[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۴۷
  • دوره جدید

در شیراز «آرامش در حضور دیگران» نقد شد، روزنامه شیراز نوین

مهر: در جریان جشنواره «ناصر تقوایی؛ ناخدای سینما»، با همت کانون فیلم و عکس دانشگاه شیراز در چهارمین روز از جشنواره، «آرامش در حضور دیگران» اولین فیلم بلند ناصر تقوایی در تماشاخانه شهر کاغذی به نمایش در آمد.
از فیلم استقبال بسیاری به عمل آمد و در حدود ۵۰نفر که بیش از ظرفیت تماشاخانه است، از این فیلم دیدن کردند و پس از نمایش فیلم شایان تدین مجری برنامه با ذکر این که باید قریب به پنجاه سال می‌گذشت تا در این محفل خصوصی باری دیگر در شیراز به نمایش فیلم بنشینیم، از منتقد جلسه، مهران چهرازی دعوت به عمل آورد تا به بیان توضیحات خود درباره فیلم و ناصر تقوایی بپردازد.
پیش از ورود به فیلم، مهران چهرازی، منتقد سینما از عادت به پراکنده گویی و پراکنده بینی گفت و از کلیت برنامه و سیستماتیک دیدن کارنامه یک فیلمساز ابراز خرسندی نمود.
«آرامش در حضور دیگران» قابلیت نوشتن یک تک‌نگاری را دارد
وی در ادامه افزود: آرامش در حضور دیگران قابلیت نوشتن یک تک نگاری را دارد و چنان که فیلم اثری ژرف و عمیق است، ظرفیت مباحثه درباره آن نیز بالاست.
چهرازی آرامش در حضور دیگران را آینه‌ای غلتان و به شدت معاصر توصیف کرد که در برهه زمانیِ خودش به یک ناقوسِ هشدار می‌ماند. او فیلم را از برترین آثار سینمای ایران در زمینه اقتباسی دانست و افزود: مسئله‌ای که در سینمای ما عموماً با رونوشت اشتباه گرفته شده است.
وی در ادامه فیلم را سیاسی‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران محسوب کرد؛ سیاستی که صرفاً در حد شعار و در سطح نیست بلکه از فهم سیاسی دقیق و ورود سیاست به زیبایی شناسی اثر ناشی می‌شود. این منتقد سینما همچنین تأکید بسیاری بر پس زمینه میلیتاریستی سرهنگ و فضای امنیتی حاکم بر فیلم داشت.
چهرازی با اشاره به درک روان شناختی ساعدی از سرهنگ از رابطه دچارِ مشکل و مخدوش شده او با واقعیت گفت و نگاه سرهنگ و انتظاراتش از دیگران را سربازخانه‌ای و خالی از تحول و یکسان شده توصیف کرد.
وی ادامه داد: ترکیب بندی تصویر برای تقوایی شکلی از معنا تولید می‌کند؛ چنان‌که هندسه خانه سیروس طاهباز و فهم ریاضی نهفته در فضاسازی‌های فیلم چنین چیزی را تأیید می‌کند. او با شرح تفاوت‌های قصه ساعدی و پرداختِ موجزانه تقوایی از الگوهای ادبیات مدرن و همینگوی و چگونگی کاربست این الگوها در فیلم‌های تقوایی گفت.
هوشمندی تقوایی در برگزینی ساعدی
چهرازی به هوشمندی تقوایی در برگزینی ساعدی و اعتماد ساعدی به تقوایی نیز اشاراتی کرد و بخشی از جلسه نیز به شرح وجوه اشتراک آن دو از جمله تقدیرگرایی، درک عمیق هر دو از وهم و... سپری شد. 
او مواجهه ثریا قاسمی (زنی به دور از مناسبات بورژوایی شهری) با دخترها را ناظرانه دانست و بر فروپاشی اخلاقی ناشی از فضای میلیتاریستی و قربانی شدن سرهنگ و نماهای قرینه فیلم نیز سخن گفت.
از منظر مهران چهرازی این فیلم بعد از فیلم خشت و آینه ابراهیم گلستان، دومین اثر دارای تم و زمینه رابطه است که به قول آنتونیونی تم اصلی سینمای مدرن می‌باشد و از حلقه‌های مفقوده سینمای ماست و تفاوت این فیلم‌ها با باقی فیلم‌های پرداخته به رابطه این است که رابطه‌های این فیلم‌ها حالتی مشبک دارند و در واقع دایره‌ای از روابط هستند.
در ادامه نیز از استفاده حیرت انگیز تقوایی از عنصر صدا و تکرار آواهای کلاغ‌ها گفت و از ترس و وهم حاکم بر فیلم نیز سخن به میان آمد و در نهایت ناکامی عمیقی که در همه شخصیت‌های فیلم موجود است.
در پایان نیز چهرازی نقد جدی پرداخته شده در جزئیات فیلم را نقدی از یک گروه و صنف تلقی نکرد بلکه چشم اندازی از یک اجتماع دانست.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی