[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مهمترین عامل ابتلا به کبد چرب چیست؟، روزنامه شیراز نوین

کبد یکی از مهمترین عضو‌های بدن است که به عنوان دومین عضو بزرگ بدن شناخته شده است. کبد وظیفه جذب مواد مغذی و در عین حال دفع سموم و چربی‌ها و مواد خطرناک از بدن را دارد.
به گزارش بهداشت نیوز، کبد چرب ‌این روزها به مشکلی همه‌گیر تبدیل شده است، به طوری که خیلی از افراد درگیر‌ این بیماری شده‌اند. بعد از تشخیص ‌این بیماری همه پزشکان مراجعه به دکتر تغذیه برای دریافت یک رژیم غذایی مناسب را پیشنهاد می‌کنند.
 دکتر زبیری فوق تخصص بیماری‌های گوارش در گفت‌وگو با سرویس علمی‌پژوهشی اخبار سلامت دانشگاه گفت: ‌ایجاد کبدچرب به عوامل افزایش سلول‌های تری‌گلیسیرید در سلول‌های کبدی بستگی دارد که مهم‌ترین عامل چاقی است. علاوه بر چاقی بیماری‌های دیابت، مصرف بعضی از داروها و یا ابتلا به نوعی از هپاتیت C ممکن است باعث رسوب چربی در بافت کبد شود.
وی با بیان ‌اینکه  در سطح کل جوامع در دنیا حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به کبد چرب مبتلا هستند، گفت: کبد چرب اختصاص به بالغین ندارد و در اطفال هم دیده می‌شود، متأسفانه به علت الگوی بد تغذیه و عدم فعالیت فیزیکی که منجر به اضافه وزن می‌شود، آمار ابتلا به کبد چرب در کودکان رو به افزایش است.
به گفته وی، اصولاً بیماری‌های کبد کم علامت هستند و در اغلب موارد نشانه‌ای ندارند، چنانچه کبد چرب ملتهب شده باشد، بیمار از خستگی، بی‌حالی و در بعضی از موارد از درد و سنگینی بالای شکم و سمت راست شکایت می‌کند و در  صورت پیشرفت آسیب علائم دیگری ظاهر خواهد شد.‌ این عضو هیئت علمی ‌دانشگاه اظهار داشت: کاهش وزن به عنوان مؤثرترین درمان تشخیص داده شده است که با داشتن یک رژیم سالم غذایی و  کم‌کالری و ورزش منظم  روزانه به مدت ۱۵ دقیقه در روز یا ۲ ساعت و نیم در هفته امکان پذیر خواهد بود.
دکتر زبیری با اشاره به اینکه برای پیشگیری از ابتلا به ‌این بیماری باید مصرف چربی و شیرینی‌ را محدود کرد، گفت: همچنین باید در برنامه تغذیه‌ای بیشتر  سبزیجات، میوه‌جات، حبوبات، غلات و نان سبوس‌دار مصرف کنیم، به گونه‌ای که میزان کالری دریافتی در رژیم غذایی روزانه کاهش یابد تا چربی‌های ذخیره شده در بدن مصرف شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی