[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ویروس‌ها کلید مبارزه با عفونت‌های آینده هستند، روزنامه شیراز نوین

سیناپرس/ برخی نظریات علمی نشان می دهد فاژها یا همان  ویروس‌هایی که باکتری‌ها را شکار کرده و از بین می‌برند، کلید مبارزه با مقاومت باکتری‌ها در برابر داروها هستند. حال این سؤال مطرح می‌شود که نظریه فوق تا چه حد عملی است.
دانشمندان در پاسخ به این سؤال که آیا ویروس‌ها کلید مبارزه با عفونت‌ها هستند؟ به طور هم‌زمان پاسخ بلی و خیر می‌دهند. برخی از ویروس‌ها وجود دارند که صرفاً برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی طراحی شده‌اند که باکتریوفاژها (فاژها) نامیده می‌شوند. این ویروس‌ها به سلول‌های باکتریایی متصل شده و ژنوم خود را به آن‌ها تزریق می‌کنند. سپس باکتری به جای ژنوم خود، ژنوم ویروسی را تولید می‌کند و این امر باعث اختلال در عملکرد باکتری شده و در نهایت به طور مؤثر عفونت باکتریایی را متوقف می‌کند.
تصور می‌شود که میلیارد ها فاژ روی زمین وجود دارد. آن‌ها برای هزاران سال با باکتری‌هایی که شکارشان می‌کنند تکامل یافته و تعداد آن‌ها را تحت کنترل نگه داشته‌اند.
این روش نوین درمانی شامل استفاده از فاژهای فعال برای از بین بردن باکتری‌هایی است که باعث بیماری‌های انسانی می‌شوند در حالی که سایر باکتری‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.
فاژها به طور رسمی در سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ کشف شده و از آن زمان به ویژه در کشورهایی مانند روسیه، بلژیک و گرجستان به عنوان یک روش درمانی استفاده می‌شوند. طی دهه‌های اخیر به دلیل کشف آنتی‌بیوتیک‌ها، فاژ درمانی متوقف شده و کمتر مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر با توجه به مشکلات ناشی از پدیدار شدن ابر باکتری‌ها، امید زیادی وجود دارد که فاژها بتوانند به از بین بردن گونه‌‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و مبارزه با گونه‌هایی از انعطاف ‌پذیرترین ابر میکروب‌های موجود کمک کنند.
با این حال، موانع متعددی برای استفاده گسترده‌تر از فاژ درمانی وجود دارد. فاژها مخصوص باکتری‌های خاصی هستند و آن باکتری‌ها می‌توانند مقاومت ایجاد کنند. از سوی دیگر بازآفرینی نحوه رفتار ویروس‌ها در بدن در محیط‌های آزمایشگاهی چالش برانگیز است. با این حال، این یک زمینه هیجان انگیز است که باید تحقیقات بیشتری در این رابطه انجام شود. در نهایت باید اذعان داشت که تنها گذر زمان نشان خواهد داد که آیا این ویروس‌ها کلید مبارزه با عفونت‌های نسل آینده هستند یا خیر؟

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی