[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۳
  • دوره جدید

دبیر شورای آموزش و پرورش شهرستان شیراز: تا رسیدن به عدالت آموزشی فاصله بسیار داریم، روزنامه شیراز نوین

سید محی‌الدین حسینی ارسنجانی- محمد شبیری: شیرازنوین

 اشاره:
در یک روز خوب بارانی (اواخر بهمن 95) شیرازنوین میزبان باران علم و اصحاب تعلیم و تربیت از جمله آقای کیانی مدیر باکفایت آموزش و پرورش ناحیه یک و دبیر شورای آموزش و پرورش شهرستان شیراز، حسینی معاون آموزش متوسطه، خوشنویسان مدیر دبیرستان دوره دوم تیزهوشان شهید دستغیب(ره) از ناحیه یک شیراز و دو دانش‌آموز نخبه این ناحیه سروش فرهنگیان و ملیکا قنبری بود. علاوه بر این عزیزان آقای هادی تیزدست مدیر مؤسسه لگوی آموزشی، امیر تهور مربی تیم رباتیک جمهوری اسلامی ایران و دانش‌آموزان نخبه سید پرشان معینی اردکانی، اشکان طاهری و آرشام هاشمی زاده از ناحیه دو که در المپیاد جهانی رباتیک حائز مقام سومی و کسب مدال تیمی برنز در این مسابقات شدند، حضور داشتند و دعوت شیرازنوین را پذیرفتند. پیشنهاد مصاحبه و گفت‌وگو با میهمانان این نشست و میزگرد را دوست و همکار مطبوعاتی‌مان شبیری مطرح نمودند و علی‌رغم دعوت از پرنیان، مدیر محترم ناحیه دو و معاون متوسطه وی و هماهنگی‌های لازم با مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش مربوطه متأسفانه به دلایلی دعوتمان را نپذیرفته و میزگرد را با ریاست کیانی، ترتیب دادیم. در این نشست سه ساعته مسائل و مطالب مهمی بازگو و پرسش‌هایی از سوی خبرنگاران شیرازنوین مطرح گردید. آنچه در ادامه می‌آید ماحصل این گفت‌وگوی رودررو و صمیمانه با تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت است. با هم مرور خواهیم کرد:

- از این که در این میزگرد حضور پیدا کرده و به نوعی این موضوع را مهم دانستید، سپاسگزاریم و در این که مدیری مسئول هستید، شکی نیست. اما به نظر شما این دانش‌آموزان نخبه نواحی 1 و 2 که افتخار آفرینی کرده اند از نظر جنابعالی به عنوان دبیر شورای آموزش و پرورش شهرستان شیراز اگر در نواحی دیگر مثل 3 و 4 بودند، می‌توانستند به چنین موفقیت‌هایی دست یابند؟
تمام تلاش‌ها یک طرف نقش فرد و مدرسه هم یک طرف. اعتماد به نفس فرد خیلی در موفقیت فرد نقش دارد گرچه از نقش دیگر عوامل مثل حمایت خانواده و امکانات هم نمی‌توان گذشت. قطعاً باید متناسب با استعدادهای هر ناحیه بستر مناسب کار و حمایت از دانش‌آموزان نخبه را فراهم آورد. محیط هر ناحیه بر عملکرد دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد. اما استعدادهای خاص در هر جا با هر شرایطی که باشند بارور می‌شوند. منکر تأمین امکانات بیشتر در مناطق محروم‌تر شهر برای نتیجه گرفتن بهتر نیستم اما همواره امکانات زیاد جواب نمی‌دهد. قطعاً ناحیه و مدرسه نقش آفرین هستند. معلمان خوب ما در مدارس خوب ما بیشترند. گرچه معلمان متعهد و باوجدان در تمام مدارس حضور دارند اما باید معترف بود که عدالت آموزشی در کشورمان محقق نشده و این مسئله را نمی‌توان کتمان کرد. چرا زمانی مشاهیر علمی نظیر پروفسور سمیعی، پروفسور خدادوست، پروفسور ملک حسینی و دیگران ظهور و بروز پیدا می‌کنند اما امروز کمتر شاهد آن موفقیت‌ها هستیم؟ شاید علت موفقیت بیشتر دانش‌آموزان نواحی 1 و 2 از نواحی 3 و 4 به جهت حمایت‌های مالی بیشتر خانواده‌ها و برنامه ریزی‌های بهتر مدارس در عرصه آموزشی است. نیروی انسانی، تجهیزات و سرمایه گذاری برخی مدیران نواحی 1 و 2 در موفقیت‌های دانش‌آموزان بی تأثیر نیست. این که من مدیری باشم که صرفاً بخشنامه‌ای باشم و نتوانم برنامه ریزی کنم و امور ناحیه ام را سامان ندهم و درست مدیریت کنم، نباید شاهد موفقیت‌های چشمگیر باشم. مدیران وقتی معتقد به کاری باشند، دبیر و معلم را می‌توانند با خودشان همراه کنند. مدیر مدرسه‌ای که برخی امور دانش‌آموزان را که با سرنوشت و مقدرات آنها ارتباط دارد، در اولویت کار خود قرار می‌دهد، مدیر موفقی است. اینکه مرکز تیزهوشان شهید دستغیب2 در ناحیه یک در بین 44مرکز و 7500دانش‌آموز تیزهوش ما در مرکزی موفق است، به دلیل تلاش‌ها و برنامه ریزی‌های مدیرشان خوشنویسان است که معتقد است در حوزه‌های مختلف عملی آموزشی سرمایه گذاری کند. موفقیت‌های علمی دانش‌آموزان یک شبه اتفاق نمی‌افتد، برنامه ریزی و تعامل همگانی می‌خواهد. خلاقیت همواره در قالب‌های معین اتفاق نمی‌افتد، بنابراین عوامل گوناگونی در موفقیت فرد تأثیر دارد که محیط، عامل نیروی انسانی، اراده فرد، خانواده، تجهیزات، شرایط جسمی و روحی و... از جمله این عوامل است. در فارس 8هزار مدرسه و 100هزار کلاس درس وجود دارد.‌ ای کاش همه از معلمان ما و مدارس ما به سمتی روند که این تبعیض‌ها و بی عدالتی‌ها در حوزه آموزش‌ها کاهش یابد. باید اولویت‌ها هم در این زمینه از سوی نواحی، مدارس و خانواده‌ها در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مشخص شود. 
در کشوری که اولویت اول آن آموزش و پرورش نباشد، نباید منتظر توقع خاصی در حوزه موفقیت‌ها بود. بسیاری کشورها اولویت اولشان معلم و مدرسه است. در چنین کشورهایی آموزش و پرورش اولویت اول و معلم انتخاب اول این کشورها در بحث نخبگی است. تربیت معلمان بااستعداد و خلاق می‌تواند جامعه‌ای را نجات دهد. باید آموزش و پرورش پوینده داشت تا کشوری بالنده باشیم. 
 پرسش متفاوت کیانی از دانش‌آموزان افتخارآفرین
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک در ادامه پرسشی متفاوت از دانش‌آموزان نخبه کرد که پاسخ‌های آنان جالب توجه و قابل تأمل است. 
- اگر به جای مدیر آموزش و پرورش یا هر کدام از مسئولان استانی و کشوری بودید، چه می‌کردید؟
دانشجو فرهنگیان: قالب خشک و پیش فرض تحصیل در محیط دانشگاهی را برمی‌داشتم. باید جای انتخاب‌ها را برای دانش‌آموز و دانشجو در نظام آموزشی کشور باز گذاشت. دانشگاه‌ها می‌خواهند دانشجو در یک چارچوب خاص حرکت نماید و قدرت خلاقیت را از آنها می‌گیرد. 
دانش‌آموز قنبری: دبیران را موظف می‌کردم نسبت به دانش‌آموزان خاص و مستعد کمی از موضع خود کوتاه آمده و بیشتر امثال من را حمایت کنند. تکالیف درسی را به اندازه نیاز پیشنهاد می‌دادم.
دانش‌آموز معینی: درس محوری را کاهش می‌دادم. فضای خلاقیت دانش‌آموزان و دانشجویان را در محیط درسی فراهم می‌آوردم.
دانش‌آموز طاهری: از دانش‌آموزان مستعد و نیازمند که طرح و ابتکاری دارند، حمایت می‌کردم. به ویژه در زمینه حمایت مالی و توجه دادن معلمان به شرایط چنین دانش‌آموزانی که می‌خواهند افتخار آفرینی کنند. 
دانش‌آموز هاشمی: من هم صحبت‌های دوستم آقای طاهری را تأیید می‌کنم. به دنبال حمایت از دانش‌آموزان طراح و خلاق برمی‌آمدم و حمایت‌های معنوی آنان را مدنظر می‌گرفتم.
 حسینی معاون آموزش متوسطه ناحیه یک شیراز:
نقش مدیران مدارس در راهبری آموزشی و موفقیت دانش‌آموزان انکارناپذیر است
- جنابعالی به عنوان فردی که در تحقق موفقیت‌های دانش‌آموزان نقش آفرین بوده اید دیدگاهتان را ارائه دهید. 
از روزنامه شیرازنوین به دلیل انعکاس موفقیت‌های علمی و آموزشی ناحیه یک سپاسگزارم. در بحث نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش ما 6ساحت داریم که باید به آن 6مورد توجه کنیم. باید به دنبال تربیت انسان‌های همه جانبه بود. ما به دنبال تربیت هم اخلاق مدار، هم اعتقادی، هم اجتماعی، هم اقتصادی و هم علمی و فناورانه هستیم. چهره‌های موفقی که ما کارهایشان و موفقیت هایشان را می‌بینیم باید در ابتدا شاکر به درگاه خدا باشند. خداوند توانمندی بسیاری در وجود دانش‌آموزان قرار داده و خانواده‌ها هم حمایتشان می‌کنند. در فضای مدرسه باید این توانمندی‌ها، استعدادها و امکانات جهت داده شود. تفاوت حضور دانش‌آموزان در مدارس مختلف را ما مشاهده می‌کنیم. ممکن است دانش‌آموزان در مسیری قرار گیرند که استعدادهای آنان بروز و ظهور پیدا نکند. قطعاً مدیران مدارس ما با داشتن طرح و برنامه می‌توانند به استعدادیابی دانش‌آموزان کوشا و فعال در امور مختلف بپردازند اما قطعاً باید اعتراف کرد که هیچ انسانی بدون داشتن برنامه و هدف نمی‌تواند موفق شود. برای ماهیان مرده موج تصمیم می‌گیرد؛ یعنی انسان اگر بخواهد موفق شود باید یک هدفی در کار خود داشته باشد و الا این موج هاست که انسان را به هر سمت و سویی بخواهد می‌برد. 
- توصیه جنابعالی به دانش‌آموزان دوره متوسطه چیست؟
توصیه ام به آنان توکل بر خدا، پشتکار مستمر و مدیریت زمان و استفاده از فرصت‌های موجود است. کسی که بتواند از این فرصت‌ها و موقعیت‌ها استفاده کند، موفق است. مجموعه موفقیت‌های ناحیه یک را باید تبریک گفت.
- موفقیت‌های چشمگیر ناحیه را می‌شود نام ببرید؟
بله در بحث جشنواره ها، مسابقات علمی، عملی، آزمایشگاهی این ناحیه رتبه‌های بسیار خوبی را هم در بین همکاران و هم در بین دانش‌آموزان داشته است. ملیکا قنبری که رتبه 1 جشنواره خوارزمی را صاحب شد، سروش فرهنگیان با کسب رتبه تک رقمی کنکور سراسری در رشته علوم تجربی و هزاران موفقیت دیگر که این ناحیه را سرآمد نواحی دیگر شیراز و بعضاً کشور نموده است. در زمینه هنرستان‌ها حدود 20رتبه تک رقمی و دو رقمی در کنکور سراسری داشتیم. نزدیک به 200رتبه زیر 3هزار در کنکور سراسری از مدارس متوسطه دوم را شاهد بودیم. پژوهش سرای دانش‌آموزی ما در بین 600پژوهش سرا در کل کشور مقام اول را کسب کرده و همکاران خوب ما مقام دوم درس پژوهی در کشور به دست آوردند که جا دارد ضمن تشکر فراوان از مدیر محترم ناحیه، دبیران، مدیران، خانواده‌ها و دانش‌آموزان عزیز این موفقیت‌ها را به این عزیزان تبریک عرض نمایم. 
 هادی تیزدست مدیر مؤسسه لگوی آموزشی:
رباتیک علمی مرکب از الکترونیک، مکانیک و کامپیوتر است
یکی از مدیران و فعالان موفق در زمینه آموزش رباتیک در شیراز و فارس است. وی ضمن قبول دعوت روزنامه شیرازنوین به پرسش‌های خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.
- لطفاً مؤسسه خودتان را معرفی کنید.
بنده بالذات خود را به نوعی فرهنگی می‌دانم و مؤسس پیش دبستانی و دبستانی در ناحیه 2 هستم و ده پانزده سالی است که در آموزش و پرورشم. مجموعه لگوی آموزشی که زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان و در محدوده جغرافیایی ناحیه یک است، هدف و برنامه آن برگزاری دوره‌های تقویت مهارت حل مسئله است برای گروه‌های سنی مختلف و از 5/2سال پیش در این زمینه فعالیت داریم و در حال حاضر جمعاً نزدیک به 1800دانش‌آموز دارد که به صورت ترمی از کلاس‌های ما بهره مند می‌شوند. 
- شما در کارتان به یک اصل و شعار هم معتقدید. این شعارتان چیست؟
شعار مجموعه WRO یا لگوی آموزشی این است که گاهی برنده می‌شوی، گاهی می‌آموزی؛ در کار ما شکست نیست. ادیسون می‌گوید: هزار بار تمرین کردم، هزار بار تلاش کردم شکست نخوردم؛ هزار راه را فهمیدم به نتیجه نمی‌رسد. 
 خوشنویسان مدیر مرکز استعدادهای درخشان شهید دستغیب 2 ناحیه یک شیراز:
همکاری مدیران ادارات و کارشناسان آموزش در موفقیت‌های مدارس محرز است
- آقای خوشنویسان شما هم به عنوان مدیر موفق حوزه آموزش در خصوص کسب رتبه‌های برتر کنکوری در سال‌های متمادی و موفقیت‌های به دست آمده از سوی دبیرستان استعدادهای درخشان شهید دستغیب ناحیه یک توضیحاتی ارائه نمایید.
بنده در ابتدا لازم می‌دانم از آقای کیانی مدیر ناحیه یک، آقای حسینی معاون آموزش متوسطه این ناحیه و روزنامه شیرازنوین به جهت برپایی چنین فرصتی تشکر نمایم. دبیرستان تیزهوشان شهید دستغیب ناحیه یک بعد از 7سال تأسیس در سال جاری (96-95) 450دانش‌آموز دارد و سال اول تأسیس تنها 17دانش‌آموز داشت. این آموزشگاه در مسابقات استانی، کشوری، بین المللی، کنکوری، المپیادی و سایر رویدادهای علمی و آموزشی موفقیت‌های بسیاری داشته که حمایت خانواده ها، اداره و تلاش‌های دانش‌آموزان به ویژه پشتیبانی‌های بی دریغ کیانی مدیریت ناحیه و اداره کل به ویژه مدیر کل که همیشه حامی بوده است در این موفقیت‌ها مؤثر بوده است. همکاری و برنامه ریزی دبیران دلسوز هم در این عرصه مؤثر بوده است. در کنکور امسال بیش از 90نفر دانش‌آموزان این مدرسه در رشته‌های ریاضی، تجربی به ویژه در رشته‌های علوم پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و فنی و مهندسی در دانشگاه‌های ما در کشور پذیرفته شدند که کسب رتبه تک رقمی (7) توسط دانش‌آموز سروش فرهنگیان که نمونه در درس و اخلاق بود، جای تبریک دارد. 
امید آن داریم که تمامی برگزیدگان کنکور دبیرستان تیزهوشان شهید دستغیب ناحیه یک چه امسال و چه سنوات گذشته در امورشان موفق باشند و قدر زحمات خود، خانواده‌ها، معلمان و مسئولان آموزش و پرورش را بدانند. در رشته ریاضی هم 99درصد دانش‌آموزان موفق به پذیرش رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه‌ها شدند و در مسابقات بین المللی طبیعی دانان جهان در سال گذشته به میزبانی دانشگاه شیراز 5نفر از دانش‌آموزان دبیرستان تیزهوشان شهید دستغیب ناحیه یک بعد از تیم‌های کرواسی و بلغارستان رتبه سوم جهان را به خود اختصاص دادند و بر افتخارات این دبیرستان افزوده و نام آموزشگاه استعدادهای درخشان شهید دستغیب را به عنوان دبیرستان برتر کشور بار دیگر مطرح نمودند. این موفقیت‌ها را باید به تمام مردم، مسئولان آموزش و پرورش ناحیه یک، خانواده، دبیران و دانش‌آموزان مقام آورنده تبریک و تهنیت عرض نمایم. 
  امیر تهور مربی تیم رباتیک جمهوری اسلامی ایران:
رباتیک دانش‌ها و مهارت‌های دانش‌آموزان را بالا می‌برد
- مهندس تهور شما خودتان را معرفی کنید و در خصوص نحوه کارتان با علاقه مندان به رباتیک و مسابقات جهانی رباتیک توضیحاتی ارائه دهید. 
بنده تشکر می‌کنم از روزنامه شیرازنوین به جهت دعوت به حضور در این میزگرد. امیر تهور کارشناس ارشد مکانیک ماشین‌های کشاورزی ام. به لحاظ علاقه و اعتمادی که آقای تیزدست ایجاد کرد و علاقه مندی به دانش‌آموزان نخبه به این عرصه ورود کردم. تلاش دانش‌آموزان خوب و عالی بود. مسابقات رباتیک علم و آگاهی و دانش اعضای حاضر در مسابقات را بالا می‌برد و آنان را با کار تیمی و گروهی بیش از پیش آشنا می‌سازد. ارتباط با دوستان و تقسیم کار و برنامه ریزی از جمله اهداف اجرای مسابقات جهانی رباتیک می‌باشد. 
محیط برگزاری المپیاد محیط شلوغی است و سکوت معنا ندارد و در این فضا باید تمرکز هم داشت. ممکن است ربات کار نکند. قطعه الکترونیکی است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. فضای سالن برگزاری مسابقه هم بیش از 4هزار و پانصد نفر است و همه عوامل از مربی و والدین تا شرکت‌های مختلف افراد اصلی مسابقه یعنی دانش‌آموزان در آنجا حضور دارند. من خودم معتقدم که کار دانش‌آموزان ما فوق العاده و قابل تقدیر است. ربات‌ها ممکن است خطا کنند. 
عزیزان دانش‌آموز هم تلاش خود را می‌کنند و اگر ربات‌ها در جایی و زمانی کار نکنند، فرد حاضر احساس شکست نمی‌کند و می‌گوید من تلاش خود را کرده ام و سعی می‌کند در سال آینده تلاش بیشتری نماید. 
بنده جا دارد از آقای تیزدست که فضای کار و تلاش گروهی و حضور اینجانب را در مجموعه خود فراهم آورد تشکر نمایم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی