تپش نبض توسعه در قلب شیراز، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت شهرداری شیراز و با حمایت شورای اسلامی شهر، آیین آغاز عملیات اجرایی توسعه شمال شرقی خط دو مترو شیراز به طول 5500 متر با اعتبار 6217میلیارد تومان و افزایش 24 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی با اعتبار 1200میلیارد ریال و رونمایی از تجهیزات ناوگان اتوبوس با اعتبار 70میلیارد ریال برگزار شد. این مراسم عصر شنبه 26 آذرماه با حضور استاندار فارس، نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از اعضای شورای سالامی شهر شیراز، شهردار کلانشهر شیراز و جمعی از مدیران شهری، معاون محترم هماهنگکننده قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) کشور و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
خدمترسانی در پایتخت فرهنگی
استاندار فارس در این مراسم ضمن تقدیر از فعالان عرصه حمل و نقل، بیان کرد: مردم ساکن کلانشهر شیراز همیشه جزو انسانهای فهیم و بامعرفت هستند و مطالبه آنها متناسب با مؤلفههایی چون شهر پایتخت فرهنگی، ادبی، زیبایی، محیطزیست و... است. محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه حرکاتی چون تلاش مجدانه برای بهرهبرداری از خطوط مترو نشان از روحیه جهاد و سازندگی دارد، افزود: البته نباید تنها به دو خط اکتفا کرد و توقع ما این است که دسترسی به حرم احمد بن موسی(ع) و شهرک گلستان و صدرا هم از طریق خط مترو پیشبینی شود که البته قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) این قول را داده تا کلنگزنی به سمت حرم شاهچراغ(ع) را هم در آیندهای نزدیک آغاز کند.
تأمین اعتبار از مسیر بهارستان
مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در آغاز عملیات اجرایی توسعه شمال شرقی خط ۲ مترو شیراز گفت: تأثیرات مثبت حمل و نقل ریلی در زمینه کاهش مدت زمان سفرهای درونشهری، مصرف سوختهای فسیلی، کاهش ترافیک و ایجاد ایستگاههای سرمایهگذاری بر کسی پوشیده نیست. او از نمایندگان شهر شیراز در مجلس درخواست کرد در زمینه تأمین منابع مالی مترو شهر شیراز از جمله خط ۲ مترو تلاش چشمگیری داشته باشند، افزود: در صورت تزریق تأمین منابع مالی دولت در زمینه حمل و نقل، بهرهبرداری از این خط در مسیر توسعه مترو در محور جنوبی و شمالی کلانشهر شیراز در مدت کمتر از ۳۰ ماه یک اقدام قابل اجراست؛ چراکه بر اساس تعهد زمانی و توان جهادی در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) و مجموعه شهرداری شاهد بهره برداری خط دو مترو در زمان مشخص شده هستیم. رئیس شورای شهر شیراز بار دیگر بر پیگیری ویژه نمایندگان مجلس در زمینه تأمین منابع مالی خط ۲ مترو شیراز تأکید کرد تا شهر شیراز در مسیر توسعه حمل و نقل ریلی بتواند مسیر پیشرفت را طی نماید. رئیس شورای اسلامی شهر شیراز همچنین بر تفکیک سازمان حمل و نقل ریلی و تبدیل به دو سازمان مجزا توسط شهردار شیراز تأکید کرد و گفت: سازمان حمل و نقل ریلی باید به دو سازمان در حوزه اجرا و بهره برداری تبدیل گردد و این موضوع به صورت جدی در دستور کار شهردار شیراز قرار بگیرد. طاهری با اشاره به مصوبه شورا در زمینه اتصال رینگ خط یک و دو مترو به یکدیگر تصریح کرد: خط دو مترو ارزش خود در حمل و نقل مسافر را زمانی دوچندان میکند که خط دو مترو بعد از ایستگاه میدان کلبه سعدی به بلوار فضیلت و ایستگاه خط یک مترو متصل گردد و شاهد تکمیل رینگ حمل و نقل ریلی در خط یک و دو خواهیم بود.
گشایشهای بزرگ در دهه فجر
محمدحسن اسدی، شهردار کلانشهر شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی فاز دوم خط ٢ قطار شهری شیراز بیان کرد: توسعه شمال شرقی خط ٢ مترو شیراز هماکنون به سمت ایستگاه کلبه سعدی و پس از آن ایستگاه فضیلت آغاز میشود.او با بیان اینکه دستگاه TBM در خط ٢ مترو این کلانشهر از میدان قهرمانان در میانرود به ایستگاه آزادی رسیده است، افزود: پیشرفت این خط تا ایستگاه آزادی مرهون تلاش شهرداران، شوراها، دولتها و استانداران، پیمانکاران و عوامل اجرایی است.شهردار شیراز خاطرنشان کرد: فاز اول خط ٢ مترو شیراز در دهه فجر امسال از میدان قهرمانان تا میدان امام حسین(ع) به طول 10 کیلومتر و ٣ ایستگاه به بهرهبرداری میرسد. اسدی با بیان اینکه از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی نیز عملیات باقیمانده زیادی وجود دارد، گفت: در فاز دو خط ٢ مترو نیز 5 ایستگاه از میدان آزادی تا فضیلت طراحی شده است. او ارزش این پروژه را بیش از ٦٢هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) قول مساعد داده که در بازه زمانی ٣٠ماهه ایستگاههای باقیمانده را به اتمام برساند. مقام ارشد شهری شیراز همچنین با بیان اینکه ساخت هر کیلومتر و ساخت ایستگاه مترو خط یک شیراز ١٠٠میلیارد تومان هزینه داشت اما امروز به بیش از ١٢٠٠میلیارد تومان رسیده است، گفت: کمک دولت امروز منوط به فروش و انتشار اوراق مشارکت بهصورت سهم ۵۰درصدی دولت و ۵۰درصدی شهرداری شده است.
اسدی خطاب به تعدادی از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی که در این مراسم حضور داشتند، تأکید کرد: در بودجه سال آینده فروش و انتشار اوراق مشارکت برای شهرداریها به ویژه در بخش مترو و خرید اتوبوس و ناوگان فرسوده با تعهد ۵۰درصدی سهم دولت اعمال شود. او همچنین با بیان اینکه برای پیشرفت شیراز امروز همه اختلاف سلیقه را کنار گذاشتهایم، افزود: طی یک توافق با شورا و قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) توسعه مترو را به جد دنبال میکنیم. اسدی با بیان اینکه امروز در شهر شیراز تمام موضوعات را کنار گذاشتهایم، اضافه کرد: روز ۲۶ آذرماه مصادف با روز ملی حملونقل است و این تعهد را متقبل میشویم که ظرف ۳۰ ماه آینده پروژه خط دو مترو از میدان قهرمانان تا میدان کلبه اجرا شود. شهردار شیراز با تأکید بر اینکه شهر شیراز از امروز به بعد تغییر بسیار بزرگی در حوزه شهری خواهد داشت، گفت: عملیات اجرایی ساختمان پلاکگذاری شماره ۲ شیراز با هدف حذف ترافیک مرکز تعویض پلاک در غرب شیراز و افرایش رضایتمندی شهروندان با اعتباری بالغ بر ۳۹میلیارد ریال و رونمایی از ۲۴ دستگاه اتوبوس جدید با اعتبار ۱۲۰۰میلیارد ریال و رونمایی از ۸ پروژه هوشمندسازی، مطالعاتی و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه حمل و نقل و ترافیک با اعتباری بالغ بر ۱۴۶۰میلیارد ریال از دیگر پروژههای مورد افتتاح و بهرهبرداری همزمان با هفته حملونقل است. اسدی در پایان اعلام کرد: طی دو ماه گذشته ۱۴۶ پروژه به ارزش ٩هزار و ٣٨٣میلیارد ریال در شیراز کلنگزنی شده و به بهرهبرداری رسیدند.
نقش تأثیرگذار حملونقل در معادلات اجتماعی
نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: حمل و نقل یک حوزه حاکمیتی، مهم و سرنوشتساز در معادلات اجتماعی و امنیتی است. ابراهیم عزیزی ضمن قدردانی از تلاشهای شهردار و اعضای شورای شهر شیراز گفت: به نمایندگی از خود و سایر نمایندگان شیراز، از تلاشها و زحمات شهردار، مسئولان شهرداری، اعضای شورای شهر و قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) که با حساسیت و جدیت این نیاز مهم مردم را دنبال کردند، قدردانی میکنم و تأکید میکنم که خدمت به مردم عبادت است. نایبرئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه موضوع حمل و نقل از دو منظر قابل توجه و بررسی است؛ اظهار داشت: یک منظر این است که ناوگان حمل و نقل را در بخشهای زیرساختی و عمرانی تقویت کنیم که طبیعتاً در حوزه اجرایی کاری درست و سزاوار است؛ اما منظر دیگر این است که مسئله حمل و نقل میتواند در زمینههای اجتماعی و امنیتی نیز اثرگذار باشد. وی با تأکید بر اینکه معتقدیم حوزه حمل و نقل، یک مجموعه درهمتنیده از ظرفیتهاست که در معادلات اجتماعی و امنیتی، دارای اهمیت و تأثیرگذار است، تصریح کرد: این موضوع را نباید از نظر دور داشت که یک رویکرد همهجانبه به حوزه حمل و نقل میتواند بخش عمده رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد و از همین زاویه دید میتوان به اهمیت کاری که از سوی شهرداری و شورا انجام میشود، پی برد. به گفته نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، این حرکت خوب و بینظیر باید توسعه پیدا کند و به عنوان یک رویکرد حاکمیتی همه اجزای نظام در حوزههای تقنینی، اجرایی، قضایی و همه سازمانهایی که به نوعی ذیمدخل هستند، باید حوزه حمل و نقل را جدی بگیرند و به آن اهمیت دهند. عزیزی با اشاره به اینکه در شهر شیراز به عنوان یک شهر در حال توسعه مهمترین تأکید و تکیه باید بر توسعه حمل و نقل ریلی متمرکز باشد، ابراز داشت: ما باید بعد از ادامه خط دو به سمت شمال شرق شیراز، به فکر راهاندازی خطوط سه، چهار و پنج باشیم و کار را به سرعت شروع کنیم؛ چراکه توسعه خط چهار برای رونق گردشگری زیارتی شهر شیراز میتواند بسیار مؤثر باشد. وی در پایان تأکید کرد: توسعه حمل و نقل ریلی کمک میکند همه بتوانند از دیگر ظرفیتهای موجود همچون آزادراهها، بزرگراهها و کمربندیها حداکثر بهرهبرداری را داشته باشند.
همکاری مدیریت شهری با پلیس
محمدتقی تذروی نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در آیین عملیات اجرایی ساختمان پلاکگذاری مرکز شماره دو در شرق کلان شهر شیراز گفت: یکی از فاکتورهای شورای ششم در تعریف پروژههای شهری، توجه به درخواستها و نیازهایی است که مردم به آنها اشاره میکنند. او با بیان اینکه در کلان شهر شیراز وجود یک مرکز پلاکگذاری خودروهای سواری باعث شده بود که همواره این مرکز با مراجعه کنندگان بیشماری مواجه شود و نارضایتیهایی ایجاد گردد، افزود: شورای شهر و شهرداری شیراز با همکاری پلیس راهور نسبت به احداث مرکز شماره ۲ پلاک گذاری خودروهای سواری در کلانشهر شیراز اقدام کرده است تا ضمن سهولت در ارائه خدماترسانی، شاهد رضایتمندی شهروندان از عملکرد شورای شهر و مدیریت شهری باشد.
بهبود گردشگری و تقویت محیطزیست
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم گفت: با بهره برداری از پروژههای قطار شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، فرایند حمل و نقل تسهیل شده و این امر نقش مؤثری در هوای پاک دارد.علی اکبر سلطانی با تبریک فرا رسیدن روز حمل و نقل، از تلاش شهرداری و حمایتهای شورای اسلامی شهر شیراز در راستای توسعه زیرساختهای ارتباطی خبر داد و افزود: فاز دوم مترو از میدان آزادی آغاز شده و تا ایستگاه فضیلت ادامه مییابد و امیدواریم در مدت باقیمانده از شورای ششم، تونل این مسیر به پایان رسیده و حداقل سه ایستگاه به بهرهبرداری برسد. وی افزود: مشارکت مردم با مجموعههای شهرداری و شورا که دارای ساختاری خودگردان هستند، از اهمیت ویژهای برخوردار است و هزینههای اجرای چنین پروژههایی در قالب پرداخت عوارض از سوی شهروندان احصا میشود. وی با اشاره به این موضوع که پروژههای حوزه حمل و نقل چندبعدی بوده و در گردشگری شهر نیز نقش مؤثری ایفا میکنند، اظهار داشت: اعداد 24 دستگاه اتوبوس برای پیوستن به ناوگان حمل و نقل عمومی به همت شهرداری شیراز و وزارت کشور تهیه شده است و امیدوارم تا پایان امسال شاهد تحویل 170 دستگاه اتوبوسی باشیم که در تعهد مجموعه سازمان همیاریهای شهرداری است. در سال آتی نیز 500 دستگاه اتوبوس به شریانهای ارتباطی شیراز اضافه میشوند.
افزایش کیفیت زندگی از مسیر حملونقل
مصطفی کیانی رحیمی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز در آیین رونمایی از ۲۴ دستگاه اتوبوس در مجموعه ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: این اقدام در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گرفته است. به گفته کیانی، افزودن ۲۴ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف افزایش کارایی و خدمات دهی به شهروندان صورت گرفته است. این عضو شورای شهر شیراز در این آیین همچنین ضمن تبریک هفته حمل و نقل و ترافیک به متولیان امر و رانندگان ناوگان اتوبوس و تاکسی گفت: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی سفیران فرهنگی هستند. کیانی با اشاره به افزودن ۲۴ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل و باارزش خواندن این خدمت توسط شهرداری، تصریح کرد: مجموعه این اقدامات باعث افزایش سرانه رضایتمندی مردم از خدمات شورا و شهرداری میشود. عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: اقدامات شورا و شهرداری نباید نقطه پایان مسیر خدمترسانی باشد؛ چراکه الزام به توسعه پایدار شهری از مسیر توجه به توسعه حمل و نقل عبور میکند. کیانی ضمن تشکر از پروژههای هوشمندسازی که در این آیین در بستر خدمات شهری حوزه حمل و نقل افتتاح شد، اظهار کرد: خدمات ارائه شده توسط مجموعه شورا و مدیریت شهری باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندی میگردد.
جوانترین ناوگان حملونقل عمومی کشور
هادی شهدوست شیرازی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در رونمایی از افزودن 24 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی با اعتبار 1200میلیارد ریال، گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش کارایی و خدماتدهی به شهروندان از جمله رویکردهای شهرداری شیراز در ارائه خدمات است. او با بیان اینکه از حدود 800 دستگاه اتوبوس در کلانشهر شیراز حدود 50 درصد به سن فرسودگی رسیده است، افزود: با وجود اینکه جزء جوانترین ناوگانهای حمل و نقل عمومی کشور هستیم، اما به دلیل عدم حمایتها در گذشته، هماکنون وضعیت ناوگان به این صورت است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز عنوان کرد: با تدبیر وزیر کشور، قرارداد 5هزار دستگاه اتوبوس و ون برای تزریق به ناوگان حمل و نقل در سطح کشور منعقد شده است که سهم شهرداری شیراز از ناوگان توزیعشده 147 دستگاه بوده است. شهدوست عنوان کرد: مدل واگذاری اتوبوسهای جدید به رانندگان مدل خرید خدمت است که این مدل شهرداری شیراز به عنوان دستورالعمل کشور به سایر کلانشهرها ارسال شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز از تعداد 64 دستگاه مینیبوس فرسوده خبر داد و گفت: برای خرید 75 دستگاه جدید در حال طی کردن مراحل نهایی هستیم. او از اضافه کردن 45 دستگاه ون به ناوگان خبر داد و گفت: حمل و نقل عمومی جزء اولویتهای شورای ششم است که در همین راستا اضافه کردن 500 دستگاه تا پایان سال 1404 به ناوگان پیشبینی شده است. شهدوست از هوشمندسازی ناوگان اتوبوس با نصب دستگاه بیاماس صحبت کرد و گفت: ساماندهی اتوبوسها در بحث حمل و نقل به صورت سنتی مشکل است؛ پس به سمت هوشمندسازی اتوبوسها رفتیم که در همین راستا 735 دستگاه اتوبوس مجهز به این سامانه هوشمند متصل شده است.
گرهگشایی از ترافیک شیراز
آرش فرجزاده قائم مقام شهردار شیراز با تشکر از شورا و حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری و پلیس جهت احداث مرکز پلاکگذاری شماره 2 شیراز، اظهار امیدواری کرد که این پروژه کمتر از مدتزمان قرارداد با تلاش مضاعف به بهرهبرداری برسد تا گرهای از مشکلات در این حوزه را رفع نماید.
امتداد مترو در چهار گوشه شیراز
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز هم در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: همانگونه که مردم شیراز به درستی بارها اعلام کردند، اکثر مسیرهای شهر شیراز شرقی و غربی هستند و ما در مسیرهای شمال به جنوب در شیراز دچار فقر حرکتی هستیم و خط دوم از این نظر بسیار حائز اهمیت است. یقطین ادامه داد: به همین دلیل برای اجرای خط دوم از میانرود تا آزادی ۹ کیلومتر مسیر را تاکنون طی کردهایم؛ اما چون ایستگاه میدان امامحسین(ع) تقاطع است، نیاز بود قسمتهای شرق شهر به ویژه قسمتهای گردشگری حافظیه و سعدیه هم به خط یک وصل شوند؛ پس تصمیم گرفتیم ادامه خط دو مترو به سمت سعدی را هم شروع کنیم. وی اضافه کرد: اما در کنار آن ایستگاه فضیلت هم که در برنامه نبود به این بخش از مترو اضافه شد که میتواند برای ورودی شیراز از خرامه و مردم سعدی نیز از طریق تونل سعدی مورد استفاده قرار گیرد. وی افزود: این بخش از خط ۲ دارای ۵ ایستگاه شامل ایستگاه آزادی، میدان قائم، حافظیه، کلبه سعدی و فضیلت است.
سه دهه تلاش در جبهه عمران
معاون هماهنگکننده قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) کشور در آیین آغاز عملیات اجرایی توسعه شمال شرقی خط 2 قطار شهری شیراز که از میدان آزادی تا میدان کلبه و فضیلت با اعتباری بالغ بر 62هزار و 170میلیارد ریال احداث میشود، با اشاره به گسترش خطوط مترو در شهر شیراز گفت: در محور توسعه شرقی و غربی مواصلاتی درون شهری شیراز حدود 9 محور مواصلاتی مناسب وجود دارد، اما در مسیر محورهای شمال به جنوب طول محور کمتر از محورهای شرقی و غربی است. حاج زمانی با اشاره به این موضوع که خط دو مترو یک محور شمالی- جنوبی است، افزود: فاز دو خط دوم مترو که به نقاط گردشگری شهر شیراز ادامه دارد، از اهمیت ویژه ای برخودار است و با تصمیمی که اتخاذ شده، محور شمالی و جنوبی کمک بسیار مؤثری به ترافیک و حمل و نقل درون شهری شیراز خواهد داشت. به گفته حاج زمانی، رینگ خط دو مترو کمک شایانی به جابهجایی مسافر خواهد داشت؛ چراکه به دلیل اتصال خط یک مترو به خط دو مترو، در یک مسیر 40 کیلومتری جابهجایی مسافر را پوشش میدهد. حاج زمانی اظهار امیدواری کرد که خط دو مترو شیراز با تأمین منابع مالی در مدت زمان 30ماهه به بهرهبرداری برسد. او همچنین با اشارهای به فعالیتهای مجموعه قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) در بخش مختلف کشور در طول 33 سال گذشته گفت: تاکنون این قرارگاه ساخت 338 کیلومتر خطوط مترو در 10 کلانشهر کشور را در قالب 15 خط برعهده داشته است. همچنین این مجموعه مسئولیت ساخت خط دو مترو را برعهده دارد.
بهبود خدمترسانی با گسترش زیرساختها
رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی ساختمان مرکز تعویض پلاک شماره ۲ بیان کرد: در محدوده اراضی میوه و ترهبار در سنوات گذشته مرکز تعویض پلاک شماره ۲ فعالیت خود را آغاز کرده بود و در قالب خدماترسانی نقل و انتقالات، تعویض پلاک به تمامی شهرستانهای استان در قالب خودروهای سنگین، نیمهسنگین و موتورسیکلت و خودروهای عمومی خدماترسانی میکرد. پژمان شفیعی اظهار کرد: با توجه به مطالبات مردم، شورای شهر و تأکیدات شهردار شیراز، مقرر شد تا مرکز تعویض پلاک شماره ۲ احداث شود و این مرکز توسعه یابد و در قالب یک قرارداد پیمانکاری به مبلغ 39میلیارد ریال انجام شود. رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری اضافه کرد: این ساختمان در قالب ۵ غرفه خدماترسان، یک انبار پلاک است که با برنامهریزی صورت گرفته تا ۳۰۰ دستگاه خودرو به صورت روزانه پلاکگذاری میشود.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین