[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

دلایل کاهش ادامه‌دار نرخ ارز در این روزهای بازار، روزنامه شیراز نوین

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که تغییر رئیس کل بانک مرکزی به عنوان نشانه‌ای خوب از تغییر سیاست‌های دولت آثار مثبتی روی بازار ارز گذاشت و بازار نیمایی می‌تواند سامانه راهنما و گرداننده بازار باشد.
عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متغیرهای کیفی هم روی متغیرهای کمی اقتصادی اثر دارند. تغییر رئیس کل بانک مرکزی می‌تواند یک علامت مثبتی باشد برای اینکه دولت تصمیم گرفته مجموعه سیاست‌های خود را با تغییر یک مدیر و تفکر عوض کند و این امر می‌تواند اثر مثبتی روی متغیرهای کمی اقتصادی داشته باشد. وی افزود: شاهد این مدعا هم کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته است. دلیل آن هم این است که چون اکثر تقاضای ارزی در بازار نیمایی پاسخ داده می‌شود، این بازار در واقع یک سامانه راهنما و گرداننده بازار می‌تواند باشد. رئیس کل جدید بانک مرکزی هم به همین موضوع اشاره کرد که سعی داریم به تدریج همه تقاضاهای ارزی را به سمت بازار نیمایی هدایت کنیم. این استاد دانشگاه ادامه داد: این حرکت در بازار ارز لازم و واجب بود که باید انجام می‌شد، چرا که افزایش نرخ ارز بخشی از اغتشاشات اقتصادی دشمن بود و عملکرد دستگاه‌های انتظامی و قضایی هم نشان‌ دهنده این است که عوامل مخل در این زمینه نقش داشته‌اند که عده‌ای از آن‌ها را تاکنون دستگیر کرده‌اند. البته عامل عمده اخلال در بازار، دلار فردایی است که محاربین اقتصادی تشکیل دادند و به جان مردم افتاده‌اند.
شیخی گفت: به طور کلی نظام مالی و پولی، بازار سرمایه محور و بانک محور ما نیاز به بازسازی منطبق با سبک اقتصاد اسلامی و تغییر رویکرد از اقتصاد نئو لیبرالیستی به اقتصاد اسلامی دارد. در مواجهه با جهش غیر معقول و هیجانی نرخ ارز، حرکت رئیس بانک مرکزی، پاتکی به‌جا در تثبیت نرخ نیمایی و سوق تدریجی مبادلات به این سمت بود. وی اعلام کرد: توصیه صادق و ارجح به رئیس کل جدید این است که وعده کاهش نرخ نیمایی در آینده نزدیک را مطرح کند تا حرکت اخلال‌گران بازار معکوس و نرخ‌های غیر رسمی حتی سقوط متنابهی کند. این حرکت مسلماً در راستای تقویت پول ملی مؤثر خواهد بود. البته به شرط نظارت بر عرضه ارز بر بازار؛ هرچند کاهش هزینه‌های تولید عرضه کنندگان را نیز منتفع و مانع کمتری در پیش خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی