[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۳
  • دوره جدید

هنر، زنگ فراموش‌شده در مدارس فارس، روزنامه شیراز نوین

گروه فرهنگ - محسن دانش 
«متأسفانه روز به روز، خط خودکاری دانش آموزان شیرازی بدتر می‌شود و برنامه‌ای ضربتی برای مبارزه با این مشکل فرهنگی، طراحی نمی شود.»
«فرهاد نصیری»، خوشنویس شیرازی با این دیدگاه می‌گوید: کم‌توجهی به نوع آموزش‌های هنر زیبا نویسی در مدارس و جدی نشمردن وضعیت ارائه هنر، سبب شده تا اهمیت خوب‌نویسی برای بچه‌ها کم رنگ شود و نگاه والایی به یادگیری مهارت‌های زیبانویسی در بین دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی، شکل نگیرد.
او که تجربه سال‌ها آموزش هنر خوشنویسی را در کارنامه هنری دارد، معتقد است با تغییر نگرش‌های موجود والدین و مسئولان آموزشی مدارس شیراز، می‌توانیم تا حد بسیار زیادی با معضل بدخطی بچه ها، مقابله کنیم و مسیر روشن تری را برای پیشرفت هنری آن‌ها مهیا سازیم.
نقص هنری
از نظر این هنرمند، بدخطی فقط یک نقص هنری نیست، بلکه زمینه ساز نوعی کاستی اجتماعی است که بر قضاوت دیگران از شخصیت آدمی، تأثیر می‌گذارد.
وی اعتقاد دارد که آدم‌های بدخط، اصولاً بسیار عجول و شتاب زده در زندگی تصمیم می‌گیرند و از داشتن ویژگی‌های نظم پذیری در کارهای روزمره، بی بهره اند؛ بنابراین، بسیار اشتباه می‌کنند و تاوان زیادی را از این بابت می‌پردازند.
این مدرس هنر عنوان می‌کند: خط خوب، نشان دهنده آرامش فکری است و معمولاً در هنگام تعامل با دیگران، پیام رسان شخصیتی منظم و با برنامه دقیق فکری است که در برقراری ارتباط مؤثر با گروه‌های مختلف اجتماعی، موفق عمل می‌کند.
رسیدن به نقطه ایدئال
به باور او، کسانی که به خوشنویسی روی می‌آورند و به اهمیت خوب نویسی واقف هستند، آدم هایی تحلیل گر با دیدگاه‌های دقیق اجتماعی هستند و نیاز به تربیت و پرورش هنری را در جامعه، به روشنی احساس می‌کنند.
وی می‌گوید: برای گسترش زیبا نویسی در فارس، نیاز به یک نهضت هنری فراگیر داریم که با مشارکت رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب و همیاری هنرمندان و مسئولان استان، افق‌های گستره‌ای را پیش رویمان تصور کنیم و شاهد توسعه روزافزون این هنر والا، در بین مردم باشیم.
او برپایی تعدادی کلاس خوشنویسی در شیراز را برای دستیابی به ایده‌های عنوان شده، به هیچ شکل کافی نمی داند و خواستار ایجاد یک حس قوی اجتماعی و همدلی و هم فکری پر شور مردمی، برای رسیدن به نقطه ایدئالی است.
برگزاری کارگاه‌های زیبانویسی
وی می‌افزاید: شبکه استانی فارس در این رهگذر، بیشترین نقش را دارد و با ساخت برنامه‌های فرهنگی و هنری تأثیرگذار و تهیه و پخش گزارش‌ها و مصاحبه‌های حرفه‌ای در این خصوص، می‌توانیم افکار عمومی را به سوی اهمیت یادگیری خط خوب سوق دهیم.
این خوشنویس ادامه می‌دهد: برگزاری کارگاه‌های زیبا نویسی در فرهنگسراهای استان و بهره گیری از هنرمندان و مدرسان زبده و صاحب تجربه برای تدریس، در این زمینه تأثیرگذار است و بسترهای عمومی تر شدن هنر را در بین مردم هموار می‌کند.
او الزام مدیران مدارس فارس را برای جدی شمردن زنگ هنر و برپایی دوره‌های تکمیلی بازآموزی معلمان هنر را در استان، بسیار ضروری می‌داند و معتقد است با برگزاری این دوره ها، تحولی ساختاری در عرصه آموزش هنر شکل می‌گیرد و پایه‌های هنرآموزی مستحکم تر می‌شود.
رعایت استانداردهای خوب‌نویسی
نصیری از کمبود برنامه‌های فرهنگساز در گسترش خوشنویسی در استان، گلایه مند است و فکر می‌کند با روند کنونی، هرگز نمی توانیم به آتیه روشنی در هنر زیبانویسی و گسترش خط خوب، دسترسی داشته باشیم.
این هنرمند، راه رسیدن به استانداردهای خوب نویسی را توجه دقیق و با برنامه نسبت به مدرسان هنر در مدارس عنوان می‌کند و می‌گوید: درس هنر با سایر دروس نظری و عملی مدرسه ای تفاوت دارد و انتقال داشته‌های هنری به فراگیران آن، مستلزم برخورداری از مهارت‌های فنی، روانی و تجربه‌های ارزشمند کاری است که طی سال‌ها ممارست و تلاش و تهذیب نفس به دست می‌آید.
وی می‌افزاید: معلمی که فقط با تکنیک و روش‌های فنی آشناست و توانایی و مهارت لازم برای نفوذ در شخصیت فکری و روحی هنرآموز را ندارد، نمی تواند آموزگار خوبی باشد و معمولاً هنرجویانش را خیلی زود از دست می‌دهد.
و ادامه می‌دهد: معلم هنر بودن به مؤلفه‌های فراوانی بستگی دارد و از خود گذشتگی بسیار می‌خواهد. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی