای اولانگ مصرف می‌کنند در خارش و تحریکات پوستی تسکین زیادی تجربه می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود که چای اولانگ را نیز در برنامه روزانه‌تان داشته باشید.
تخم کتان برای مقابله با اگزما فوق العاده است، چون‌این دانه‌های ریز منبع فوق العاده امگا ۳‌ها و امگا ۶‌ها محسوب می‌شوند. تأثیر ‌این اسیدهای چرب در بهبود بافت‌ها، بهبود جای زخم و جوش، تحریک و تقویت سیستم ‌ایمنی بدن و تسکین سطح پوست مثال زدنی است.
جگر برای بهبود اگزما مفید است؟
جگر، دل و قلوه نیز حاوی میزان قابل توجهی سلنیوم بوده و برای مقابله با خارش و پوسته پوسته شدن پوست مفید هستند. می‌توانید با ‌این مواد غذایی غذاهای خوب و خوشمزه‌ای طبخ کنید. افزودن سیر و پیاز به جگر باعث افزایش خاصیت آن شده و تأثیر زیادی در بهبود وضعیت اگزما خواهد داشت.
تخم مرغ علائم اگزما را کاهش می‌دهد؟
تخم مرغ حاوی زینک است که برای مقابله با اگزما فوق العاده عمل می‌کند. ‌این ماده غذایی سرشار از پروتئین است، در نتیجه می‌توان آن را دوستدار پوست و تناسب اندام دانست. سعی کنید تخم مرغ را به صورت آب پز یا داخل سالاد و یا نیمرو میل کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.
تخم کتان می‌تواند اگزما را درمان کند؟
تخم کتان برای مقابله با اگزما فوق العاده است، چون ‌این دانه‌های ریز منبع فوق العاده امگا ۳‌ها و امگا ۶‌ها محسوب می‌شوند. تأثیر‌این اسیدهای چرب در بهبود بافت‌ها، بهبود جای زخم و جوش، تحریک و تقویت سیستم ‌ایمنی بدن و تسکین سطح پوست مثال زدنی است.
تخم کتان به تناسب اندامتان نیز کمک می‌کند، یعنی می‌توانید یک تیر با چند نشان داشته باشید. 
توصیه می‌کنیم تخم کتان آسیاب شده را به خورش‌ها و سالادهایتان افزوده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی