[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۸۲
  • دوره جدید

راهداری اعتبار می‌خواهد، روزنامه شیراز نوین

  فرزاد وثوقی-گروه خبر
 جاده‌‌های‌ فارس تشنه اعتبارند. به‌نظر می‌رسد در بخش راهداری نمایندگان مجلس باید نگاهی ویژه وپیگیرانه‌تری داشته‌باشند چرا که جاده اصلی‌ترین زیر ساخت توسعه در هر کشور محسوب می‌شود وحتی اگر بخواهیم به موضوع گردشگری ورود کنیم باید به جاده‌ها به عنوان اصلی‌ترین عامل توسعه ورشد آن نگاه کنیم. جاده‌‌های‌ ناایمن قادرند بحران سلامت درکشور را ایجاد و به آن دامن بزنند. افزایش هزینه در بخش‌‌های‌ درمانی و نیز نگهداری از معلولان حوادث جاده‌ای ‌یکی از آسیب‌زاترین عوامل دربخش‌‌های‌ بیمه‌ای‌ محسوب می‌شوند. باید دید جاده‌‌های‌ ما ناایمن هستند یا خطای انسانی حین رانندگی دارای افزایش است؟   
مدیرکل بودن  درشرایط امروز که باید با غول اعتبارات دست به گریبان باشی کار چندان آسانی نیست. در واقع بعضی مدیران امروز به نوعی ایثار کرده‌اند و این پست‌‌های‌ بدون اعتبار را پذیرفته‌اند. به گفته مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای‌ فارس بسیاری از پیمانکاران دراین حوزه خانه خودشان را فروخته‌اند تا امور محوله را به نحو احسن به انجام برسانند و هزینه‌‌های‌ لازم را تأمین کنند.
چراکه از سه سال پیش تا کنون با بحران مالی روبرو بوده‌ایم واین پیمانکاران بابت کارهای انجام شده درمحورهای استان طلبکارند. به گفته مهندس سیاهپور دراستان فارس بیش از اعتبارات تخصیصی کار انجام شده است. وی ضمن ابرازتأسف از نحوه اختصاص اعتبار به این بخش مهم وحیاتی افزود: اگر اعتباری بیایید باید درمحاسباتم معادل پول سه سال گذشته را به پیمانکاران پرداخت کنم درحالی که پرداخت دیون باید به روز باشد، حال آن‌که همه از تأثیرات تورمی‌‌با اطلاع هستید.
مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای فارس یکشنبه گذشته با حضور در جمع خبرنگاران از نحوه اختصاص اعتبارات نقدی، اسناد خزانه وتهاتر بانکی و نیز قضاوت‌ها دراین بخش ابراز گلایه کرد وگفت: دخل وخرج‌ها دراین حوزه متناسب نیست وجاده‌‌هایی که از آن به عنوان مرکز تصادفات یاد می‌شود برای رفع حادثه‌خیزترین نقاطش نیازمند اعتبار و نگاه‌های منصفانه است. وی با اشاره به بدهی بیش از ۱۶۸ میلیاردی به پیمانکاران در سال‌های گذشته گفت: از ابتدای امسال نیز متحمل هزینه‌های زیادی شدیم. 
کمبود اعتبار، بدهکاری به پیمانکاران، آمارهای فزاینده تصادفات، نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف با ذکر آمار170 نقطه‌ای‌، تهدید سلامت وتولید معلولیت‌‌های‌  پرهزینه از باب تصادفات وخواب آلودگی رانندگان محوری‌ترین بخش‌‌های‌ گفتگوی مهندس علیرضا سیاهپور با خبرنگاران بود.   به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس ۱۲۱نقطه پرتصادف در استان شناسایی شده که ۳۵ نقطه آن به صورت کامل ایمن‌سازی شده و ایمن‌سازی۲۸ نقطه نیز در دست اقدام است.
 همچنین  170 نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی فارس شناسایی شده که 121 نقطه پرتصادف و 49 نقطه دارای تصادف است. وی گفت: تاکنون 35 نقطه پرتصادف به صورت کامل ایمن‌سازی شده، 28 نقطه در دست اقدام و مابقی نقاط نیز در حال بررسی است.
سیاهپوربا اشاره به این‌که از 49 نقطه دارای تصادف 7 نقطه کاملاً ایمن‌سازی شده و ایمن‌‌سازی 8 نقطه در دستور کار است، افزود: پلیس راه‌ استان با ابراز نگرانی از  70 نقطه که در آن‌ها احتمال بروز حادثه وجود داشته به راهداری اعلام کرده که از این تعداد 22 نقطه ایمن‌سازی و ایمن‌سازی 18 نقطه دیگر نیز در دست اقدام است که پیشرفت فیزیکی آن‌ها 50 درصد است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس درادامه به نصب ۱۳۶سامانه ثبت تخلفات رانندگی در استان اشاره کرد و خاطر نشان نمود رانندگان پرسرعت وخطرآفرین توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد. وی گفت: عملیات خرید ونصب دوربین‌‌های‌ کنترل سرعت که 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است به دلیل تحریم‌ها وسایر مشکلات ناشی از آن با مشکلاتی همراه شده است اما سعی داریم در محورهای ویژه مانند خرامه وبندر عباس موضوع را با نگاه خاصی دنبال کنیم. سیاهپور با بیان این‌که این حوزه نبود اعتبار و بودجه نمی‌شناسد، عنوان کرد: باید دغدغه و سلامت مردم را در اولویت قرار دهیم، لذا گاهی بدون اعتبار نیز تمام فعالیت‌ها کماکان ادامه دارد. 
وی ایمن سازی را از اهداف اصلی این اداره‌ خواند و گفت: فارس به لحاظ گستردگی و شاخص‌ها رتبه نخست کشته‌ها را ندارد، بلکه  باید این موضوع براساس شاخص‌های مختلف بررسی شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی