[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۳۰
  • دوره جدید

تقویت ارزش‌ها ضامن توسعه جامعه است، روزنامه شیراز نوین

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس گفت: ایجاد احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که بر هویت ملی آن‌ها تأثیرگذار است؛ چیزی که موجب شد تا نیروهای توانمند و ماهر و سرمایه‌داران، کشورشان را دوست داشته و سرمایه‌های مادی و معنوی خود را از کشور خارج نکنند تا موجب پیشرفت و توسعه جامعه خود شوند.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، بهزاد نوروزی چگینی چهارشنبه 19 تیر در کارگاه آموزشی آشنایی با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که با حضور اولیای منتخب دانش آموزان از سراسر استان در شیراز برگزار شد، گفت: بحث تعلیم و تربیت یک بحث بنیادی است و همه متولیان تعلیم و تربیت در هر کشوری به دنبال این هستند که انسان و شهروندانی خوب تربیت کنند. 
وی با اشاره به برخی تحقیقات ارائه ‌شده در دهه 1960 میلادی توسط اندیشمندان تعلیم و تربیت گفت: مهم‌ترین تغییرات بنیادی که در تعلیم و تربیت خصوصاً در غرب صورت گرفت، حاصل تحقیقات اندیشمندان تعلیم و تربیت در حوزه تکالیف درسی، فعالیت‌های مکمل آموزشی،  تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی،  برنامه درسی پنهان و مباحث دیگر بود.
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس با تأکید بر اینکه بحث بسیار بنیادی دیگری که توسط این گروه مطرح می‌شود بحث هویت فردی، اجتماعی و ملی است، عنوان کرد: مهم‌ترین سطح هویت در اصل هویت ملی است، اینکه فرد ارزش‌های کشورش اعم از ارزش‌های ملی و مذهبی را بپذیرد؛ بنابراین اگر فرد درست تربیت شود و تصویر خوبی از خود و جامعه‌اش داشته باشد، هویت ملی او شکل می‌گیرد.
نوروزی در ادامه با اشاره به تجربه کشورهایی مثل ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم گفت: احساس تعلق به مدرسه یکی از مهم‌ترین متغیرهایی  است که بر هویت ملی تأثیرگذار است؛ چیزی که در این کشورها موجب شد تا نیروهای توانمند و ماهر و سرمایه‌داران کشورشان را دوست داشته و سرمایه‌های مادی و معنوی خود را از کشور خارج نکنند تا موجب پیشرفت و توسعه جامعه خود شوند.
وی تأکید کرد: اگر فرزندان از محیط خانواده و مدرسه لذت ببرند، قطعاً علاقه‌مند‌ می‌‎ شود، لذا باید شرایط را جوری فراهم کنید که فرزندان از بودن در فضای مدرسه و خواندن و پژوهش کردن لذت ببرند، چراکه این لذت باعث علاقه می‌شود. 
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به تلاش بیش از 600 تن از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی کشور در تدوین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، گفت: باوجود پیشرفت‌هایی که در دنیایی کنونی شاهد آن هستیم، در اندک زمانی هر فردی با هر مدرک تحصیلی اطلاعات و دانش او قدیمی ‌می‌شود و در سند تحول بنیادین به این نکته نیز توجه شده و متولیان ملزم شده‌اند که سند را با توجه به اینکه شرایط تغییر می‌کند فارغ از مباحث سیاسی به روز رسانی نمایند.
نوروزی با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش تنها متولی تعلیم و تربیت افراد جامعه نیست، گفت: اگر می‌بینیم مرزهای مدرسه در برخی از کشورهای دنیا برداشته ‌شده، برای این است که مرزهای بین خانه و مدرسه برداشته‌ شده و این دو به هم پیوند خورده‌اند. 
وی افزود: تمام نهادهای فرهنگی و آموزشی مرتبط با تعلیم و تربیت نیز در این فرایند دخیل بوده و همه تلاش و کوشش برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران هر کشور این است که شهروندی را متناسب با توانمندی‌ها و ارزش‌های آن کشور تربیت کنند و این ‌یک بحث بنیادین در تعلیم و تربیت است. 
معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس با تأکید بر اینکه شکل‌گیری ارزش‌ها، نگرش‌ها و باورهای فرزندانمان فقط در مدرسه اتفاق نمی‌افتد، گفت: فرزندان ما از گروه همسال، معلم، پدر و مادر، فضای خانواده و... رسانه الگو می‌گیرند و آموزش می‌بینند، لذا وقتی از سند تحول صحبت می‌شود منظور فقط تعلیم و تربیت رسمی ‌نیست، بلکه آموزش مادام‌العمر در هر ثانیه و هر جا که هستند  اتفاق می‌افتد.
نوروزی خاطرنشان کرد: معلم باید فضایی را فراهم کند تا دانش‌آموز از محیط آموزشی لذت ببرد، به‌نحوی‌ که تا پایان عمر به دنبال دانش و علم و یادگیری باشد و معلم را به‌عنوان الگوی خود انتخاب کرده و به ارزش‌های او پایبند شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی