[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

فرایند اخذ پروانه ساختمان کوتاه شد ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز در نود و سومین جلسه صحن علنی شورا، لایحه دو مرحله‌ای صدور پروانه‌های ساخت و ساز در شیراز به تصویب رسید.
غلامعلی ترابی، رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمند‌سازی شورا گفت: بر اساس این مصوبه، صدور پروانه‌ها در دو مرحله به صورت پروانه‌ شهرسازی و پروانه‌ ساختمانی انجام می‌شود و شهرداری شیراز مکلف شد در راستای اصلاح فرایند صدور پروانه ساختمانی پس از صدور دستور نقشه، جهت صدور پروانه شهرسازی و پروانه ساختمانی، حسب درخواست شهروند اقدام نماید و صدور موافقت اصولی حذف گردد. همچنین نسبت به تثبیت و خودکارسازی سیستمی ضوابط شهرسازی در زمان صدور دستور نقشه، پروانه شهرسازی و پروانه ساختمانی مطابق گردش کار اصلاحی و جزئیات مرتبط، باید اقدام شود. ترابی افزود: بر اساس این مصوبه، پروانه شهرسازی مجوزی است مشتمل بر متراژ زیربنایی مطابق با نقشه‌های مصوب و عوارض وصولی. بدیهی است شروع هرگونه عملیات عمرانی مستلزم اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری می‌باشد و هرگونه اقدام به احداث عملیات عمرانی بدون اخذ پروانه ساختمانی، تخلف تلقی می‌گردد.
در این مصوبه عنوان شده که صرفاً انجام عملیات تخریب و آواربرداری پس از صدور دستور نقشه باشد، همچنین اقدام به انجام گودبرداری پس از صدور دستور نقشه و تصویب نقشه‌های معماری، با رعایت تمامی موارد فنی و ایمنی از جمله قطع انشعاب گاز (جهت تخریب ساختمان قدیمی)، تهیه طرح پایدارسازی گود (جهت گودبرداری‌ها در صورت نیاز)، انتخاب و تعیین مهندس ناظر مربوطه، تعیین تکلیف پسماند و نخاله، انجام بیمه ساختمانی مرتبط با حوادث احتمالی ناشی از تخریب و گودبرداری و... در صورت صلاح‌دید و منوط به موافقت شهرداری (با در نظر گرفتن جمیع جهات) امکان‌پذیر می‌باشد.
در ادامه این مصوبه آمده است که پرداخت و تعیین تکلیف مالی کلیه عوارض و هزینه‌های متعلقه به عرصه و نوسازی بایستی به صورت کامل در گردشکار دستور نقشه و تسویه حساب کامل عوارض ساختمانی و نوسازی در گردشکار پروانه شهرسازی انجام پذیرد. رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمند‌سازی گفت: ضوابط شهرسازی باید در سیستم سرا تثبیت شده و حداکثر متراژ قابل صدور در سیستم تعیین تکلیف شود. همچنین در یکی از موارد این مصوبه تأکید شده که هرگونه تغییر افزایشی نسبت به دستور نقشه اعم از تغییر متراژ، کاربری و... در زمان ثبت درخواست پروانه شهرسازی‏ نیازمند اصلاح دستور نقشه می‌باشد (به استثنای افزایش سطح اشغال زیرزمین و افزایش تعداد واحد). همچنین پروانه ساختمانی تنها مجوز برای شروع عملیات ساختمانی می‌باشد. بر اساس این مصوبه اعتبار پروانه ساختمانی در فرایند دومرحله‌ای از زمان صدور پروانه شهرسازی و طبق ماده 11 می‌باشد و در صورت اتمام مهلت پروانه شهرسازی و عدم اخذ پروانه ساختمانی، پروانه شهرسازی فاقد اعتبار بوده و کلیه مراحل فرایند اخذ دستور نقشه و پروانه شهرسازی مجدداً بایستی طی گردد. در صورت وجود تغییرات احتمالی در ضوابط فنی و شهرسازی پروانه ساختمانی بایستی بدون انجام تغییرات نسبت به پروانه شهرسازی صادر گردد.
وی در پایان گفت: با اجرای این مصوبه، مدت زمان صدور پروانه ساختمانی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و امیدواریم حداکثر ظرف مدت دو هفته پروانه شهرسازی صادر گردد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی