[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

رشد معنوی جامعه در اولویت باشد ، روزنامه شیراز نوین

استاندار فارس با بیان اینکه استقلال یک نظام توحیدی منجر به استقرار ارزش‌های معنوی و اخلاقی در کشور می‌شود، گفت: باید کیفیت اقدامات با هدف رشد معنوی جوانان به عنوان اولویت اول 
قرار گیرد.
به گزارش شیرازنوین به نقل از ایرنا، دکتر محمدهادی ایمانیه روز یکشنبه در آیین رونمایی از پوستر دومین همایش ملی تحول در علوم انسانی اظهار کرد: اگر هدف از استقلال نظام را از ما به عنوان یک ایرانی مسلمان بپرسند، می‌توان با اشاره به فرمایش امامین انقلاب، قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی گفت که استقلال یک نظام توحیدی منجر به استقرار ارزش‌های معنوی و اخلاقی در کشور می‌شود.
استاندار فارس در این آیین که همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، طی آیینی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش و مسئولان فارس و رئیس و شماری از اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز ترتیب یافت، ادامه داد: اگرچه نیاز است اتوبان‌ها را افزایش دهیم، اما قرار نبود تنها به این موضوع اکتفا کنیم و تعداد اتوبان‌ها را ۱۰۰ برابر کنیم. این وسیله محسوب می‌شود نه هدف؛ چراکه هدف انسان پروری و رسیدن به اوج کمال انسانی بوده است.
ایمانیه اضافه کرد: اگر اعتقاد داریم جامعه نسبت به مباحث تعلیم و تربیت مشکلاتی دارد و بیمار است، باید نسبت به شناخت این بیماری، نوع و علت آن و همچنین درمان صحیح همت گمارد.
وی افزود: عالم بی عمل تأثیرگذاری در جامعه نخواهد داشت؛ لذا باید به دنبال عالمانی باشیم که راه درمان را بشناسند و خود الگویی در حوزه تربیتی باشند؛ البته نوع نگاه‌ها به جای دیگری معطوف می‌شود و در شناخت همین عالمان هم عاجز می‌مانیم.
ایمانیه ادامه داد: برگزاری این همایش با اصرار و توسط مسئولان کشور تأثیر خوبی خواهد داشت؛ چراکه نشان می‌دهد بیماری را شناخته‌اند و درصدد درمان آن برآمده‌اند.
وی با بیان اینکه این همایش باید خروجی عملیاتی داشته باشد، گفت: متأسفانه در سال‌های پس از انقلاب کیفیت را فدای کمیت کردیم؛ در حالی که با حجم زیادی از واحدهای معارف و کلاس‌های دینی در دانشگاه‌ها مواجه هستیم که باید نتایج مطلوب تری را به دنبال داشته باشند، اما اینگونه نبوده و انتظار این است که در حوزه تربیت آسیب‌شناسی انجام شود. استاندار فارس با بیان اینکه طی سه ماه اخیر با حرکاتی از سوی بعضی جوانان مواجه شدیم، گفت: باید کیفیت اقدامات در راستای رشد معنوی جامعه مجدداً اولویت اول قرار گیرد.
ایمانیه با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت ما دچار یک سری مشکلاتی است که باید اصلاح شوند، تمرکزگرایی بیش از حد را از چالش‌های مهم در بخش دانشگاهی ذکر و عنوان کرد: تمام تصمیم‌ها معطوف به وزارتخانه شده و مصوبه هیئت امنای دانشگاه‌ها با این همه اساتید فرهیخته را باید یک کارشناس از وزارتخانه تأیید کند که صحیح نیست.
استاندار فارس پیشنهاد داد که مسئولان وزارت علوم، اتخاذ تصمیمات دانشگاهی را به دانشگاه‌های برتر کشور تفویض کنند و مطمئن باشید که ضرر نخواهیم کرد.
سید سعید زاهد زاهدانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم اظهار کرد: سلسله همایش‌های تحول در علوم انسانی از سال ۹۶ آغاز شده و پس از آن با شیوع کرونا نتوانستیم این همایش را در موضوعات جدید برگزار کنیم و اکنون امکان آن فراهم شده است.
این استاد دانشگاه افزود: تحول در تعلیم و تربیت با محوریت اندیشه‌های مقام معظم رهبری به عنوان موضوع مهم و اصلی این همایش قرار گرفته است.
زاهد زاهدانی ادامه داد: تحول در علوم انسانی از همین گزاره اصلی به دست می‌آید که دو نهاد اصلی آموزشی و پرورشی جامعه هستند و باید اتحادی بین آنها برقرار شود تا به بالندگی همدیگر کمک کنند.
وی اظهار کرد: از زمانی که نظام لیبرال دمکراسی بر جهان سیطره گستراند، متأسفانه یک جهان عاری از معنویت را شاهد بودیم؛ آنچه این تحول را مدیریت و نرم افزار این سلطه جویی را اداره می‌کند، علوم انسانی است که از قرن ۱۹ شکل گرفت، در قرن ۲۰ به اوج رسید و در قرن ۲۱ نواقص آن بروز کرد.
زاهد زاهدانی گفت: انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ در واقع نوعی ایستادگی بود در نظام ظالمانه لیبرال سرمایه‌داری و در مقابل دیکتاتوری و استعماری که در دنیا شکل گرفته است‌؛ طی چهار دهه شاید کم توجهی شد و به نظر رسید که همان نرم افزاری که تمدن لیبرال سرمایه‌داری را شکل داد، می‌تواند به ما هم برای حل مسائل کمک کند.
این استاد دانشگاه گفت: اما وقتی کارنامه ۴۰ساله خود را مشاهده می‌کنیم، ضمن مشاهده کارنامه مطلوب سخت‌افزاری، ولی متوجه شدیم که در بحث ‌معنویت که قرار بود انقلاب اسلامی آن را برای دنیا جبران کند، موفق نبودیم و بسیاری از مسائلی که در دنیای لیبرال سرمایه‌داری وجود داشت، به کشور ما هم منتقل شد. وی یادآور شد: امامین انقلاب این را هشدار دادند و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب تحول در علوم انسانی را گوشزد کردند و از سال ۷۱ فرمان علوم انسانی را صادر کردند، اما کمتر در دانشگاه‌ها اجرا شد. هرچند در حوزه به صورت مطلوب‌تری دنبال شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی