[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رکوردها او را دنبال می‌کنند لئو در ۳۵ سالگی هم توقف‌ناپذیر است، روزنامه شیراز نوین

لیونل مسی در دیدار مقابل کرواسی، کلکسیونی از رکوردها را به نام خود به ثبت رساند. 
به گزارش فوتبال ۳۶۰، آرژانتین در نخستین دیدار نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ به مصاف کرواسی رفت و در نهایت با پیروزی ۳ بر صفر، نه تنها انتقام شکست در دور گروهی دور قبل رقابت‌ها را گرفت، بلکه راهی فینال شد تا رؤیای قهرمانی پس از ۳۶ سال برای آلبی ‌سلسته همچنان زنده بماند. شاید مهم‌تر از صعود آرژانتین به فینال، درخشش خیره کننده لیونل مسی در این دیدار بود که رکوردهای پرشماری را برای او به همراه داشت.
**بیشترین حضور و بیشترین تأثیرگذاری، در یک قدمی ‌پائولو
نیمه‌نهایی جام جهانی ۲۰۲۲، بیست‌وپنجمین حضور لیونل مسی در بازی‌های جام جهانی به حساب می‌آمد تا از این نظر  با لوتار ماتیوس برابر شود. حالا لئو این فرصت را دارد تا با حضور در فینال، به تنهایی رکورددار بیشترین تعداد بازی در جام‌های جهانی لقب بگیرد. این در حالی است که مسی برای هجدهمین بار به عنوان کاپیتان یک دیدار جام جهانی را آغاز کرد تا بالاتر از رافا مارکس به تنهایی رکورددار باشد. پائولو مالدینی با حضور در ۲۲۱۷ دقیقه از بازی‌های جام جهانی، رکورددار به حساب می‌آید و مسی که در حال حاضر ۲۱۹۴ دقیقه در این رقابت‌ها به میدان رفته در دیدار فینال می‌تواند اسطوره آتزوری را پشت سر بگذارد. همچنین مسی با گل و پاس گلی که در این دیدار به ثبت رساند، به تنهایی روی ۱۹ گل در ادوار مختلف جام جهانی نقش مستقیم ایفا کرده است (۱۱ گل و ۸ پاس گل). به این ترتیب او با رکورد میروسلاو کلوزه(۱۶ گل، ۳ پاس گل)، رونالدو نازاریو(۱۵ گل، ۴ پاس گل)، گرد مولر(۱۴ گل، ۵ پاس گل) و پله(۱۲ گل، ۷ پاس گل) از  نظر تأثیرگذاری برابری کرد. مسی شانزدهمین پیروزی خود در جام جهانی را جشن گرفت، میروسلاو کلوزه با ۱۷ پیروزی، رکورددار به حساب می‌آید.
**بهترین؟ همان همیشگی
مسی برای دهمین بار موفق شد عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص دهد تا فاصله خود با کریستیانو رونالدو (۷) را افزایش دهد. او در ۶ بازی که در جام جهانی قطر به میدان رفته، ۴ بار عنوان بهترین بازیکن زمین را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، مسی در حالی جام جهانی ۲۰۲۲ را آغاز کرد که در هیچ یک از دیدارهای مراحل حذفی موفق به گلزنی نشده بود و حالا در مراحل یک‌هشتم، یک‌چهارم و نیمه‌نهایی جام جهانی گلزنی کرده است تا بدل به تنها بازیکن آرژانتین شود که در یک جام جهانی در تمامی ‌بازی‌های مراحل حذفی گلزنی می‌کند. تنها سالواتوره اسکیلاچی (۱۹۹۰)، روبرتو باجو و هریستو استویچکوف (۱۹۹۴)، داوور شوکر (۱۹۹۸) و وسلی اسنایدر (۲۰۱۰) موفق شده بودند چنین آماری را به ثبت برسانند و حالا لئو این فرصت را دارد تا با گلزنی در فینال، رکوردی دیگر را به نام خود به ثبت برساند و علاوه‌ بر این، به تنهایی رکورد تأثیرگذارترین بازیکن ادوار جام‌های جهانی را به خود اختصاص دهد.
**پاس گل‌هایی به ارزش یک گل؛ رکوردهای آرژانتین به نام لئو
با پاس گلی که مسی به زیبایی هرچه تمام‌تر برای خولین آلوارس فراهم کرد، نه‌تنها باعث شد تا از حالا این پاس گل با پاسی که برای مولینا مقابل هلند ارسال کرد مقایسه شود، بلکه شمار پاس گل‌هایش در جام جهانی به عدد ۸ رسید تا با رکورد دون دیگو برابری کند. به این ترتیب شمار پاس گل‌های مسی در مراحل حذفی جام جهانی به عدد ۶ رسید  و با رکورد پله مساوی شد‌‌. همچنین او برای یازدهمین بار در جام جهانی گلزنی کرد  و با عبور از گابریل باتیستوتای ۱۰ گله، به تنهایی آقای گل آلبی ‌سلسته در جام‌های جهانی نام گرفت. حالا با گل و پاس گلی که در این دیدار به نام لئو به ثبت رسید، او تنها بازیکن تاریخ جام‌های جهانی (پس از جام جهانی ۱۹۶۶ و آغاز جمع‌آوری داده‌های آماری) به حساب می‌آید که در ۴ بازی مختلف این رقابت‌ها گل و پاس گل به ثبت می‌رساند. (مقابل صربستان در جام ۲۰۰۶  و مقابل مکزیک، هلند و کرواسی در جام ۲۰۲۲). همچنین حالا لئو با ۱۱ گل و ۸ پاس گل در بین بازیکنانی که همچنان به فوتبال مشغول هستند، بیشترین تعداد گل و پاس گل در جام جهانی را دارد و پس از او توماس مولر (۱۰) و کیلین ام‌باپه (۹) گل قرار دارند؛ هرچند که این رکورد به صورت جدی توسط مهاجم جوان خروس‌ها تهدید می‌شود.
**۳۵ سال؟ برای او چیزی نیست
مسی تنها بازیکنی است که موفق شده در ۳ دهه مختلف از زندگی‌اش (پیش از بیست سالگی، بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی و پس از ۳۰ سالگی) در جام جهانی گلزنی کند. پله برای ثبت چنین رکوردی، تنها ۴ ماه کم آورد تا ستاره آرژانتینی از این نظر هم  رکورددار به حساب بیاید. 
مسی در سال ۲۰۲۲، مجموعاً ۶۳ بار به میدان رفته و روی ۶۳ گل (۳۳ گل و ۳۰ پاس گل) نقش مستقیم ایفا کرده است. لئو پیش از این عنوان بهترین بازیکن جام جهانی ۲۰۱۴ را کسب کرده بود و در جام جهانی ۲۰۲۲، یکی از گزینه‌های اصلی کسب این عنوان است. تا به حال هیچ بازیکنی موفق نشده در ۲ دوره مختلف این رقابت‌ها چنین عنوانی را کسب کند. همه این‌ها در حالی است که او چند ماه قبل تولد ۳۵ سالگی را جشن گرفت. با همه این تفاسیر در حالی که بیش از ۴.۵ میلیارد سال از عمر زمین می‌گذرد، باید افراد خوش شانسی بوده باشیم که در عصر لیونل آندرس مسی زندگی کرده‌ایم!

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی