[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پیشکسوت فوتبال شیراز : دفاع اتوبوسی کیروش باعث حذف تیم ملی شد، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
برای سومین بار متوالی، تیم ملی ‌ایران با هدایت «یک مربی ثابت» نتوانست از مرحله گروهی جام جهانی صعود کند، اتفاقی بی‌سابقه در تمام ادوار که با توجه به توقعات و انتظارات فراوان از مربی پرتغالی، حالا انتقادات بسیاری را هم در پی دارد.
در دو دوره گذشته، کارلوس کیروش به عنوان سرمربی توانسته بود تیم ملی را به جام جهانی برساند. بار نخست با شانس و اقبال و حتی اشتباهات فاحش داوری و بار دوم با شایستگی و اقتداری تاریخی.
اما‌ این بار، شخص دیگری توانسته بود ‌ایران را به جام جهانی ببرد، باز هم با اقتداری مثال زدنی و ارائه نمایش‌های جذاب. تغییر مدیریت فدراسیون و بازگرداندن مرد ناکام پرتغالی در کشورهای کلمبیا و مصر، از همان ابتدا هجمه‌های سنگینی را در پی داشت. ظلم به اسکوچیچ، کمترین انتقادی بود که از مسئولان فوتبال ‌ایران می‌شد. 
حالا با ثبت نتایج ضعیف در جام جهانی، ارائه دو بازی به شدت پرانتقاد برابر انگلیس و آمریکا و پیروزی دیرهنگام برابر یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های حاضر در جام، انتقادات شدت بیشتری هم پیدا کرده؛ هر چند هنوز هم آن طور که باید و شاید رسانه‌های کشوری حملات خود را به کیروش آغاز نکرده‌اند. اتفاقی که اگر یک مربی ‌ایرانی در رأس هدایت تیم ملی بود، قطعاً با شدت زیادی رخ داده بود.
یکی از مربیان قدیمی ‌و کارشناسان خوب فوتبال شیراز، از جمله کسانی است که به کارلوس کیروش ‌ایراد وارد می‌کند. او اشاره می‌کند که کیروش مربی بزرگی است، اما ‌این دلیل نمی‌شود که انتقادی بر او وارد نباشد. 
حقیقت هم همین است که صرف بزرگی نام، نباید باعث شود کسی را از انتقاد مصون بدانیم، به ویژه در شرایط فعلی که عملکرد تیم ملی پر از ‌ایراد و نقص بوده و انتخاب سرمربی از همان ابتدا، جای سؤال داشته و دارد.
جمشید غدیری درباره عملکرد ‌ایران در جام جهانی می‌گوید: ما در ابتدا نتیجه بسیار بدی مقابل انگلیسی‌ها کسب کردیم و ‌این شروع یک جام بد برای ‌ایران بود. متأسفانه آقای کیروش یک مربی تک فازی است، یعنی فقط به یک بُعد فوتبال فکر می‌کند و آن هم دفاع مطلق است. اشکالی ندارد که یک تیم، دفاعی کار کند اما باید حملات سریع و ضدحمله را هم در دستور کار قرار دهد. اما متأسفانه تیم ما بر اساس دفاعی اتوبوسی به میدان می‌رفت و دل به اتفاقاتی بسته بود که در 50 متر هجومی‌ پیش می‌آید، به همین دلیل بود که با مشکل روبه‌رو شدیم.
وی ادامه داد: در هر سه بازی، تیم ما از دقیقه 70 تا 90 از نظر قوای جسمانی با مشکل مواجه می‌شد و بیشترین مصدوم‌ها را هم در‌ این دقایق دادیم. چون پیرترین تیم حاضر در مسابقات بودیم. تعدادی از بازیکنان تیم ملی مثل احسان حاج صفی، کریم انصاری فر و چند نفر دیگر، نباید به ‌این جام اعزام می‌شدند. یا یکی مثل علی کریمی‌که یک سال مصدوم بود و نمی‌توانست کارایی لازم را در بالاترین سطح فوتبال جهان داشته باشد. ما در مسئله بدن‌سازی هم مشکل داشتیم و مربیان تیم نتوانستند از نظر بدنی، بچه‌ها را در وضعیت مطلوبی قرار دهند. من فکر می‌کنم اگر مربیان تیم ملی ‌ایرانی بودند، نتیجه از ‌این بدتر نمی‌شد و احتمالاً نتایج بهتری کسب می‌کردیم.
مربی با تجربه فوتبال شیراز با انتقاد از نحوه انتخاب بازیکنان گفت: امسال فیفا گفته بود که تیم‌ها می‌توانند 26 بازیکن را معرفی کنند. یعنی یک نفر بیشتر از جام قبلی. اما نمی‌دانم چرا آقای کیروش 25 نفر را با خود به قطر برد و علاوه بر آن، 4 دروازه‌بان هم به لیست فراخواند و عملاً 2 بازیکن که می‌توانستند به کمک تیم بیایند را با خود به جام جهانی نبرد، ضمن ‌اینکه عدم دعوت از مهدی قائدی، امید نورافکن و محمد محبی نیز جای سؤال داشت.
غدیری افزود: متأسفانه آقای کیروش یک موضع بسیار عجیبی در رابطه با مربیان لیگ برتر داشت و انگار اصلاً لیگ برتر ‌ایران را قبول نداشت، به همین خاطر، به جای دعوت از بازیکنان شایسته، روی بازیکنانی تمرکز کرد که کمک کرده بودند تا او به تیم ملی برگردد، بازیکنانی که در همان جام جهانی قبلی باید از تیم ملی کنار می‌رفتند اما شاهد بودیم که باز هم با تیم ملی همراه شدند و یک تیم پیر و خسته راهی بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبال جهان شد.
پیشکسوت فوتبال شیراز ادامه داد: بازیکنان تراز اولی مثل سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و به خصوص مهدی طارمی‌که در لیگ قهرمانان اروپا خوش درخشیده بود و تیم‌های مقابل برای مهار آن‌ها برنامه ریخته بودند، به خوبی توسط سایر بازیکنان حمایت نشدند و ‌این هم یکی دیگر از ‌ایراداتی است که می‌توان به عملکرد مربی پرتغالی تیم ملی وارد کرد. 
وی با اشاره به ‌اینکه تاکتیک بازی ما هیچ تفاوتی با جام جهانی قبلی نداشت، افزود: خط دفاعی ما مقابل دو وینگر مطرح تیم ملی انگلیس به شدت آزار دید و در بازی مقابل آمریکا هم از همان نقاط ضربه خوردیم، ضمن ‌اینکه در بازی مقابل آمریکا از دقیقه 70 به بعد،‌ بازیکنان ما فقط به گرفتن پنالتی فکرمی‌کردند که اگر به جای ‌این کار،‌ به انجام کارهای تاکتیکی و برنامه‌ریزی شده فکر می‌کردند،‌ شاید نتیجه دیگری رقم می‌خورد، اما متأسفانه برنامه‌ای در فاز هجومی ‌نداشتیم.
جمشید غدیری گفت: متأسفانه ما با حضور آقای کیروش فرصت‌های زیادی را از دست دادیم.‌ ایشان در حدود 10 سالی که در فوتبال ما حضور داشت،‌ نتوانست بار فنی بالایی به تیم بیفزاید. ‌ایشان از نظر مقابله با بازیکن سالاری عملکرد خوبی داشت اما به نسبت توقعی که داشتیم،‌ بار فنی نداشت. 
جمشید غدیری در پایان صحبت‌های خود درباره‌ اینکه چه درس‌هایی می‌توانیم از ‌این جام بگیریم،‌ گفت: تیم ملی زیر 16 سال اسپانیا 8 سال پیش در فوتبال اروپا خوش درخشید و از همان جا سرمایه گذاری روی نفرات آن تیم آغاز شد. نتیجه ‌اینکه، در حال حاضر 8 بازیکن از همان تیم در تیم ملی بزرگ‌سالان اسپانیا در قطر حضور دارند. اگر آقای کیروش هم 8 سال پیش، تیم زیر 16 ساله‌های ‌ایران که با هدایت آقای عباس چمنیان خوش می‌درخشید را زیر نظر می‌گرفت، حالا ما نفرات زیادی از آن تیم، در قطر داشتیم و قطعاً نتایج بهتری هم کسب می‌کردیم، اما متأسفانه حتی یک بازیکن هم به تیم ملی نرسید.  متأسفانه فدراسیون فوتبال و هیئت‌های استان‌ها هم به فوتبال پایه اهمیتی نمی‌دهند و ضعیف بودن امکانات هم مزید بر علت می‌شود تا نتوانیم از سرمایه‌ها و استعدادهای ناب کشورمان استفاده کنیم و بازیکنانی تاریخ مصرف گذشته، همچنان در تیم ملی بازی کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی