[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کمبود شدید ۴ گروه خونی در فارس، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل سازمان انتقال خون فارس گفت: در حال‌ حاضر در همه گروه‌های خونی کمبود وجود دارد، اما در تأمین گروه‌های خونی O منفی، A منفی، B منفی و AB نیاز بیشتری وجود دارد. مجید اکبرزاده در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به کاهش هرساله آمار اهدای خون در فصول سرد سال و اخیراً شیوع بیماری آنفولانزا، اظهار داشت: شهروندان بدانند نیاز بیماران تالاسمی و شیمی‌درمانی به خون همیشگی است و در همین راستا درخواست داریم که در فصول سرد سال هم اهدای خون را فراموش نکنند.
وی با اشاره به اینکه فارس استان معین و تأمین کننده فرآورده‌های خونی استان‌های جنوب کشور است، گفت: ذخایر بانک خون انتقال خون این استان با پایین آمدن آمار مراجعه‌کنندگان با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه رو شده، نیاز است مردم نوع‌دوست با هر گروه خونی به پایگاه‌های خون مراجعه و اقدام به اهدای خون کنند. اکبرزاده با تأکید بر اینکه در حال‌ حاضر در همه گروه‌های خونی کمبود وجود دارد، اما مشخصاً در تأمین گروه‌های خونی O منفی، A منفی، B منفی و AB نیاز بیشتری وجود دارد، افزود: استان فارس به دلیل داشتن 3 دانشگاه و 2 دانشکده علوم پزشکی، مرکز ارجاع استان‌های مجاور برای درمان‌های مختلف اعمال جراحی نظیر پیوند کبد، کلیه، قلب، مغز و استخوان و... است و این میزان خون مورد نیاز را بالا می‌برد.
مدیرکل سازمان انتقال خون فارس ادامه داد: خواستار افزایش مراجعات و حمایت‌ها هستیم و با توجه به سیاست افزایش تخت‌های بیمارستانی و جراحی‌های پیوند و قلب باز در شیراز، اگر نتوانیم انتقال خون استان را متناسب با تخت‌ها افزایش دهیم، با مشکل تأمین خون مواجه می‌شویم. اکبرزاده اظهار کرد: با توجه به گسترش زیرساخت‌ها در حوزه درمان فارس، نیاز هست انتقال خون استان در حوزه‌های توزیع و فرآورده‌های خونی برنامه ریزی توسعه داشته باشد و الا در آینده نه چندان دور بحث تحویل فرآورده‌های خونی به عنوان زنجیره اصلی درمان با اختلال مواجه می‌شود؛ لذا با توجه به محدودیت بودجه‌های دولتی، از خیران نیک اندیش دعوت می‌کنیم تا نگاه ویژه‌ای به خون داشته باشند؛ چراکه ادامه حیات برخی افراد به فرآورده‌های خونی گره زده شده است. وی بیان کرد: طبق آمار پارسال، 155هزار نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های سراسر استان مراجعه کردند که این آمار باید امسال به 180هزار نفر برسد و باید برنامه ریزی کنیم تا این تعداد محقق شود. اکبرزاده در ادامه تصریح کرد: میانگین توزیع روزانه فرآورده‌های خونی بین 150 تا 450 واحد خون در سطح استان است که البته با توجه به شرایط خاص، گاهی اوقات ممکن است توزیع به 600 واحد خون هم برسد. وی با اشاره به سالم‌تر بودن خون بانوان، سهم زنان در اهدای خون را ناچیز عنوان کرد و گفت: در کشور‌های مختلف آمار مراجعه و اهدای خون بانوان 45 درصد است که متأسفانه این آمار در استان فارس 5.8 درصد است که ضرورت دارد این شاخص را به 10.4 درصد برسانیم.
مدیرکل سازمان انتقال خون فارس بیان کرد: با مصرف مکمل‌های آهن و فولیک اسید زنان حداکثر سه بار در سال مجاز به اهدای خون هستند بدون اینکه هیچ اثری منفی بر سلامت فرد بگذارد. همچنین آقایان نیز 4 بار در سال می‌توانند به اهدای خون بپردازند. وی با تأکید بر اینکه اثر اهدای خون بر سلامتی قلب و عروق، کاهش فشار خون، سلامت جسمی و روانی بهتر افراد تأیید شده است و از بیماری سرطان پستان در بانوان و سرطان پروستات در آقایان جلوگیری می‌کند، از جوانان جهت حفظ و ارتقای سلامتی خودشان به عنوان اهداکنندگان بار اولی خواست تا با مراجعه و اهدای خون به هم‌نوع خود کمک کنند. دکتر اکبرزده با اعلام اینکه پایگاه انتقال خون فارس با دارابودن 14 پایگاه فعال بزرگ‌ترین اداره انتقال خون از لحاظ تعداد آمار در کشور است، افزود: با توجه به گسترش شهرستان شیراز و دسترسی راحت‌تر مردم به مراکز انتقال خون، «پایگاه انتقال خون سیدالشهدا(ع)» در شمال غرب شیراز در ورودی شهرک استقلال در قالب کانکس خون‌گیری راه اندازی شده است که ساعت فعالیت آن از 15 بعدازظهر تا 19 است.
وی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری و مساعدت مسئولان استانی بتوانیم تأمین اعتبار لازم را انجام دهیم تا بتوانیم تا پایان امسال ساختمان پایگاه انتقال خون سید الشهدا(ع) واقع در شمال غرب شیراز را تکمیل کنیم. 
مدیرکل سازمان انتقال خون فارس با بیان اینکه پایگاه انتقال خون قوامی و نمازی از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 19 و 30 دقیقه و روز‌های جمعه از ساعت 8 تا 19 آماده پذیرش اهداکنندگان خون هستند، گفت: همچنین در شهرستان‌های آباده، داراب، جهرم، فسا، لامرد، کازرون و مرودشت از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 13 ظهر پذیرای مراجعه کنندگان هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی