[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۸۰
  • دوره جدید

همای سعادت به دنبال سعادت دوباره، روزنامه شیراز نوین

• ابراهیم داریا
در 5 اسفند سال ۱۳۴۰ با ادغام دو شرکت ایرانیان ایروِیز و پرشین ایرسرویس هواپیمای ملی ایران با نام اختصاری و بین المللی ایران ایر (IRAN AIR) پا به عرصه صنعت هواپیمایی جهان نهاد. در ابتدا هما پروازهای خود را با هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، داگلاس دی سی۶، ویکرز ویسکونت و اورویوریک شروع کرد. از همان ابتدا هما همواره رشد و پیشرفت را سرلوحه کار خود قرار داده بود و به همین دلیل در سال ۱۳۴۴ اولین پرواز خود با هواپیمای جت بویینگ۷۲۷ که از تهران به بیروت بود را آغاز کرد و در مدت کوتاهی تمام ناوگان خود را با هواپیماهای جت نوسازی کرد. با شروع دهه ۱۳۵۰ هما در ابتدا اقدام به خرید چند فروند بویینگ ۷۳۷ نمود. در سال۱۳۵۳چند فروند بویینگ۷۲۷ خریداری کرد. در سال ۱۳۵۴ با خرید هواپیماهای مشهور بویینگ۷۴۷ قدرت خود را در حمل و نقل هوایی به جهانیان اثبات نمود و با سرعت بسیار زیادی به سمت تسخیر بازار حمل و نقل هوایی داخلی و بین المللی حرکت می‌کرد. در این دهه هما پروازهای دور برد و بدون توقف بسیاری به اکثر نقاط دنیا انجام می‌داد که مهمترین این پروازها پرواز تهران نیویورک بود که بدون توقف و با استفاده از یک هواپیمای بویینگ۷۴۷ اس پی انجام می‌شد که طولانی‌ترین پرواز جهان تا آن زمان به شمار می‌آمد. در سال ۱۳۵۶ هما برای اولین بار با کمپانی ایرباس قرارداد خرید ۶فروند ایرباس ۳۰۰ به منظور استفاده در پروازهای محلی منعقد کرد و آن زمان اولین ایرلاینی در خاورمیانه بود که قصد استفاده از محصولات ایرباس را داشت. با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، هما قصد داشت ارسال بار و مسافر از شرق به غرب را به طور کامل انجام دهد و ایران را مرکز ترانزیت قرار دهد؛ جایگاهی که امروزه کشور امارات و قطر آن را تصاحب کرده اند و درآمد بسیار زیادی از این طریق کسب می‌کنند. در دهه پنجاه هما یکی از ایمن ترین، مدرن ترین و پیشروترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا محسوب می‌شد و در سال ۱۳۵۵ به عنوان رتبه دوم ایمن‌ترین ایرلاین دنیا بعد از شرکت کوانتاس استرالیا معرفی شد. پس از انقلاب به دلیل تغییر سیاست‌های شرکت و همچنین اعمال تحریم از جانب غرب، دوران افول ایران ایر شروع شد و این ایرلاین نتوانست به جایگاهی که برای آن سال‌ها برنامه ریزی کرده بود، دست یابد. این در حالی بود که تقاضای حمل و نقل هوایی رو به افزایش بود. در دهه ۹۰ میلادی هما توانست چند فروند هواپیمای فوکر۱۰۰ از شرکت هلندی خریداری کند همچنین در این دهه با تغییر سیاست‌های دولت وقت شرکت‌های دیگری نظیر ماهان، کاسپین و کیش ایر موفق به اخذ مجوز و برقرای پرواز به نقاط مختلف کشور و دنیا شدند و رقیبانی در کشور هم برای هما ایجاد شد و انحصار چندین دهه‌ای این ایرلاین در داخل شکسته شد.
در اواخر ۱۹۹۰ با توجه به بهبود روابط دولت اصلاحات با دنیا، هما موفق به انعقاد خرید چندین فروند ایرباس شد ولی با توجه به کارشکنی امریکا، این قرارداد نیز لغو شد. هما و دیگر ایرلاین‌های داخلی در این سال‌ها به ناچار مجبور به خرید هواپیماهای دست دوم از کشور‌های ثالث با هزینه‌های بسیار زیاد بوده اند. همچنین بسیاری از ناوگان هما به دلیل نداشتن لوازم جانبی زمین گیر شده و ناوگان این شرکت بزرگ روز به روز فرسوده‌تر از قبل شده. البته در این بین نباید به سادگی از جان فشانی‌های عظیم واحد‌های فنی و تعمیر نگهداری ایرلاین‌های مختلف در داخل کشور عبور کرد و خدمات ارزنده آنان را نادیده گرفت. در دورانی که غرب تحریم‌های ظالمانه را علیه ایران تصویب کرده بود، این بزرگ مردان نگذاشتند پروازی به سقوط منجر شود و بدون شک در این سال‌های سخت تجربه‌های زیادی به دست آوردیم که می‌تواند در ادامه راه کمک بسیاری به بهبود وضعیت حمل و نقل هوایی کند. بی شک با وجود شرکت‌های داخلی و رقیبان سخت خارجی، هما کار دشواری برای تصاحب جایگاه قبلی خود دارد؛ ولی با همت و تلاش و استفاده از چندین دهه تجربه پربار می‌تواند این ایرلاین را به روزهای اوج برساند. بی شک دولت تدبیر و امید کار بسیار بزرگی انجام داد و توانست بعد از چندین دهه تحریم با دنیا به توافق برسد و قطعاً مزیت این توافق در صورت استفاده درست از این موقعیت، در تمام قسمت‌های زندگی ما تأثیر مثبت خواهد داشت. ورود ایرباس۳۲۱ تازه ساخت و نو به کشور بی شک بذر امید را در دل مردم ما کاشته و نوید پیش رو بودن روزهای خوش را به ما می‌دهد. به امید پر و بال دوباره پرنده‌های سعادت بر فراز آسمان ایران. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی