[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایمن‌سازی با پایش هوشمند و توسعه زیرساخت، روزنامه شیراز نوین

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار با بیان اینکه یکی از اقدامات این سازمان ایجاد توقفگاه خودروهای سنگین در مبادی ورودی شهر است، گفت: طبق دستورالعمل وزارت کشور در ورودی‌های هر شهر توقفگاه‌هایی ایجاد می‌شود تا خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین در ابتدای ورودی شهر‌ها توقف و اقدام به تبدیل عمده بار به خرده بار نمایند. 
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز، آرش نعمتی افزود: در این توقفگاه‌ها خودروهای سنگین باید عمده بار را به خرده بار تبدیل کنند؛ اما اگر نوع بار به صورتی است که امکان تبدیل به خرده بار نباشد، مانند مصالح ساختمانی، می‌بایست بر اساس ساعت مجاز وارد شهر شوند.
او با اشاره به اینکه اولین توقفگاه به متراژ ۱۱۳هکتار در محور پل فسا توسط این سازمان در حال احداث است، افزود: مرحله دیوارگذاری این توفقگاه تمام شده است و هم اکنون در مرحله مشاوره و طراحی توسط معاونت معماری و شهرسازی شهرداری هستیم که پیش بینی می‌شود در نیمه اول سال ۱۴۰۲، این طراحی تمام و عملیات عمرانی 
آغاز گردد.
به گفته این مدیر شهری، این بزرگ‌ترین توفقگاه کشور خواهد بود که تمام خدمات مانند جایگاه سوخت، تعمیرگاه خودرو معاینه فنی و سایر خدمات متناسب با خودروها در این توقفگاه لحاظ خواهد شد. نعمتی با بیان اینکه توفقگاه دوم در محور شمال‌غرب کلان شهر شیراز ایجاد خواهد شد، عنوان کرد: با توجه به بار ترافیکی محور آزادراه شیراز- اصفهان و ترافیک حاصل از تردد خودروها، احداث این توقفگاه ضروری است. 
او اضافه کرد: برای احداث این توقفگاه در این محدوده به ۵۰ هکتار زمین نیاز داریم که این زمین می‌تواند به صورت مشارکتی و با همکاری سرمایه‌گذار تأمین شود و توقفگاه دوم شهر شیراز خواهد بود.
رئیس سازمان حمل و نقل بار شهری شهرداری اظهار داشت: طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم چند سال آینده در محور بلوار امیرکبیر در ورودی شیراز- کازرون نیز توقفگاه سوم را ایجاد نمایم.
نعمتی درباره ضرورت ایجاد بارانداز‌های حاشیه‌ای سطح شهر شیراز با ابلاغ شیوه‌نامه مصوبه شورا گفت: بر اساس مصوبه شورا مبنی بر تردد مکانی و زمانی خودروهای باری در سطح شیراز، شهر شیراز به سه محدوده قرمز، سبز و زرد تقسیم می‌شود که در محدوده قرمز که جزء مناطق پرترافیک شهر است، باید از تردد خودروهای حمل و نقل بار در ساعت‌های پرترافیک جلوگیری و تردد براساس برنامه زمان‌بندی 
صورت بگیرد.
به گفته رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری شهرداری، بر اساس شیوه نامه تردد مکانی و زمانی خودروهای باری که بعضاً کالاهای غیرضروری را توزیع می‌کنند، در محدوده قرمز در ساعت‌های غیر از پیک امکان توزیع کالا را دارند. 
این مدیر شهری با بیان اینکه ساعت مجاز تردد خودروهای باری در محدوده قرمز، زرد و سبز مشخص شده است، تصریح کرد: تکلیف شهرداری برای عملیاتی کردن طرح تردد مکانی و زمانی این است که کنترل و نظارت خودروهای باری نیاز است مکانیزه با دوربین‌های LEZ باشد؛ دوربین‌هایی که ابتدا معاینه فنی را انجام دهند که یک الزام وزارت کشوری است. نعمتی عنوان کرد: طراحی دوربین‌های LEZ در ورودی‌های محدوده قرمز ایجاد شده است که عملاً دو کار را انجام می‌دهد؛ یکی کنترل معاینه فنی و دیگری کنترل سامانه بار. بدین صورت که تردد خودروهای حمل و نقل بار در ساعت مجاز و با کنترل ثبت باربرگ صورت می‌گیرد. وی در ادامه افزود: لازمه اجرای تردد مکانی و زمانی نصب دوربین‌های LEZ است.
او با بیان اینکه این دوربین‌های پلاک‌خوان باید توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک نصب گردد، عنوان کرد: برای نصب دوربین‌های LEZ که تردد بر اساس معاینه فنی خودرو‌ها را کنترل و نظارت می‌کنند، یک قرارداد با پیمانکار جدید و سرمایه گذار بسته شده است تا در کنار کنترل معاینه فنی خودروها، وسایل نقلیه حمل بار در ساعت مجاز و غیرمجاز ‌را کنترل و در ساعت غیرمجاز این خودروها را جریمه کنند. 
به گفته نعمتی، تمام زیرساخت اجرای این طرح آماده است که طبق مصوبه شورا اجرای کامل طرح نیازمند نصب دوربین‌ها در محدوده قرمز است. 
او از تکلیف شورا مبنی بر ایجاد باراندازهای حاشیه ای خبر داد و گفت: لازمه اجرای تردد مکانی و زمانی خودروهای حمل بار ایجاد مکان‌هایی برای تخلیه بار است که به نام بارانداز حاشیه‌ای تاکنون در معابر مرکزی شهر اجرا 
گردیده است. 
رئیس سازمان حمل بار شهری ادامه داد: نیاز داریم در هر سه محدوده بارانداز حاشیه ای ایجاد کنیم که در قالب ایستگاه بارانداز برای تخلیه بار در نظر گرفته شود. 
نعمتی یادآور شد: تاکنون در ۲۴ معبر تعداد ۱۲۶ بارانداز حاشیه ای در محدوده قرمز ایجاد شده است که تجهیز سه محدوده به بارانداز حاشیه‌ای در برنامه پنج‌ساله شهرداری عملیاتی می‌شود.
نعمتی با بیان اینکه در کنار نصب تابلو‌های اطلاع‌رسانی بارانداز حاشیه‌ای، جلسات مختلف با انجمن‌های صنفی و اتاق اصناف و انجمن‌های پخش گرفته شده است، عنوان کرد: زمان‌بندی و شیوه‌نامه اجرای این طرح به آنها گفته شده است و با در اختیار قرار گرفتن دوربین‌های نظارت تصویری معاینه فنی خودرو به نام LEZ، عملیات این تردد ظرف یک ماه اجرایی می‌گردد.
او با بیان اینکه بر اساس تکلیف شورا بارانداز‌های حاشیه‌ای در مکان‌هایی که تردد زیاد است با عنوان باراندازهای غیرحاشیه‌ای ایجاد می‌گردد، ادامه داد: بر اساس این طرح برای سه محور پرتردد در کنار بازار مرکزی شهر شیراز در منطقه هشت از جمله بست شمالی ورودی حرم شاهچراغ(ع)، پارکینگ وفا مابین بازار وکیل شمالی و جنوبی و دروازه اصفهان شابلون کف زده با هدف ایمن کردن بارانداز غیرحاشیه‌ای ایجاد شده و ایجاد می‌گردد تا راننده با خیال راحت تخلیه و بارگیری کالا را انجام دهد. 
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: درصدد هستیم باراندازهای حاشیه‌ای را مجهز به نصب دوربین پلاک‌خوان کنیم که توقف خودروهای سواری با جریمه همراه گردد. در مرحله نخست ۲۰ دستگاه دوربین در مرحله آگهی مناقصه است تا با انتخاب پیمانکار در سه ماه آینده در محورهای پرتردد 
نصب گردد.
نعمتی عنوان کرد: در حال حاضر بارانداز‌های حاشیه ای در خیابان توحید مجهز به نصب دوربین هستند و‌ خودروهای سواری در این مکان توقف نمی‌کنند؛ چراکه با نصب دوربین  توقف آنها با جریمه روبه‌رو می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی