[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بلایی که استفاده زیاد از موبایل سر رفتار کودکان‌تان می‌آورد، روزنامه شیراز نوین

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد تماشای بیش از حد صفحه نمایش موبایل خطر بروز مشکلات رفتاری کودکان مانند اختلال کم توجهی- بیش فعالی، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهد.
به گزارش صدآنلاین، امروز با توجه به شرایط مختلف، کودکان گوشی‌های موبایل را به جای کتاب خواندن، بازی و تعامل با خانواده و هم‌سالان انتخاب می‌کنند. محققان دانشگاه کلگری می‌گویند که این امر بر رشد اجتماعی آن‌ها تأثیر گذاشته و منجر به رفتارهای خاص درونی یا برونی می‌شود.
آن‌ها تأکید کردند: نرخ زیاد زمان استفاده از صفحه نمایش در اوایل دوران کودکی باعث نگرانی پزشکان، سیاست گذاران و والدین در مورد تأثیرات احتمالی آن بر سلامت روان کودکان شده است.
به همین دلیل تیمی ‌از پژوهشگران به تحقیق در این رابطه پرداخته و همبستگی‌‌های کوچک اما معنی‌داری را بین زمان استفاده از صفحه نمایش  موبایل و مشکلات رفتاری درونی‌ سازی و بیرونی‌ سازی کودکان پیدا کردند. بزرگی این همبستگی‌‌ها با آنچه در سایر متاآنالیزها در مورد ارتباط بین زمان استفاده از صفحه نمایش  موبایل و مهارت‌‌های زبانی کودک و عملکرد تحصیلی یافت می‌‌شود، قابل مقایسه است.
برای این منظور، دانشمندان داده‌های ۸۷ مطالعه در سراسر جهان را که شامل ۱۵۹ هزار و ۴۲۵ کودک زیر ۱۲ سال بود، گردآوری کردند. یافته‌های مطالعه فوق نشان می‌دهد با افزایش مدت زمان تماشای صفحه نمایش موبایل، مشکلات بیرونی مانند اختلال کم توجهی- بیش فعالی (ADHD) و پرخاشگری ۱۱ درصد افزایش یافت.
در این کودکان نرخ اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانی مرتبط که در مجموع به عنوان شرایط درونی شناخته می‌شوند نیز  ۷ درصد افزایش پیدا کرد. 
علاوه بر این، پژوهشگران ارتباط قوی‌‌تری بین زمان استفاده از صفحه نمایش موبایل و مشکلات بیرونی در پسران در مقایسه با دختران پیدا کردند. برای مثال، پرخاشگری ممکن است با سهولت بیشتری توسط پسران از طریق کلیشه‌ سازی جنسی الگوبرداری شود. به گزارش سیناپرس، در ضمن میزان پرخاشگری نسبت به اختلال کم  توجهی- بیش فعالی بسیار بیشتر بود. 
به اعتقاد محققان، کودکان در هنگام تماشای صفحه نمایش موبایل  در بازی‌های کامپیوتری و چه با گشت و گذار در رسانه‌های اجتماعی، ممکن است در معرض محتوای نامناسب، پرخاشگری و خشونت قرار بگیرند. مطابق با تئوری یادگیری اجتماعی، کودکان ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض مکرر حساسیت ‌زدایی کرده و محتوای تهاجمی ‌یا خشونت‌ آمیز را نسبت به دیگران الگوبرداری کنند.
توصیه می‌شود والدین باید بیشتر مراقب زمان استفاده کودکان از موبایل باشند. دستورالعمل‌‌ها نشان می‌‌دهد که والدین باید زمان نمایش صفحه را کنترل کنند و مطمئن شوند که محتوای آنچه آن‌ها می‌بینند مناسب سنشان باشد. آن‌ها همچنین باید قرار گرفتن در معرض خشونت را محدود کرده، با فرزندان خود در مورد تصاویر نامناسب ارتباط برقرار کرده و عادات سالم دستگاه را الگوبرداری کنند.
گفتنی است طی سال‌های گذشته اثرات استفاده از صفحه نمایش موبایل و تبلت بر سلامت روانی کودکان به شدت از سوی متخصصان مورد بحث قرار گرفته است. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌‌دهند که زمان استفاده از صفحه نمایش این دستگاه‌ها ممکن است با خطر پیامدهای بد سلامت روانی همراه باشد، زیرا جایگزین خواب و فعالیت‌های بدنی و همچنین تبادلات اجتماعی و فرصت‌های یادگیری شناخته شده برای تقویت رفاه شده است.
رسانه‌های اجتماعی همچنین ممکن است به دلیل تأثیرات سمعی و بصری سریع و شدید که ممکن است با بی‌توجهی و رفتار پرخاشگرانه همراه باشد، راهبردهای خود تنظیمی ‌را مختل کرده و سطوح برانگیختگی را افزایش دهند. 
به طور کلی به دلیل انجام تحقیقات مختلف و دریافت نتایج مختلف نمی‌توان از میزان دقیق این تأثیرات سخنی گفت. والدین کافی است بدانند این فعالیت در زمان‌های طولانی و بدون کنترل برای سلامت روان کودکان مناسب نیستند. در این میان ابداع تکنیک‌‌ها و رویکردهای دقیق‌تری برای بررسی بیشتر محتوا و زمینه مرتبط با سلامت روان کودکان در دنیای دیجیتالی که به سرعت در حال تکامل است، ضروری به نظر می‌رسد.
شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله JAMA Psychiatry منتشر شده و قابل دسترس است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی