[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

جهاد آب‌رسانی با رویکرد عدالت‌محور، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
مدیرعامل شرکت آبفای فارس گفت: تمامی جمعیت شهری و 85 درصد از جمعیت روستایی استان از شبکه آب‌رسانی و آب بهداشتی و سالم برخوردار هستند. علی جان صادق‌پور صبح یکشنبه ١١ دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت سی و دومین سالروز تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب، با ارائه آماری از تلاش‌های انجام‌شده گفت: ۱۰۷ پروژه بخش‌های آب و فاضلاب با اعتباری بالغ بر ٥٩٨میلیارد تومان در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
 خنثی‌سازی سیاه‌نمایی‌ها با خدمت‌رسانی
وی ضمن تسلیت فرا رسیدن سومین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بیان کرد: نظام، کشور و انقلاب بسیار مظلوم واقع شده است؛ در حالی که پروژه‌های بزرگ و فعالیت‌های وسیعی در سطح کشور و استان انجام می‌شود، اما با سیاه نمایی‌ها خدماتی که توسط خود مردم انجام می‌شود، دیده نمی‌شود. او با بیان اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب سال ٦٩ تأسیس شد، گفت: آب‌رسانی و جزئی از امور فاضلاب پیش از تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب در شهرها توسط شهرداری و در روستاها توسط بهداشت محیط و جهاد سازندگی انجام می‌شد؛ اما از سال ٧٤ شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی ذیل جهاد سازندگی شکل گرفت و از سال ٨٢ این شرکت به وزارت نیرو الحاق شد و در سال ٩٨ این دو شرکت ادغام و به یک شرکت آب و فاضلاب استانی تبدیل شدند. صادق‌پور تأکید کرد که شرکت آبفای استان فارس در بحث بدهی‌ها و هزینه‌های جاری با مشکلاتی مواجه است، اما این امیدواری وجود دارد که با اتخاذ راهکارهای تأثیرگذار، از حجم مشکلات کاسته شود. همچنین سال گذشته عمده منابع مالی تخصیص‌یافته به تسویه بدهی‌ها اختصاص داده شد. صادق‌پور همچنین با بیان اینکه رویکرد دولت سیزدهم، رویکرد عدالت‌محورانه و جهادگرانه در تأمین آب است، عنوان کرد: از آنجا که آب در سلامت اهمیت بسزایی دارد و زیرساخت سایر خدمات محسوب می‌شود، اولویت اصلی دولت بر بحث تأمین آب قرار گرفته است.
 بهره‌برداری از مگاپروژه‌ها در فجر انقلاب
او ضمن اعلام اینکه از دهه فجر سال گذشته تاکنون، ١٦٠ پروژه در حوزه آب و فاضلاب با ٦٤٥میلیارد تومان اعتبار اجرا و افتتاح شده یا دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: در دهه فجر امسال ١٠٧ پروژه شامل ۱۰۵ پروژه در بحث آب و دو پروژه فاضلاب با اعتبار بالغ بر ٥٩٨میلیارد تومان در ٣٠ شهر و ٥٢١ روستا افتتاح می‌شود و جمعیتی حدود ٧١٥هزار نفر از آن بهره‌ خواهند برد.صادق پور با بیان اینکه بیش از ٩٠ درصد منابع آب ما صرف کشاورزی می‌شود، هزینه تمام شده آب شرب از آب کشاورزی و صنعت را بالاتر دانست و خاطرنشان کرد: ٢٠ شهر در سطح استان فارس با تنش آبی مواجه‌اند؛ اگرچه اقدامات متناسب با شرایط آنها در حال انجام است، اما چند شهر از جمله کازرون، فیروزآباد، حاجی آباد و داراب ویژه‌تر هستند و اعتباری ویژه به آنها تخصیص داده شده و در حال جبران کسری آب آنها هستیم.
مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه هر فرد در شبانه روز می‌تواند با مصرف حداکثر 110 لیتر زندگی مطلوبی داشته باشد، گفت: متأسفانه میزان مصرف در ایران بیش از ١٥٠ لیتر در هر شبانه روز برای هر فرد است و در برخی نقاط به ٢٠٠ لیتر می‌رسد که بالاتر از انتظار است و ضرورت دارد که سرانه مصرف کاهش یابد. این مقام مسئول با یادآوری اینکه در هفته دولت امسال هم ٤٠ پروژه با ٤٨میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد، گفت: پروژه‌هایی که در هفته دولت افتتاح شده یا دهه فجر افتتاح می‌شود، شامل توسعه و اصلاح شبکه‌های آب‌رسانی، خطوط انتقال، حفر چاه، احداث مخزن تجهیز و برق رسانی چاه‌ها و... بوده است.
 توسعه زیرساخت‌ها علی‌رغم تنگناهای مالی
مدیرعامل شرکت آبفای فارس همچنین با بیان اینکه در ٩ماهه اول امسال، علی‌رغم مشکلات و تنگناهای مالی، اقدامات قابل قبولی انجام شده است، گفت: ١١٨٤میلیارد تومان اعتبار مصوب این شرکت در سال ١٤٠١ بوده که کمتر از ٢٠ درصد آن تخصیص یافته است؛ اگرچه تا پایان تیرماه سال آینده برای تخصیص کامل اعتبارات فرصت داریم.او ادامه داد: طی 9 ماه گذشته از امسال، حدود ۳۰۷ کیلومتر خطوط انتقال و بازسازی و اصلاح و توسعه داشته‌ایم و ٩٢ حلقه چاه به ١٢٠٠ حلقه چاه مجاز اضافه و ٢٥هزار و ٢٠٠ مترمکعب مخزن احداث شده است. مدیرعامل شرکت آبفای فارس عنوان کرد: از آنجا که منابع مالی دولتی محدود و مشکلات زیاد است، تلاش کردیم تا از منابع غیردولتی نظیر مجمع خیرین استفاده کنیم. در این حوزه ۲۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ٣٤میلیارد تومان شامل حفر ٦ حلقه چاه، تجهیز دو چاه، کف‌شکنی یک چاه و احداث ٣٥٠٠ مترمکعب مخزن و خرید و اجرای حدود ٦٦ کیلومتر شبکه توسعه اجرایی شده است. صادق‌پور افزود: در حوزه خدمات رسانی نیز در ٩ماهه امسال حدود ١١هزار و ٨٠٠ فقره انشعاب در سطح شهرها و روستاهای استان و ٢٨٠٠ فقره انشعاب فاضلاب واگذار کرده‌ایم.
 تقویت خدمت‌رسانی در اقصی‌نقاط فارس
این مقام مسئول با اشاره به اینکه پروژه‌های فاضلاب کازرون، فاضلاب اقلید، فاضلاب جهرم و آب جهرم از محل همین اعتبارات دنبال شده است، اضافه کرد: یک ظرفیت قانونی جدیدی هم وزارت نیرو از طریق واگذاری پساب تصفیه شده به بخش خصوصی پیش‌بینی کرده است که تاکنون از این محل، بحث شبکه فاضلاب برخی شهرها نظیر اقلید را دنبال کرده‌ایم. صادق پور همچنین ادامه داد: در اواخر مهرماه و اوایل آبان‌ماه امسال اعلام شد که به علت کاهش بارندگی‌ها و مشکلات ناشی از خشک‌سالی، منابع آب سطحی چشمه ساسان در کازرون و سد رودبال از بین رفته و امکان مواجهه با یک تهدید جدی وجود دارد، اما با حمایت وزیر نیرو و همراهی استاندار و نمایندگان فارس، طی کمتر از 2 ماه تأمین مالی لازم برای ایجاد ظرفیت‌های جدید از منابع آب زیرزمینی انجام و آب مورد نیاز این مناطق تأمین شد. مدیرعامل شرکت آبفای فارس با یادآوری اینکه ایران و به ویژه فارس جزو مناطق کم بارش و خشک است و با استفاده بی رویه از منابع، تداوم شیوه‌های رایج برای تأمین آب مورد نیاز، دشوار خواهد بود، گفت: در یکی از شهرستان‌های استان چاهی در عمق ٥٨٠متری حفر کرده‌ایم‌ که شاید عمیق ترین چاه آب شرب در روستاهای کشور باشد. این یک خطر جدی است و نباید افتخار کنیم که تعداد زیادی چاه حفر شده؛ بلکه باید با کاهش و اصلاح الگوی مصرف و استفاده از دانش نوین و پساب، حداکثری بهره‌وری را داشته باشیم.
 فارس در مهلکه خشک‌سالی
صادق پور خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته بارندگی کمتری داشته‌ایم، اما مصرف آب افزایش یافته و انتظار ما از اصحاب رسانه این است که ارزش این ماده حیاتی و ماده ملی را تبیین کنند تا قدر این نعمت بیش از گذشته دانسته شود. او همچنین گفت: تعدادی از شهرهای شمال غربی و غرب استان از سال گذشته وضعیت بارش بهتری داشته‌اند، اما مابقی شهرها از جمله مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی از نرمال ٣٠ساله و سال گذشته هم بارش کمتری داشته‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی