[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رنج انار در یلدای فرودستان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره:
فقر و نداری همیشه آزاردهنده و انزجاربرانگیز است، اما در مناسبت‌های تقویمی بیش از همیشه بر روح و جان اقشار فرودست جامعه تازیانه می‌زند. به اواخر اسفندماه که می‌رسیم، دهک‌های فرودست با حسرت به ویترین خوش‌رنگ و لعاب مغازه‌ها می‌نگرند و در آستانه مهرماه این کودکان بی‌بضاعت هستند که آرزوی داشتن کیف و کفش نو بر دلشان می‌ماند. در این میان یلدا هم شب طولانی و پرحسرتی برای طبقه ندار جامعه است که این روزها دهک‌های متوسط را در میان خود می‌بینند. قیمت اجناس شب یلدا مثل همیشه دچار رشد انفجاری شده است و نظارت‌ها و بازرسی‌ها و جریمه‌ها نتوانسته سد راه گران‌فروشان شود.
 در حسرت انار، در آرزوی خشکبار
بررسی‌های خبرنگار شیرازنوین نشان می‌دهد که قیمت هندوانه از کیلویی 5هزار تومان به 20هزار تومان هم در برخی از تره‌بارفروشی‌های سطح شهر رسیده است و انار 50هزار تومانی به موز و آناناس طعنه می‌زند. بسیاری از اقلام خشکبار از مدت‌ها پیش از سبد خرید خانوار خارج شده بود و طولانی‌ترین شب سال فرصتی را برای یادآوری این حقیقت دردآور مهیا کرد که بی‌بضاعت‌ها باید به سراغ آجیل قسطی و پسته امانی بروند. این روزها نرخ تورم و شاخص فلاکت و مصیبت فقر با شیب تندی در حال صعود است و بهای پول‌های خارجی و نرخ تمام‌بهارهای آزادی بسیاری را ناامید کرده است. در چنین شرایطی نیازهای ضروری جامعه یکی پس از دیگری از سبد خانوار حذف می‌شوند و نمی‌توان امید چندانی برای دورهمی‌های یلدایی داشت؛ در حالی که تعاملات اجتماعی زمینه‌ساز تقویت بنیان خانواده بوده و نقش ارزنده‌ای در کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های عمومی دارد. در همین زمینه گروه گزارش شیرازنوین، نگاهی بر طرح‌های تنظیم بازار و بازرسی‌های میدانی دستگاه‌های مختلف داشته و نظر شهروندان و مسئولان را پیرامون این موضوع جویا شده است.
 گشت‌های یلدایی می‌تازند
مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز گشت‌های ویژه طرح نظارتی شب یلدا در این استان خبر داد و گفت: با آغاز این طرح تاکنون 52 واحد صنفی متخلف شناسایی و تشکیل پرونده شده است. علیرضا شیخ در پاسخ به شیرازنوین، با بیان اینکه تاکنون 540 واحد صنفی در 36 شهرستان این استان بازرسی و روند عرضه کالا‌ها ارزیابی شده است، تصریح کرد: تعداد 120 مورد از بازرسی‌ها و شناسایی 23 مورد از تخلف‌ها در کلان‌شهر شیراز به ثبت رسیده است. این مقام مسئول با اشاره به اینکه عمده تخلفات ثبت شده شامل گران‌فروشی، عدم صدور فاکتور فروش، عدم ارائه فاکتور خرید کالا توسط واحد صنفی و عدم نصب اتیکت قیمت کالا بوده است، اظهار کرد: عملکرد بازرسی‌ها و تخلفات شناسایی‌شده به طور مستمر و به‌روز در «سامانه سیمبا» در حال ثبت است که این سامانه از ابتدای دی ماه به شکل رسمی شروع به کار خواهد کرد و امکان گزارش‌گیری‌های مستقل فراهم می‌شود. وی با بیان اینکه گشت‌های مذکور به صورت مشترک برگزار می‌شود و علاوه بر بازرسان خبره جهاد کشاورزی، نیروهای اتاق اصناف، بسیج اصناف و صمت نیز حضور دارند، ابراز کرد: در سطح کلان‌شهر شیراز 40 تیم بازرسی و در سطح دیگر شهرستان‌ها حداقل یک تیم تشکیل شده و در حال فعالیت نظارتی هستند. شیخ با تأکید بر اینکه جهاد کشاورزی در حوزه نظارت بر واحد‌های عرضه محصولات اساسی مانند نان، میوه، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ فعالیت دارد، بیان کرد: در حال حاضر عرضه مرغ در سطح استان فارس پایدار است و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. مدیر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه برای بازرسان این مدیریت دوره‌های آموزشی مستمری در حال برگزاری است، اضافه کرد: با اجرای این برنامه‌ها علاوه بر زبده‌شدن پرسنل به‌کارگیری‌شده، کیفیت بازرسی‌ها و سرعت آن بهبود یافته است. او با بیان اینکه مدیریت بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص وضعیت عرضه کالاهای اساسی کشاورزی در بازار است، افزود: شماره تلفن 32172020 آماده دریافت و ثبت هرگونه گزارش و تخلف‌های این حوزه در سطح استان فارس است.
 شهروندان و دغدغه‌های یلدایی
از سوی دیگر بسیاری از شهروندان بر این باورند که اعمال جریمه‌های میلیونی و پلمب دکان گران‌فروشان تأثیر چندانی در کنترل بازار نداشته و وجهه درآمدزایی آن برای دولت بیشتر از پیشگیری است. مرد میانسالی که برای تأمین مایحتاج شب یلدا به دروازه کازرون شیراز آمده، در این زمینه می‌گوید: هفته‌ای یک بار برای خرید به مرکز میوه و تره‌بار شهر مراجعه می‌کنم و همیشه در آستانه نوروز و شب یلدا گرانی محسوس است. کاظمی می‌افزاید: متأسفانه قیمت میوه در بازارچه‌های حمایتی هم دست کمی از گران‌فروشان ندارد و مراکزی که قرار بود میوه و تره‌بار را با قیمت و کیفیت مطلوب به شهروندان ارائه کنند، دچار گران‌فروشی و عدم نظارت شده اند. او می‌افزاید: مردم مظلوم چاره ای جز نخریدن و حسرت به دل ماندن برایشان نمانده است؛ چگونه با حقوق اندکی که می‌گیریم از پس هزینه‌های کمرشکن روزمره برآییم؟ گاهی برای چند ماه شده است که توان خرید گوشت و برگزاری مهمانی را نداشته‌ایم.
زن جوانی که در این بازار مشغول نظاره قیمت‌هاست، می‌گوید: متأسفانه کیفیت اجناس ارائه شده در بازارچه دروازه کازرون آنقدر بد است که نصف آن دورریز می‌شود. از طرف دیگر به نظر نمی‌رسد نظارت بهداشتی بر این مکان صورت گیرد و وضعیت مغازه‌ها و کودکانی که در این محل مشغول به فعالیت هستند، اسفناک است. موسوی در پاسخ به این پرسش که چه تدارکی برای شب یلدا دیده است، می‌گوید: سعی می‌کنم تا فرزندانم را با هر بهانه ای با آیین‌های سنتی ایرانیان آشنا کنم. همسرم کارمند است و توان خرید آجیل‌های گران‌قیمت را نداریم؛ اما با خرید کشمش، نخودچی، لواشک و مواردی از این دست شب یلدا را گرامی می‌داریم.
مرد کهنسالی با پوشاک موقر و چهره ای جدی در یکی از بزرگ‌ترین خشکبارفروشی‌های بالای شهر قدم می‌زند و از هرکدام از آجیل‌های شب یلدا چند کیلویی سفارش می‌دهد. او در پاسخ به این پرسش که شب یلدا را چگونه می‌گذرانید، با بی‌اعتنایی از خبرنگار عبور می‌کند. همسر این مرد سالمند با عذرخواهی می‌گوید: فرزندانمان بسیار کم به سراغمان می‌آیند. هر سال به مناسبت‌های مختلف تدارک می‌بینیم و آنها را دعوت می‌کنیم، اما دریغ از یک مهمان. وی در ادامه می‌گوید: برای آنکه میوه‌ها و آجیل‌ها فاسد نشود، چند روز پس از عید و شب یلدا آنها را به مؤسسه‌های خیریه اهدا می‌کنیم. این خانواده مرفه از تنهایی شکایت‌های بسیاری دارند.
 همیشه پای گران‌فروشان در میان است
با هدف مبارزه با گران‌فروشی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس از برپایی مانور نظارت بر بازار شب یلدا در استان فارس خبر داد. حمیدرضا ایزدی افزود: تعداد ۱۲۰ بازرس در اکیپ‌های ۲نفره با ۴۰ خودرو در شهر شیراز و تعداد ۴۰۰ نفر در سطح استان فارس فرایند نظارت بر بازار شب یلدا را در استان برعهده خواهند داشت. 
رئیس سازمان صمت استان فارس با تأکید بر تشدید نظارت بر بازار استان فارس در آستانه شب یلدا افزود: به منظور تنظیم و برقراری تعادل در بازار، همزمان با بازرسی سراسر استان در شیراز به اتفاق رئیس اتاق اصناف مرکز استان و اعضای هیئت مدیره اتاق اصناف، نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله فرمانداری شیراز، تعزیرات، جهاد کشاورزی، بسیج اصناف شیراز، بسیج کارگری و کارخانجات سپاه فجر، رؤسای اتحادیه‌ها و سایر فعالان اقتصادی با برگزاری مانور جهت بررسی روند اجرای طرح نظارتی نظارت بر بازار استان فارس انجام شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره بر اولویت نظارت بازرسان بر بازار شب یلدا گفت: گروه‌های نظارتی در رصد خود از بازار با هرگونه گران‌فروشی، کم‌فروشی، عرضه خارج از شبکه و عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و سایر تخلفات صنفی که از مصادیق تخلف است، برخورد خواهند کرد. ایزدی تصریح کرد: شهروندان عزیز در مرکز استان فارس و شهرستان‌ها در کنار بازرسی‌های موردی و مستمر از بازار، تخلفات اصناف را از طریق سامانه ۱۲۴ گزارش نمایند تا پس از بررسی توسط بازرسان، اقدام قانونی در برخورد با متخلفان صورت پذیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی