[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پیشگام در تولید و تأمین امنیت غذایی با ارتقای مباحث دانش‌بنیان در کشاورزی، روزنامه شیراز نوین


 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: این مرکز دارای یازده ایستگاه و چهار مرکز آموزشی در استان پهناور فارس است که در نقاط و اقلیم‌های مختلف استان مستقر هستند.
ابوالفتح مرادی ضمن تبریک هفته پژوهش به محققان و پژوهشگران کشور و به‌ویژه پژوهشگران عرصه کشاورزی، افزود: ایستگاه شهرستان داراب به‌عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه مرکز تحقیقات استان فارس شناخته می‌شود و شهرستان‌های زرقان، جهرم، کازرون، اقلید، مرودشت، پاسارگاد، استهبان، فسا و... نیز از جمله شهرستان‌هایی هستند که ایستگاه‌های تحقیقاتی و آموزشی ما در آنجا مستقر هستند.
وی همچنین از مرکز آموزش علی‌آباد کمین به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزش کشاورزی در کشور یاد کرد و گفت: علاوه بر اینها، پایگاه حفظ ذخایر ژنتیکی میان جنگل فسا نیز متعلق به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس می‌باشد که در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی انواع گونه‌های درختی، درختچه ای و مرتعی از قبیل بنه، ارژن، تنگرس، بخورک، افدرا، بنگرو، پنیرک و درمنه، مریم گلی و روناس وحشی فعالیت می‌نماید.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در ادامه سخنان خود به برخی از اهداف تشکیل این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: نخستین رسالت ما انجام پژوهش‌های کاربردی در زمینه کشاورزی و منابع 
طبیعی است.
به گفته مرادی دومین رسالت این مجموعه، ارائه آموزش‌های موردنیاز به ۲۸۰هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان و همچنین آموزش و توانمندسازی کارکنان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان و ادارات تابعه و وابسته 
آن می‌باشد.
وی در ادامه از فعالیت دو هنرستان کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای دخترانه و پسرانه متعلق به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خبر داد و افزود: این مدارس با هدف تربیت کشاورزان نسل آینده، در قالب هنرستان دخترانه فدک با 195 دانش‌آموز در رشته‌های صنایع غذایی، تولید گیاهان دارویی، گل و گیاه زینتی در شیراز و هنرستان پسرانه علی‌آباد کمین با 80 دانش‌آموز در رشته‌های ماشین‌های کشاورزی، امور دام و پرورش دام صنعتی در شهرستان پاسارگاد فعالیت می‌کنند. مرادی موضوع حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهان و دام‌های استان را به‌عنوان یکی از وظایف حاکمیتی مرکز تحقیقات مورد اشاره قرار داد و گفت: در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و دامی، حفظ ذخایر جنگلی و مرتعی در میان جنگل فسا انجام می‌شود و در شهرستان زرقان نیز با ایجاد کلکسیونی مرکب از 54 رقم بادام، 10 رقم انار و 164 رقم انگور حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی توسط پرسنل مرکز تحقیقات انجام می‌شود. 
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس همچنین از حفظ ذخایر ژنتیکی دامی در علی‌آباد کمین خبر داد و گفت: مرکز تحقیقات در زمینه دام کوچک وظیفه نگهداری و رکوردگیری سالانه گله اصلاح نژادی گوسفند کبوده فارس را در واحد آموزشی علی‌آباد کمین به عهده دارد و هرساله بره‌های اصلاح نژادی آن را به دامداران استان عرضه می‌نماید. این دام به علت تولید مناسب و سازگاری با مراتع استان فارس دامی بسیار باارزش است. مقاومت بالا نسبت به بیماری‏ها، عملکرد تولید مثلی خوب و کیفیت لاشه بسیار خوب، از خصوصیات ارزشمند این دام است. 
این مرکز علاوه بر حفظ گله اصلاح نژادی گوسفند کبوده، در ایستگاه‌های پرورش مرغ بومی شمس‌آباد و خرامه نیز با انجام کارهای اصلاح نژادی بر روی مرغ بومی فارس در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی این نژاد ارزشمند 
تلاش می‌کند.
مرادی با تأکید بر اینکه حفظ ذخایر ژنتیکی یکی از اقدامات بسیار مهم و اساسی در حفظ امنیت غذایی کشور می‌باشد، ادامه داد: اگر این ذخایر ژنتیکی به خطر بیفتد، امنیت غذایی کشور با چالش مواجه می‌شود.
وی یکی دیگر از اقدامات قابل‌توجه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس را نظارت بر واحدهای تولید بذر و نهال عنوان کرد و گفت: تولید هرگونه بذر و نهال باید مبتنی بر رعایت استانداردهای لازم باشد.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، از وظایف حاکمیتی دیگر این مرکز تولید هسته‌های اولیه بذر گیاهان زراعی است و در همین راستا تولید و تکثیر بذر پرورشی یک و دو گندم، جو و تریتیکاله در ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی زرقان و داراب در حال انجام است که این بذرها پایه تولید بذر گواهی‌شده برای کشت در مزارع کشاورزان استان خواهند بود.
مرادی در ادامه از تولید سالانه ۱۱۰ تن هسته‌های اولیه بذر غلات در مرکز تحقیقات خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان تولید علاوه بر تأمین نیاز استان فارس، نیاز 10 الی 1۵ استان دیگر کشور را هم تأمین می‌نماید که سهم بسزایی در حفظ امنیت غذایی کشور دارد.
وی یکی دیگر از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه تولید بذر را اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان فارس عنوان کرد و ادامه داد: ورود به حوزه تولید و تأمین بذر موردنیاز دیمزارها امسال برای نخستین بار در شهرستان‌های زرقان و داراب انجام می‌شود. 
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، نظارت بر آزمایشگاه‌های آب و خاک در سطح استان را از جمله مسئولیت‌ها و وظایف این مرکز دانست و گفت: علاوه بر این، نظارت بر تولید کودهای شیمیایی و آلی نیز از دیگر وظایف تعریف‌شده این مرکز می‌باشد.
مرادی توجه به حوزه ترویج با همکاری مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی را از دیگر وظایف مجموعه تحت پوشش خود عنوان کرد و ادامه داد: مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی زحمات زیادی را برای کشاورزان و تولید محصولات کشاورزی برای پاسخ‌گویی به نیاز جامعه می‌کشند که تلاش آنها جای تشکر دارد. در این راستا محققان مرکز تحقیقات هم به‌عنوان محققان معین و یاوران تولید دوشادوش مروجان عزیز به ایفای نقش می‌پردازند.
به گفته وی، مرکز تحقیقات فارس با برخورداری از ۳۴۲ نفر نیروی انسانی برنامه‌های خود را عملیاتی می‌کند که از میان آنها ۱۵۸ نفر محقق با مدارک فوق لیسانس و دکترا و ۹۴ نفر عضو هیئت علمی می‌باشند که به امر آموزش و پژوهش و وظایف نظارتی و حاکمیتی مرکز اشتغال دارند. مرادی همچنین از فعالیت ده بخش تحقیقاتی همچون خاک و آب، اصلاح و تهیه نهال و بذر، تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، اصلاح و تهیه بذر چغندر قند، ثبت، کنترل و گواهی بذر در ایستگاه تحقیقات کشاورزی زرقان و بخش‌های تحقیقاتی علوم دامی، حفاظت خاک و آبخیزداری، منابع طبیعی، اقتصادی اجتماعی و ترویجی و بخش تحقیقات علوم دامی و یک واحد تحقیقات شیلات در مرکز تحقیقات شهرستان شیراز خبر داد. 
وی در عین حال مهم‌ترین وظیفه این مرکز را پژوهش دانست و گفت: در حال حاضر ۲۶۲ طرح پژوهشی در زمینه‌ها و تخصص‌های مختلف از جمله آفات و بیماری‌ها، علوم دامی، خاک و آب، اصلاح بذر، جنگل و مرتع و... در این مرکز در حال انجام است که نتایج آنها از طریق رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری از قبیل ارائه به‌صورت مقالات علمی در مجلات معتبر، نشریات ترویجی، سخنرانی، برگزاری دوره‌های آموزشی، نرم‌افزار، تهیه پوستر و بروشور در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس از فعالیت ۴ کتابخانه این مرکز با ۱۸هزار جلد کتاب خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین کتابخانه مرکز در شهرستان شیراز قرار دارد. به گفته مرادی، این مرکز از ۱۶ آزمایشگاه مجهز و تحقیقاتی در زمینه‌های خاک و آب، تعیین باقی‌مانده سموم محصولات کشاورزی، آفات و بیماری‌های گونه‌های جنگلی و مرتعی، ریز ازدیادی، صنایع غذایی، فیزیولوژی و ژنتیک، چغندر قند، تغذیه دام، گیاهان دارویی و... برخوردار است که برخی از این آزمایشگاه‌ها به لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی و کیفیت کار، جزء آزمایشگاه‌های برتر کشور هستند. وی در ادامه از ثبت دو اختراع توسط محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس خبر داد و گفت: یکی از آنها فرمولاسیون و فرایند تولید نان سنگک با آرد بلوط و گندم است و دیگری سیستم ماشین بینایی است که می‌تواند ناخالصی و میزان شکستگی دانه‌های برنج و غلات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن محاسبه و ارزیابی کند که این موضوع در سیلوها و مراکز خدمات حمایتی کشاورزی و عمده‌فروشی‌ها به هنگام خرید و فروش محصولات کشاورزی از جمله گندم و برنج بسیار حائز اهمیت است. مرادی با تأکید بر اینکه به دنبال تجاری‌سازی این اختراع هستیم، تصریح کرد: این دستگاه با دقت نزدیک به ۱۰۰درصد ناخالصی‌ها و شکستگی‌های غلات و برنج را تشخیص می‌دهد. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس از دیگر اقدامات پژوهشگران این مرکز را مشارکت در اصلاح و معرفی بیش از صد رقم گیاهی از جمله گندم، جو، تریتیکاله، سورگوم و... برای اقلیم‌های مختلف سردسیر، گرمسیر و معتدل عنوان کرد و ادامه داد: امروز به همت محققان مرکز تحقیقات فارس و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال کشور، ارقام گندمی تولید شده که هفت تا ده تن در هکتار محصول می‌دهند و میانگین محصول گندم در هکتار را به بیش از 4تن در هکتار رسانده اند...

 این در حالی است که میزان تولید گندم تا پیش از انقلاب در حدود 2 تن در هکتار بوده است.
مرادی یکی دیگر از اقدامات مهمی که امسال در دستور کار مرکز تحقیقات قرار گرفته را تعیین الگوی کشت در دشت‌های استان فارس اعلام کرد و افزود: به دستور استاندار محترم و تأکید ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی در هماهنگی کامل با مجریان کشوری طرح الگوی کشت جناب آقایان دکتر محسن مردی و دکتر علیرضا نیکویی، تهیه و اجرای این طرح را با در نظر گرفتن سه موضوع معیشت کشاورزان، امنیت غذایی و حفظ منابع آب و خاک برای ۱۳۴ دشت استان را با همکاری کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن فارس آغاز کرده ایم. 
وی با بیان اینکه نخستین الگوی کشت برای دشت قادرآباد مادرسلیمان تهیه شده است، اظهار داشت: با اجرای این الگوی کشت ۹میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و ۶میلیارد تومان افزایش درآمد کشاورزان را شاهد خواهیم بود؛ به طوری که مصرف آب از ۴۵میلیون مترمکعب به ۳۶میلیون مترمکعب و درآمد کشاورزان از ۱۹۶میلیارد تومان به ۲۰۳میلیارد تومان 
خواهد رسید.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس همچنین از تهیه قریب‌الوقوع طرح الگوی کشت در دشت داراب و نمدان اقلید خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده بنا داریم ظرف مدت شش ماه الگوی کشت برای ۴۰ دشت دیگر استان را تعیین نماییم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از خاتمه ۲۰۲ طرح و پروژه پژوهشی در سال جاری در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر محققان این مرکز در اصلاح و معرفی ۱۳ رقم زراعی و باغی مشارکت و نقش آفرینی نموده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ارقام گندم آبی اوج، جلال، داریون، آزادگان و تابش، ارقام چغندر قند روبینا و حسنا، ارقام ماش سخاوت و زربخش، سورگوم رقم فومن و... اشاره کرد.
به گفته مرادی، در سال جاری تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه با پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی استان برای ایجاد مرکز رشد و نوآوری کشاورزی در مرکز تحقیقات امضا شده و اقدامات اولیه برای اخذ مجوزهای لازم انجام گرفته و تهیه زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی مرکز رشد در حال انجام است. این مقام مسئول افزود: امسال یک شرکت دانش‌بنیان توسط محققان این مرکز به ثبت رسیده و اقدامات اولیه برای اخذ مجوز و ثبت 2 شرکت دانش‌بنیان دیگر نیز در دست اقدام است.
وی در پایان با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری از مردم و حتی برخی از مسئولان استان آشنایی چندانی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ندارند، افزود: در یک سال اخیر اقدامات خوبی در راستای معرفی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی به جامعه و مسئولان به طرق مختلف به ویژه از طریق رسانه‌های جمعی صورت گرفته است. این مقام مسئول در ادامه با تشریح برخی از مهم‌ترین مأموریت‌های این مرکز گفت: پژوهش، آموزش و ترویج کشاورزی، نظارت بر کیفیت نهاده‌ها و آزمایشگاه‌های تخصصی، تولید هسته‌های اولیه بذر و نهال و مهم‌تر از همه حفظ ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری از مهم‌ترین مواردی است که در زمینه آنها تلاش می‌کنیم.
این مقام عالی بخش کشاورزی با اشاره به رویکردهای اساسی مرکز بیان داشت: توسعه تحقیقات کاربردی کشاورزی، انجام تحقیقات تقاضامحور، توسعه روابط با دستگاه‌های اجرایی با هدف افزایش بهره‌وری، توسعه روابط با مجامع علمی داخلی و خارجی، آموزش‌های کاربردی، نربیت نیروی جوان ماهر، توانمندسازی کارشناسان و مدیران، تهیه و تدوین نقشه راه تحقیقات کشاورزی استان از رویکردهای اساسی این مرکز به شمار می‌رود. رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس در بخش دیگری از سخنانش با تشریح برخی از فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی در سال 1401 گفت: ثبت دو مورد اختراع، 202 عنوان پروژه خاتمه‌یافته، 98 عنوان گزارش نهایی ثبت و تأییدشده، 85 مقاله علمی و پژوهشی و ISI، 8 عنوان کتاب منتشرشده، 13 مورد ارقام زراعی و باغی ثبت‌شده، 262 پروژه در دست اجرا، 33 مقاله ارائه‌شده در همایش‌ها و قریب به 52هزار نفرروز اجرای دوره‌های آموزشی برای کارکنان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، زندانیان و پرسنل وظیفه نیروهای مسلح بخشی از موفقیت‌های این مرکز در سال جاری است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی