[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ریشه جرم بیکاری است ، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل زندان‌های فارس گزارشی از وضعیت اشتغال زندانیان ارائه کرد. اسحاق ابراهیمی گفت: یکی از دلایل گرایش به جرم افراد، نداشتن شغل و بیکاری می‌باشد؛ به همین خاطر رسالت سازمان زندان‌ها بحث اصلاح مجرمان است که در سند تحول قضایی برای ما تکلیف شده و یکی از بزرگ‌ترین رسالت‌های اصلی سازمانی ماست. یکی از تأثیرگذارترین مؤلفه‌هایی که در اصطلاح مجرمان تأثیرگذار است، حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان و توانمندسازی آنان برای ادامه زندگی می‌باشد. با تأکیدات ریاست قوه قضائیه و همچنین ریاست سازمان، اولین اولویت سازمانی ما در سال ۱۴۰۱ در حوزه حرفه آموزی و اشتغال زندانیان است. در این زمینه اقدامات بسیار خوبی در زندان‌های سراسر کشور خصوصاً در زندان‌های استان در حال اجراست. الحمدلله ۶۰ درصد زندانیان استان در درون زندان‌های استان و همچنین در بیرون از زندان مشغول فعالیت هستند که این فعالیت‌های اشتغال‌زایی به سه دسته تقسیم می‌شود؛ افرادی که در اتاق‌های خودشان می‌توانند در قالب اشتغال نشسته، فعالیت‌های اشتغال‌زایی داشته باشند و با هنر‌هایی که خودشان داشته اند یا مهارت‌هایی که در دوره‌های حرفه‌آموزی یاد گرفته اند، با در اختیار قرار دادن مواد اولیه، وسایل موردنیاز خود را تهیه کنند. یک نمونه دیگر اشتغال کارگاهی است که در زندان‌های استان توسط بنیاد تعاون زندانیان و همچنین بخش خصوصی، کارگاه‌های قابل توجهی را راه‌اندازی کرده ایم اما پاسخ‌گوی همه زندانیان نیست. تعداد قابل توجهی از زندانیان حدود ۷۰۰ نفر، در قالب اشتغال کارگاهی مشغول به فعالیت هستند و مشغول به کار شده اند؛ از جمله در کارگاه چرم‌سازی، کفش‌دوزی، مبل‌سازی و... در کار تولید و اشتغال فعالیت می‌کنند و به صورت ماهیانه حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند. افراد واجد شرایطی که ورودشان به اجتماع، امنیت را تهدید نمی‌کند، با تصمیم شورای طبقه‌بندی و نظر مثبت مراجع قضایی در قالب زندانیان اشتغال به کار در زندان باز، در خارج از زندان با بخش خصوصی قرارداد منعقد شده و در کارگاه‌های اشتغال (اعزام به کار) مشغول هستند.
آموزش‌هایی توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان داده می‌شود که از حمایت‌های این عزیزان قدردانی و تشکر می‌شود. در سال گذشته حدود 670 دوره آموزشی در زندان‌های استان به زندانیان آموزش داده‌ایم و بالغ بر ۱۲هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده اند و آزمون توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی استان، جهاد کشاورزی برگزار می‌شود و بالغ بر 9هزار نفر از این زندانیان موفق شده اند در این دوره‌ها شرکت کنند و کارت مهارت دریافت کنند.
در واقع این آزمون‌ها وقتی که برگزار می‌شود و فرد مهارت یاد می‌گیرد، باید همزمان کارگاه‌هایی هم فعال باشد که بتوانند آموزه‌های خودشان را عملاً به کار بگیرند تا بعد از آزادی از زندان بتوانند این حرفه و شغل را دنبال کنند. زندانیان افرادی باهوش و توانمند هستند و در جهت بروز و شکوفایی این استعدادهایشان برنامه‌های مختلفی با همکاری بنیاد تعاون و بخش خصوصی اجرا می‌شود. یک از تقاضاهای ما از کارآفرینان بزرگوار این است که اگر امکان برای آنان فراهم است، ما زمینه را فراهم می‌کنیم تا آنها کار تولیدی خودشان را در زندان‌ها دنبال کنند تا برای زندانیان اشتغال ایجاد کنیم. برای زندانیان پس از آزادی نیز، تسهیلات کم‌بهره برای اشتغال در نظر گرفته ایم. همچنین افرادی که در قالب کارآفرین در زندان‌ها کار تولیدی و اشتغال ایجاد می‌کنند، می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند که این یکی از جذابیت‌های کاری است که ما از کارآفرینان بزرگ که بتوانند با ما همکاری کنند و اشتغال زندانیان را دنبال کنند، تقاضا داریم با این مجموعه همکاری کنند. در زندان مرکزی شیراز، اردوگاه حرفه‌آموزی، زندان جهرم و چندین زندان دیگر، بخش خصوصی با ما همکاری می‌کند و الحمدلله توفیقات خوبی هم داشته اند و امتیازات بسیار خوبی نیز برای کارآفرینانی که در زندان با ما همکاری داشته اند، به همراه داشته است.
فرد زندانی که هنری را یاد می‌گیرد و شغلی برایش ایجاد می‌شود، قطعاً مسیر زندگی‌اش هم عوض می‌شود و یکی از اهداف سازمان زندان‌ها این است که افرادی که از زندان آزاد می‌شوند، بازگشت مجدد نداشته باشند. افرادی که در دوره‌های حرفه‌آموزی مشارکت داشته اند، بعد از آزادی‌شان موفق می‌شوند از تسهیلات اشتغال استفاده کنند و کسب و کار راه‌اندازی کنند و می‌توان گفت به صورت تقریبی بازگشت مجدد این افراد به زندان در حد صفر است. اشتغال و حرفه‌آموزی از برنامه‌های موفقی بوده که توسط سازمان زندان‌ها دنبال شده و کماکان در حال اجراست و با جدیت و تأکیدات بیشتر این قضیه محقق می‌شود و ما هم سعی می‌کنیم افراد را توانمند کنیم که آمار زندانیان کاهش یابد. از کارآفرینانی که امکان سرمایه‌گذاری برای آنان در زندان‌ها فراهم است و می‌توانند با ما همکاری داشته باشند و این قشر را با تحت پوشش قرار دادن در راستای اصلاح آنان کمک کنند، تقاضا داریم همکاری کنند و ما هم تسهیلاتی در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهیم. از خیران و نیکوکاران خوب استان که در حوزه مدرسه‌سازی، سلامت و بخش‌های مختلف تأثیرگذار هستند و اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند، تقاضا داریم برای آموزش زندانیان و اشتغال آنان که ثمرات بسیار خوبی در ارتقای سطح امنیت اجتماعی دارد، در حوزه تجهیز کارگاه‌های حرفه آموزی و اشتغال زندانیان در قالب یک کار خیر با ما مشارکت و همکاری کنند که ما نیز بتوانیم رسالت سازمانی خودمان که اصلاح مجرمان است و در دنیا بی‌نظیر است و فکر نمی‌کنم در هیچ کشوری مثل کشور جمهوری اسلامی ایران این قضیه وجود داشته باشد و اهتمام حاکمیت نیز بر این است که به این افراد کمک کند، با این مجموعه همکاری کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی