تلاش برای نجات ‌ایگوانای صورتی از خطر انقراض، روزنامه شیراز نوین

سیناپرس/ تیمی ‌از پژوهشگران جانورشناس طی هفت سفر اکتشافی در طول ده ماه گذشته آخرین جمعیت ‌ایگواناهای صورتی در معرض خطر انقراض را مورد مطالعه قرار دادند.‌ ایگواناهای صورتی را می‌توان یکی از در معرض خطرترین جانورانی محسوب کرد که رو به انقراض می‌روند. جمعیت باقی مانده از ‌این جانور که از ۲۰۰ تا ۳۰۰ حیوان بالغ تشکیل شده است، در دهه گذشته رو به کاهش و پیر شدن بوده که ‌این موضوع منجر به نگرانی در مورد انقراض آن‌ها شده است. به تازگی دانشمندان به یک کشف بزرگ در ‌این رابطه دست یافته و اولین مکان‌های لانه‌ سازی ‌این خزنده را کشف کرده‌اند.‌ این یافته نشان دهنده اولین باری است که از زمان شناسایی ‌این گونه در سال ۲۰۰۹‌ ایگواناهای صورتی نوزاد یا نوجوان پیدا شده است. دنی روئدا، مدیر پارک ملی گالاپاگوس در بیانیه‌ای به رویترز می‌گوید: ‌این کشف یک گام مهم رو به جلو است که به ما امکان می‌دهد مسیری را برای نجات ‌ایگوانای صورتی شناسایی کنیم. جمعیت جهانی ‌ایگواناهای صورتی محدود به آتشفشان گرگ جزیره ‌ایزابلا، بلندترین آتشفشان در گالاپاگوس است. به گزارش سیناپرس، ده‌ها دوربین که در سراسر ‌این جزیره آتشفشانی توسط حامیان محیط زیست نصب شده، به ثبت فعالیت‌های لانه‌سازی ‌ایگواناهای صورتی کمک کردند. دوربین‌ها همچنین به شناسایی شکارچی اصلی که ‌ایگواناهای جوان را نابود می‌کند، کمک کرد. بر ‌این اساس مشخص شد اصلی‌ترین عامل تهدید کننده ‌این جانور،  گربه‌های وحشی غیر بومی ‌هستند. مطالعات انجام شده نشان داد گربه‌ها در نزدیکی محل‌های لانه سازی ‌ایگواناهای صورتی جمع شده و‌ ایگواناهای جوان را شکار می‌کنند. دانشمندان بر ‌این باورند که شکار شدن توسط گربه‌‌ها مانع از زنده ماندن ‌ایگوانا‌های جوان برای تولید مثل در دهه گذشته شده است. از سوی دیگر باید توجه داشت موش‌های مشاهده شده در نزدیکی مکان‌های لانه سازی ‌ایگوانا صورتی نیز ممکن است تهدیدی برای ‌این گونه باشند. اگرچه محیط بانان پارک ملی برای اولین بار‌ این خزنده را در سال ۱۹۸۶ کشف کردند، اما دانشمندان دهه‌ها طول کشید تا ‌ایگوانای صورتی را به عنوان یک گونه مستقل شناسایی کنند. بچه ‌ایگواناهای صورتی علی‌رغم نامشان صورتی نبوده و دارای رنگ سبز مایل به زرد نئونی با نوارهای تیره مشخص هستند. رنگ صورتی ‌این جانور معمولاً در زمان بلوغ آن‌ها دیده می‌شود.