[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

پاسداشت محیط‌زیست با پویش هدیه انرژی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
نشست خبری مدیرعامل شرکت گاز استان فارس با هدف رونمایی از طرح پویش مصرف انرژی، تبیین سیاست‌های جدید اعمال محدودیت مصرف گاز طبیعی، تشریح طرح‌های تشویقی برای مشترکان و پاسخ‌گویی به پرسش‌های اصحاب رسانه برگزار شد. این مراسم ظهر یکشنبه 4 دی‌ماه با حضور مسئولان ارشد شرکت گاز استان فارس و جمعی از مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان و با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
 گاز، میراث مشترک همه نسل‌ها
علی‌اکبر میدان‌شاهی با تشریح عمده اقدامات هماهنگ شرکت گاز استان فارس در راستای مدیریت مصرف گفت: منابع گاز میراث مشترک همه نسل‌هاست و این در حالی است که مصرف بی‌رویه انرژی نقش فزاینده ای در تخریب محیط‌زیست و گرمایش زمین هم دارد. وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری که از مصرف بی‌رویه انرژی به‌عنوان یکی از مصادیق اسراف یاد کرده اند، افزود: در چند سال اخیر شاهد افزایش بی‌رویه مصرف در بخش خانگی هستیم؛ تا جایی که امروزه با عدم توازن در بخش تولید و مصرف روبه‌رو شده ایم. مدیرعامل شرکت گاز فارس از مصرف بهینه به‌عنوان مؤثرترین راهکار برای جبران کمبودهای این حوزه نام برد و افزود: امروزه مصرف گاز در ایران معادل نصف کشورهای اروپایی است. شدت مصرف انرژی در دنیا نسبت به سال گذشته 2/2 درصد رشد داشته و در کشور ما این آمار عدد 3/3 درصد را نشان می‌دهد. او خواستار تبدیل مصرف بهینه انرژی به یک فرهنگ عمومی در میان اقشار جامعه شد و با تشریح علل لزوم محدودیت در مصرف گاز طبیعی اظهار داشت: ناترازی تولید و مصرف گاز، افزایش بی رویه، اهمیت استمرار جریان گاز در اقصی‌نقاط کشور از مهم‌ترین دلایلی است که باید در زمینه مصرف بهینه همت گماشت. این مقام مسئول عملیات گازرسانی در ایران و استان فارس را در صدر کشورهای جهان ارزیابی کرد و افزود: بیش از 95 درصد از خانوارهای شهری و روستایی در سطح کشور و استان فارس از نعمت شبکه گازرسانی برخوردار هستند و این در حالی است که مصرف بی‌رویه، گازرسانی پایدار را به مخاطره انداخته است.
 مصرف گاز ایران معادل چین
وی با تأکید بر این موضوع که افزایش تولید در چنین شرایطی توجیه منطقی ندارد، بیان کرد: مصرف گاز در ایران معادل چین است و این امر اهمیت مدیریت مصرف و فرهنگ‌سازی در این زمینه را بیش از پیش نمایان می‌کند. میدان‌شاهی با بیان اینکه فرایند صرفه‌جویی نیازمند حکم اجرایی از سوی دولت است، عنوان کرد: از سال 79 تا به امروز اسناد بالادستی زیادی در زمینه مدیریت مصرف ابلاغ شده است و فصل‌الخطاب ما فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از اسراف انرژی می‌باشد. او با اشاره به منافع مدیریت مصرف گاز برای جامعه خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی مصرف بهینه گاز طبیعی و آگاهی و بهبود نگرش مشترکان نسبت به حفظ و صیانت از سرمایه‌های ملی به کاهش صدمات زیست‌محیطی انجامیده و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می‌دهد. میدان‌شاهی از عزم جدی شرکت گاز استان فارس برای مصرف بهینه خبر داد و افزود: این آمادگی را داریم تا بر اساس ضوابط و قوانین اقدام به بهینه‌سازی تجهیزات موتورخانه‌های بخش خانگی و تجاری و صنعتی به صورت رایگان نماییم و مشترکان می‌توانند درخواست‌های خود را در تارنمای شرکت ثبت کنند. میدان‌شاهی تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که به عنوان مطالبات مردمی مطرح است، افزایش تولید بوده، اما این موضوع اکنون هیچ توجیهی نداشته و نمی‌توان نسبت به افزایش تولید گاز اقدام کرد. مدیرعامل شرکت گاز فارس در بخش دیگری با اشاره به ناترازی ایجاد شده در تولید و مصرف گاز گفت: از نظر اجرای شبکه، تولید و توزیع در استان مشکلی نداریم؛ بلکه افزایش بی رویه در بخش خانگی فشار مضاعفی را ایجاد کرده است.
 ارائه سوخت جایگزین به صنایع
وی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی باید به یک باور در نگرش و رفتار تبدیل شود، عنوان کرد: در بخش صنایع ۲۰ مشترک بزرگ صنعتی داریم که در ۱۰ کارخانه سیمان و نیروگاه‌ها به سمت سوخت دوم رفته ایم و ‌سوخت اول محدود شده است. میدان‌شاهی با اشاره به اینکه در فازهای بعدی محدودیت‌ها در صنایع فولاد، پتروشیمی، لاستیک‌سازی‌ها و کاشی‌سازی‌ها خواهد بود، خاطرنشان کرد: درواقع به دلیل افزایش مصرف سوخت و سرمای بی سابقه در شمال کشور، صنایع کاشی و سرامیک هم به همین سمت می‌رود و سوخت آنها محدود می‌شود. وی با اشاره به اینکه یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر مشترک گاز هستند، عنوان کرد: در سطح استان ۶هزار و ۶۷۰ مشترک پرمصرف داریم که در پلکان مصرفی ۱۱ تا ۱۲ قرار دارند.
 مصرف بهینه با راه‌اندازی پویش‌ها
مدیرعامل شرکت گاز فارس در ادامه بیان کرد: در راستای رعایت اصول بهره‌وری صحیح انرژی شرکت گاز را بر آن داشت تا پویش «هدیه انرژی» را در راستای فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف بهینه انرژی طراحی و اجرا نماید. میدان‌شاهی تصریح کرد: از طریق اجرای این پویش، شرکت گاز فارس قصد دارد به جامعه کمک کند تا مصرف بهینه گاز طبیعی به سبک زندگی تبدیل شود. وی مخاطب اصلی این پویش را مصارف خانگی و کودکان (دانش‌آموزان ابتدایی) به‌عنوان مصرف‌کنندگان آینده انرژی گاز بیان کرد. او خاطرنشان کرد: شیوه اجرایی این پویش در قالب یک مجموعه فرهنگی شامل آموزش، فرهنگ‌سازی، مصرف بهینه انرژی طبیعی، مسابقه فرهنگی و هنری و مشارکت شهروندان و دانش‌آموزان است.
 تبیین پویش بر اساس تکنیک‌های علمی
در ادامه این نشست خبری، عضو هیئت علمی دانشگاه و طراح پویش هدیه انرژی گفت: این پویش در راستای حفظ سرمایه انرژی کشور بوده که دستاورد یک پروژه مطالعاتی است. یدالهی با اشاره به بررسی مطالعاتی پویش‌های حوزه انرژی گفت: این رویه از طریق تکنیک‌های علمی و برنامه‌های فرهنگ‌سازی در حوزه انرژی استخراج شده است. به گفته وی، این پویش یک ایده محوری بر اساس رویکرد علمی است و نشان می‌دهد که اقدامات ما می‌تواند تأثیر مهمی داشته باشد. یدالهی افزود: صنایع و مشترکان خانگی و تجاری می‌توانند با صرفه‌جویی انرژی آن را به دیگر مخاطبان هدیه دهند. این عضو هیئت علمی بیان کرد: گام پیوستن به پویش از طریق فرایند دعوت، ثبت‌نام در پویش، یادگیری راهکارهای بهینه مصرف گاز، انجام فعالیت تعاملی و... است.
 هم‌افزایی شرکت گاز با آموزش و پرورش
معاون آموزشی آموزش و پرورش فارس نیز گفت: آموزش و پرورش آینه ای است که آینده جامعه را نشان می‌دهد. بذرافکن با اشاره به جمعیت دانش‌آموزی استان بیان کرد: ۹۴۰هزار دانش‌آموز در استان داریم و نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت استان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند؛ لذا پیشرفت و ترقی هر جامعه مبتنی بر سرمایه‌گذاری از طریق دانش‌آموزان است. وی تأکید کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سندی برای پیشرفت کل جامعه است که نهادهایی از جمله خانواده، دانشگاه و... در آن سهیم هستند. بذرافکن افزود: همچنین نهادهای مؤثر بر تربیت که شرکت‌های حامل انرژی، شهرداری و... را شامل می‌شوند، در این سند سهیم هستند. وی گفت: معتقدیم که تأثیرات کوچک می‌تواند پیامد‌های بزرگ داشته باشد و صرفه‌جویی دانش‌آموزان می‌تواند تأثیر بزرگی در حفظ و ذخیره انرژی داشته باشد. معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش فارس از رونمایی کتاب «والدین یار» برای نخستین بار طی روزهای آینده در کشور خبر داد. بذرافکن گفت: این کتاب با استفاده از رمزینه‌ها و کدهای تألیف شده بین والدین دانش‌آموزان توزیع خواهد شد.
 دستاوردهای آموزشی در خدمت انرژی
رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس از همراهی و همکاری با شرکت گاز استان فارس در زمینه اجرای پویش هدیه انرژی خبر داد. حمیدرضا شعبانی ضمن اعلام همکاری متداوم اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با شرکت‌هایی که در حوزه انرژی فعالیت دارند، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا از بسترهای آموزشی که در این سازمان وجود دارد در راستای کاهش مصرف گاز و اجرای بهینه پویش‌ها بهره‌برداری کنیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی