[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

فهرست ثروتمندترین باشگاه‌های جهان ‌پول‌های پاروشده در تجارت فوتبال، روزنامه شیراز نوین

ثروتمندترین باشگاه‌های جهان طبقه‌بندی شدند. به گزارش فوتبال ۳۶۰، با عبور تدریجی باشگاه‌های فوتبال از بحران‌های مالی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، کم‌کم تراز مالی ‌این نهادهای اقتصادی به وضعیت سابق برمی‌گردد. درآمدهای کلان حاصل از تبلیغات، بلیت‌فروشی و حق پخش به درآمدهای جانبی و فروش محصولات اضافه می‌شود و فضای مالی را برای خریدهای بزرگ و دستمزدهای سنگین مساعد می‌کند. باشگاه‌های ثروتمندتر، علاوه بر اعتبار و شخصیت فوتبالی، از نظر هوادار بین‌المللی و جذب بازیکنان بزرگ چندین قدم از دیگر باشگاه‌ها پیش هستند. هر سال، نهادهای آماری مختلف، ثروتمندترین باشگاه‌های فوتبال اروپا را بر اساس درآمد سالانه و ارزش تقریبی با هم مقایسه می‌کنند و مطابق انتظار، نام غول‌های پرطرفدار در صدر‌ این فهرست‌ها حضور دارد. رقابت‌ باشگاه‌ها با یکدیگر به جنگ بر سر کسب افتخارات درون زمین خلاصه نمی‌شود و پشت سر آن، جنگ اقتصادی برای کسب حداکثر سود ممکن جریان دارد. 
*صدر فهرست ثروتمندان 
در سال ۲۰۲۱، بارسلونا پردرآمدترین باشگاه فوتبال جهان به شمار می‌رفت اما در سال میلادی ۲۰۲۲ که حالا به انتهای آن رسیده‌ایم، منچسترسیتی با کسب درآمد ۶۴۵ میلیون یورویی به صدر فهرست رسیده. بلوگرانا به دلیل بحران‌های مالی شدیدی که بارها به آن پرداخته شده، پشت سر رئال مادرید و بایرن مونیخ به رده‌ چهارم سقوط کرده. در بین ۲۰ باشگاه پردرآمدتر فوتبال جهان، نام ۱۱ تیم انگلیسی به چشم می‌خورد. پاری‌سن ژرمن تنها نماینده‌ فرانسه است؛ درحالی که بوندس لیگا و سری آ هر یک ۲ نماینده دارند. 
*رئال و بارسا نوک قله 
ارزش کل باشگاه رئال مادرید در انتهای سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. رئال مادرید طی سال‌های گذشته سودآورترین باشگاه فوتبال در سراسر جهان بوده و مجموع درآمد سالانه‌ آن به ۷۶۱ میلیون دلار رسیده؛ درحالی که مقدار درآمد عملیاتی باشگاه ۹۰ میلیون دلار بوده. مقدار ارزش کل بارسلونا با اختلاف کمی ‌نسبت به رقیب سنتی، حدود ۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. مالکیت بارسلونا به اعضا و هواداران تیم تعلق  و قرارداد چندساله‌ باشگاه با حامی ‌مالی جدید ارزشی معادل ۴۴۹ میلیون دلار دارد. 
*رقابت پایاپای لیورپول و منچستر یونایتد 
حتی یک دهه سقوط مداوم شیاطین سرخ و فاصله‌ گرفتن میراث‌بران الکس فرگوسن از روزهای اوج منچستر یونایتد هم باعث نشد پرافتخارترین باشگاه انگلیس، اعتبار، جایگاه و ارزش اقتصادی خود را از دست بدهد. یونایتد تا پایان سال میلادی ۲۰۲۲ با ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در رده‌ سوم با ارزش‌ترین باشگاه‌های جهان قرار دارد و رقیب سنتی آن‌ها در شمال غرب انگلیس یعنی لیورپول، با ۴.۴۵ میلیارد در رده‌ بعدی قرار دارد. منچستر یونایتد درآمد خالص سالانه‌ای معادل ۶۶۳ میلیون دلار دارد و قراردادی که گلیزرها با اسپانسر جدید امضا کرده‌اند، ارزشی معادل سالانه ۲۶.۸ میلیون یورو دارد. ارزش قرارداد سالانه‌ لیورپول با نایک برای تأمین پیراهن چیزی حدود ۳۹.۵ میلیون یورو برآورد می‌شود. 
*بایرن مونیخ بالاتر از منچسترسیتی 
باشگاه پرطمطراق و سلطه‌گر آلمانی، مطابق انتظار با اختلاف نجومی ‌نسبت به دیگر باشگاه‌های لیگ ‌این کشور ثروتمندترین باشگاه جهان بعد از رئال، بارسا، لیورپول و یونایتد به شمار می‌رود. ارزش کل بایرن مونیخ را چیزی حدود ۴ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار تخمین می‌زنند؛ در حالی که فروش سالانه‌ باشگاه به ۷۲۶ میلیون دلار و درآمد عملیاتی آن به ۱۰۲ میلیون دلار بالغ می‌شود. رده‌ بعدی در اختیار منچسترسیتی قرار دارد که سال گذشته نهمین قهرمانی خود در لیگ را هم جشن گرفت. منچسترسیتی بعد از نیوکاسل، ثروتمندترین مالک در جهان فوتبال را در اختیار دارد و ارزش کل تیم تحت مالکیت شیخ منصور از ۴.۲۵ میلیارد دلار فراتر می‌رود. درآمد سالانه‌ سیتیزن‌ها به ۷۶۶ میلیون دلار رسیده. 
*ثروتمندان فرانسه و ‌ایتالیا 
بعد از منچسترسیتی نوبت به پار‌ی‌سن ژرمن، باشگاه تحت مالکیت ناصر الخلیفی قطری می‌رسد که ارزش کل آن حدود ۳.۲ میلیارد و درآمد سالانه‌اش حدود ۶۶۱ میلیون دلار ارزیابی می‌شود. حواشی مربوط به خروج رومن آبراموویچ و اتفاقات منفی دیگر باعث شد ارزش کل باشگاه چلسی با افت ۳ درصدی به ۳.۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کند. درآمد سالانه‌ چلسی ۵۸۶ میلیون دلار و درآمد عملیاتی آن حدود ۴۵ میلیون دلار برآورد می‌شود. یوونتوس، تحت مدیریت خانواده‌ آنیلی به عنوان ثروتمندترین باشگاه‌ ایتالیا ۲.۴۵ میلیارد دلار قیمت گذاری شده و درآمد سالانه‌ آن از نیم میلیارد دلار بالاتر می‌رود. تاتنهام با اختلاف ۱۵۰ میلیون دلار نسبت به یووه، بالاتر از آرسنال در رده‌ دهم فهرست قرار گرفته. زنیت سن پترزبورگ تنها مهمان ناخوانده‌ خارج از لیگ‌های معتبر اروپایی در جمع ۲۰ تیم ثروتمند جهان است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی