[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حل مشکلات تولید خودرو باید در اولویت باشد، روزنامه شیراز نوین

 عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: حل مشکلات تولید خودرو باید در اولویت باشد، اما امروز شاهدیم کارهای خوبی در مسیر غلط انجام شده است.
«محمدحسن کاکایی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون آلودگی هوا در کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی یکی از مشکلات بزرگ ما است و این مسئله با خودروهای جدید و واردات خودرو حل نمی‌شود.
وی گفت: مشکلات آلایندگی سوخت‌های تولیدی و همچنین کاتالیست‌ها باید حل شود و هرچند تا اینجای کار زحمات زیادی کشیده شده، اما هر کجا که شروع به کار کرده‌ایم اشتباه بوده است.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: ‌باید کل تولید خودرو در اولویت قرار بگیرد و به‌جای اینکه فقط روی تولید خودروی سواری تمرکز کنیم، به حمل و نقل عمومی بهای بیشتری بدهیم تا مشکل ترافیک کمتر شده و مصرف سوخت بهتر شود.
وی اظهار داشت: در همین موضوع آلودگی هوا، کسی به فکر رفع معضل ترافیک با بها دادن به حمل و نقل عمومی یا مشکلات خودروهای فرسوده نیست.
کاکایی افزود: تا زمانی که بنزین تولیدی کشور مشکل دارد و به‌جز تهران و چند شهر بزرگ بنزین یورو 5 یافت نمی‌شود، نباید استاندارد یورو 5 و یورو 6 را برای خودروها اجباری کرد.
وی ادامه‌ داد: وقتی قیمت خودرو در بازار رو به افزایش است، مردم پولی برای خرید خودروی نو ندارند و به‌ناچار خودروی فرسوده خود را با چنگ و دندان حفظ می‌کنند.
استاد دانشگاه علم و صنعت ایران بیان‌ داشت: آنچه تاکنون انجام شده «دستور به تولید بیشتر» بوده است، به طور مثال یک شیفت کاری را به 2 یا سه شیفت کاری افزایش داده‌ایم، اما اقدامی برای بهبود و تسهیلگری تولید انجام نشده است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه‌ داد: کارهای خوبی در مسیر غلط انجام شده است با انجام واردات خودرو، مشکلات بنزین و قیمت خودرو حل نمی‌شود و باید مسیر را عوض کرد.
وی با اشاره به افزایش قیمت‌های شدید خودرو در بازار، تصریح‌کرد:‌ برای کاهش قیمت‌ها باید تولید را افزایش داد و موانع تولید را رفع کرد و باید کاری کرد که تولید ارزان‌تر تمام شود.
کاکایی اضافه‌کرد: وقتی نرخ تورم رسمی سالیانه بخش صنعت 40 درصد اعلام شود، یعنی هزینه‌ها 40 درصد بالاتر رفته است که در اقلامی همچون ورق‌های فولادی و محصولات پلیمری مشهود است.
وی اظهار داشت: در این میان خطر بزرگی که وجود دارد این است که شاید بخواهند دوباره قیمت‌گذاری دستوری خودرو را علم کنند که به معنای سرکوب دوباره تولید است.
این استاد دانشگاه یادآور شد:‌ درست است که برخی پلتفرم‌ها و خودروهای قدیمی همچون پژو، پراید، تیبا و سمند از رده خارج شده‌اند، اما باید پرسید این اقدامات تا چه اندازه آلایندگی خودروها را کاهش داده است؟
وی تأکید کرد: ‌دلیل اصلی اوضاع کنونی، رها کردن نقاط گلوگاهی و تمرکز بر نقاط غیرگلوگاهی است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی