[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مشارکت اجتماعی با بصیرت سمن‌ها ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان شیراز، اولین نشست توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد به همت حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار و با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد شهرستان برگزار شد. در این نشست، دو مبحث شاخص و کلیدی «سواد رسانه» و «طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، با هدف توانمندسازی سمن‌ها به عنوان حلقه اصلی ارتباط با مردم مطرح و آموزش‌های لازم ارائه گردید.
جعفر طاهری، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شیراز، در این نشست با اشاره به اینکه ما نه در عصر اطلاعات، که در «عصر اطلاعات نادرست» به سر می‌بریم، بر توانمندسازی سمن‌ها و تشکل‌هایی که در خط مقدم ارتباط با مردم و شهروندان قرار دارند، تأکید کرد و برخورداری از سواد رسانه‌ای حداقلی را برای همه آحاد جامعه یک ضرورت برشمرد.
جعفر طاهری با مقایسه بودجه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بودجه جاری 250میلیون دلاری تنها یکی از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، خاطرنشان کرد: ما در جنگی نابرابر ایستاده‌ایم که نسل جوان و نوجوان ما را متأثر کرده است و آمار بیش از ۴۰درصدی بازداشت‌شدگان زیر ۲۰ سال در اغتشاشات اخیر در سطح کشور نشان از آن دارد که ما نسل دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در فضای رسانه‌ای حضوری جدی نداشته و ضعیف عمل کرده ایم.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شیراز بار دیگر با تأکید بر ضرورت ارتقای سطح آگاهی و دانش مقابله با تهدید‌های نوظهور، تداوم این سلسله از آموزش‌ها را برای کلیه اقشار جامعه لازم و حیاتی برشمرد و افزود: همه ما بر اهمیت و نقش سازمان‌های مردم نهاد به عنوان لازمه توسعه اجتماعی واقف هستیم، اما در مرحله اجرا نتوانسته ایم از ظرفیت حداکثری و ارزشمند سمن‌ها بهره شایسته‌ ببریم.
طاهری تصریح کرد که اگر قرار است جامعه ما به سمت توسعه به ویژه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی حرکت کند، نقش سمن‌ها به عنوان پل ارتباطی مردم ملت و حاکمیت، بیش از پیش جلوه‌گر می‌شود تا در شرایطی که دولت با رویکردهای اجتماعی و انقلابی خود، حرکت به سمت تحقق ایران قوی را دنبال می‌کند، با ایجاد ارتباطات قوی‌تر و گسترده‌تر با دستگاه‌های اجرایی، نهادهای دولتی و حاکمیت، شکاف موجود در جامعه را با راهکارهای خلاقانه مرتفع سازند.
معاون فرماندار در ادامه یکی از نقش‌های کلیدی سمن‌ها را توانمندسازی اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: وظیفه سازمان‌های مردم نهاد آن است که جامعه را به سمت مسائل ضروری هدایت کرده و با دو بازوی آگاهی و مشارکت، نقش خود را به عنوان موتور محرک و نیروی پیش‌برنده برای اجتماع و هدایت نسل جوان زیر بیست سالی که تربیت آنها حتی از دست پدر و مادر و مربیان هم خارج شده است، ایفا نمایند.
این مقام مسئول بر ضرورت اولویت شناسی و آسیب شناسی موضوعات مختلف اجتماعی و تعیین چشم اندازی برای آینده ایران عزیز اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: سمن‌ها بایستی با ترسیم چشم‌اندازی مشخص برای آینده و برنامه‌ریزی، در مسیر کاهش و رفع یکی از دغدغه‌های مهم امروز جامعه یعنی آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد، کودکان کار و تکدی‌گری که زیبنده خیابان‌های شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) نیست، گام بردارند.
طاهری با تأکید بر اینکه همه ما دغدغه داریم اما در مرحله عمل سهل انگاری و کوتاهی می‌کنیم، یادآور شد: سمن‌ها با عدم وابستگی به احزاب، گروه‌ها و ارگان‌های دولتی، به صورت مستقل و غیرانتفاعی عمل کرده و دغدغه‌ مند و دلسوز جامعه هستند و از آنان انتظار می‌رود اولویت‌ها را با همین دیدگاه، شناسایی کنند و مطابق با نیاز جامعه پیش ببرند. وی همچنین آسیب شناسی و یافتن علل ضعف و عدم اقتدار حداکثری سمن‌ها را یک ضرورت برشمرد و بر ارتباط دوسویه و روحیه تعاملی سمن‌ها با دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان شهرستان تأکید کرد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شیراز ضمن تأکید بر ضرورت انعکاس عملکرد سمن‌ها یادآور شد: در راستای پویاسازی سمن‌ها، از متولیان سازمان‌های مردم نهاد شهرستان انتظار می‌رود از ادامه فعالیت تشکیلات فاقد اثرگذاری و سمن‌های غیرفعال جلوگیری کرده و تمرکز خود را بر سمن‌های فعال، پویا و خوش‌نام 
معطوف دارند.
جعفر طاهری در پایان این نشست با تأکید بر اهمیت طرح صیانت و جوانی جمعیت، تصریح کرد: ایران قوی تنها با ایران جوان محقق خواهد شد و همه ما در این حوزه مسئول هستیم و بایستی با برنامه ریزی دقیق و هدفمند در راستای تحقق این مسئولیت اجتماعی خود گام برداریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی