[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

رشد خط فقر با تورم حاکم ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی دفتر علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شریف شهرستان‌های شیراز و زرقان، وی با بیان اینکه میزان و مشخص کردن خط فقر در خانواده‌ها و افراد متفاوت است، اظهار داشت: عواملی مانند دارا بودن مسکن، نوع خودرو و تعداد آن در میزان خط فقر تأثیر دارد و بعضی از افراد ماهیانه با 6میلیون تومان و خانواده ای دیگر با 12میلیون تومان یا خانواده ای عنوان می‌کند با 18میلیون هم نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز فرزندان و خانواده باشد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز است تا سازمان و مراکزی مانند بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه میزان خط فقر را در کشور و استان‌های متفاوت مشخص کنند، گفت: متأسفانه در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمت و افزایش نرخ‌ها باعث می‌شود تا ماهیانه رقم و نرخ خط فقر افزایش یابد.
عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه از نظر اقتصادی، جامعه ای ایدئال عنوان می‌شود که درصد جمعیت قشر متوسط آن به مراتب بیشتر از دیگر اقشار غنی و ضعیف باشد، افزود: قطعاً در جامعه ایدئال باید میزان قشر ثروتمند و فقیر خیلی کم باشد و این در حالی ست که در جامعه ایدئال باید حدود 10 الی 15 درصد ثروتمند، 10 درصد فقیر و بیش از 70 درصد قشر متوسط در آن وجود داشته باشد.
نماینده مردم شیراز و زرقان با بیان اینکه قطعاً قشر متوسط می‌تواند جامعه را بسازد، بیان داشت: جامعه فقیر به دلیل اینکه همواره فکر و تمام تلاشش به دنبال تأمین معیشت است، دیگر فرصتی برای فکر و اندیشه نمی‌یابد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینکه جامعه ثروتمند خیلی به فکر افراد و اطراف نیست، تصریح کرد: کاهش یافتن میزان اقشار متوسط و هدایت شدن آنها به سمت فقیر شدن، بیانگر بیمار بودن اقتصاد، بالا بودن نرخ تورم و وجود رانت در جامعه است.
شهردار اسبق شیراز بیان داشت: در این شرایط نیاز است تا اقتصاددانان و دولت به سمت رعایت کردن عدالت حرکت کنند و سوبسید بعضی از کالاها و اقلام‌ را به مردم و اقشار متوسط به پایین بپردازند.
نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه پرداخت سوبسید سوخت به فقرا می‌تواند به توانمند شدن این قشر کمک کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز است تا سیستم اقتصادی دولت جهت افزایش رضایتمندی جامعه با برنامه‌تر حرکت کند. عضو مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در دو دهه گذشته اقتصاد کشور به دلیل نداشتن برنامه مدون و انجام ندادن اقدامات زیربنایی با مشکلات متعددی مواجه شده است، یادآور شد: با توجه به اینکه چندین سال است که دولت سوبسید انرژی را به مردم پرداخت می‌کند، اما ذکر این نکته ضروری است که 50 درصد از این سوبسید جامعه به جیب 10 درصد از ثروتمندان و 50 درصد دیگر آن به جیب 90 درصد جامعه می‌رود که این اقدام نیاز به اصلاح دارد. نماینده شیراز و زرقان با تأکید بر عملیاتی شدن طرح کالابرگ و پرداخت سوبسید انرژی به افراد نیازمند، تأکید کرد: متأسفانه دولت‌ها در سال‌های گذشته نتوانستند اعتماد مردم را جلب کنند و به وعده‌هایی که دادند، عمل نکردند. پاک فطرت در پایان گفت: با اشاره به اینکه مقرر شد که مابه‌التفاوت قیمت دارو در قالب بیمه‌ها به مردم پرداخت شود که این اقدام هم عملیاتی نشد، اگرچه امکان قاچاق دارو وجود دارد، اما به هیچ وجه مردم دارو را اسراف نمی‌کنند. اما در حال حاضر بیماران برای تهیه دارو باید دوندگی داشته باشند و جهت دریافت هزینه آن از بیمه هم باید حدود یک سال در بیمه‌ها رفت و آمد کند. دولت باید حرف‌هایی را بزند که توان عملیاتی کردن آن را داشته باشد. اگر دولت به حرف‌ها و وعده‌هایش جامه عمل بپوشاند می‌تواند اعتماد مردم را جلب کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی