[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۴
  • دوره جدید

کسی در سینما دغدغه تفکر ندارد، روزنامه شیراز نوین

احمدرضا معتمدی در اکران دانشگاهی فیلم «سوء‌تفاهم» گفت: ما در «سوءتفاهم» سعی کردیم بخشی از افکار فیلسوفان پست مدرن را مورد توجه قرار دهیم. این در حالی است که این روزها بخشی از سینمای ما تبدیل به سینمای پروپاگاندا، بخشی تبدیل به سینمای اپوزیسیون و بخشی تبدیل به سینمای مبتذل شده است و گویا کسی دغدغه تفکر ندارد. حتی کسی مانند داریوش مهرجویی که «گاو» را بر اساس همین دغدغه ساخت، دیگر به سراغ ساخت چنین فیلم‌هایی نرفت.
به گزارش ایسنا، جدیدترین ساخته احمدرضا معتمدی عصر سه‌شنبه ۱۴اسفندماه در دانشگاه ادبیات علامه طباطبایی اکران و نقد و بررسی شد.
پس از نمایش این فیلم،‌ هانیه توسلی بازیگر «سوءتفاهم» گفت: من به عنوان بازیگر وقتی با هر اثری مواجه می‌شوم، ابتدا دیدگاه و رویکرد کارگردان برایم اهمیت پیدا می‌کند؛ چون باید در خدمت کارگران باشم. از همین رو، وقتی فیلم‌نامه «سوءتفاهم» را خواندم، دغدغه‌های آقای معتمدی برایم جالب بود؛ چراکه او در این فیلم به مسئله عدم قطعیت توجه داشت. البته باید عنوان کنم که من هیچ‌گاه علاقه جدی به فلسفه نداشتم؛ اما می‌دانم که این حوزه به ادبیات و روان‌شناسی ربط دارد. ضمن اینکه به هر حال فیلسوف متفکر جذاب است؛ چون جهان را با تفکر خود تفسیر می‌کند و نگاهش می‌تواند عمیق باشد.
وی افزود: آقای معتمدی به «سوءتفاهم» خیلی فلسفی نگاه می‌کرد؛ به همین دلیل من هم سعی کردم با فیلم همراه شوم. با این وجود خودمان هم گاهی گیج می‌شدیم.توسلی با بیان اینکه این روزها بیشتر ارتباط‌ها به فضای مجازی مربوط می‌شود، اظهار کرد: این روزها هویت آدم‌ها با عدم واقعیت آمیخته شده. گویا همه چیز غلوآمیز است. در حالی که من فکر می‌کنم اصلاً جهان مادی وجود ندارد و در واقع سایه‌ای از واقعیت است. در ادامه، احمدرضا معتمدی کارگردان «سوءتفاهم» توضیح داد: ما در حال حاضر در جهان مرجعیت تصویر، زندگی و واقعیت را در داخل تصویر کشف می‌کنیم. در واقع، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این واقعیت است که درست می‌گوید یا بازی تصویر و واقعیت هنوز ادامه دارد؟ وی با اشاره به پایان‌بندی این فیلم اضافه کرد: ما چند پایان‌بندی برای «سوءتفاهم» در نظر گرفته بودیم؛ ولی پایان‌بندی فعلی را براساس تصمیم جمعی انتخاب کردیم. معتمدی ضمن بیان این مطلب که امروزه واقعیت از دل تصویر درمی‌آید و تصویر خودش واقعیت را تولید می‌کند، مطرح کرد: چیزی که من به صورت خواب و خیال دیده بودم، همین گروگان‌گیری داخل فیلم بود که کاراکترها نمی‌دانستند آیا واقعاً به عنوان گروگان گرفته شده بودند یا نه. 
این کارگردان در بخش دیگر از صحبت‌هایش بیان کرد: ما در «سوءتفاهم» سعی کردیم بخشی از افکار فیلسوفان پست مدرن را مورد توجه قرار دهیم. این در حالی است که این روزها بخشی از سینمای ما تبدیل به سینمای پروپاگاندا، بخشی تبدیل به سینمای اپوزیسیون و بخشی تبدیل به سینمای مبتذل شده است و گویا کسی دغدغه تفکر ندارد. حتی کسی مانند داریوش مهرجویی که «گاو» را بر اساس همین دغدغه ساخت، دیگر به سراغ ساخت چنین فیلم‌هایی نرفت. معتمدی در ادامه این جلسه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مخاطب از اواسط فیلم دیگر خسته می‌شود، عنوان کرد: ما در دوره‌ای هستیم که باید این خسته شدن‌ها را تجربه کنیم. برای مثال خیلی‌ها حتی پنج دقیقه از بسیاری از فیلم‌های مطرح جهان را تحمل نمی‌کنند؛ اما سوال من این است که چرا ما آنقدر کم تحمل شده‌ایم؟ این در حالی است که در غرب ساخت فیلم‌های ساده وسترن پنجاه سال ادامه داشت؛ اما در مقابل آثار بسیار کمی درباره تفکر ساخته می‌شود. گویا برخی از تفکر می‌ترسند.وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش با بیان اینکه یکی از آثارش با نام «آلزایمر» هرچند درباره فلسفه اسلامی و معرفت حضوری بود، اما چهار سال در انتظار مجوز مانده بود، درباره دیگر اثرش با نام «راه رفتن روی سیم» توضیح داد: این فیلم هم هنوز مجوز نمایش نگرفته است. در حالی که در «راه رفتن روی سیم» موسیقی از دیدگاه بسیاری از فلاسفه بررسی می‌شود. من حتی درباره توقیف این فیلم، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتم؛ اما رئیس‌جمهور ترجیح داد به نامه اصغر فرهادی درباره گورخواب‌ها جواب دهد، ولی به یک امر فرهنگی توجهی نکند. سپس شمس‌الملوک مصطفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: آثاری مانند «سوءتفاهم» به ما پیامی عمیق ارائه می‌دهند. به طوری که برخی از شخصیت‌های این فیلم من را یاد افلاطون، ارسطو و… می‌انداختند. در همین جا باید عنوان کنم که باید هر اثری را به نسبت خودش بررسی کنیم و به نظرم بهتر است در این امر به آثار همان هنرمند توجه کنیم؛ چراکه ممکن است داوری‌های ما درباره آثار هنری دقیق نباشد و برآمده از پیش‌فرض‌های ما باشد. وی با بیان اینکه خوشحال است فیلمی تفکربرانگیز ساخته شده است، عنوان کرد: چنین آثاری مخاطبان را به تفکر وادار می‌کنند. نکته دیگری که باید عنوان کنم این است که برایم جالب بود که احمدرضا معتمدی در ساخت «سوءتفاهم» تحت تأثیر برخی فلاسفه قرار داشته است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی