[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ارتقای تکنولوژی، بدون ریزش اشتغال، روزنامه شیراز نوین

دکتر محمدهادی ایمانیه گفت: فارس در ایجاد اشتغال در سال جاری، بر اساس گزارش‌های دولت از سهمیه ای که برای آن پیش‌بینی و تعریف شده، عبور کرده است. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، دکتر محمدهادی ایمانیه، عصر پنجشنبه ۱۵ دی ماه در نشست هم اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با فعالان اقتصادی استان فارس که به میزبانی اتاق بازرگانی شیراز با حضور برخی از نمایندگان مجلس برگزار شد، اظهار داشت: تقویت تولید خصوصاً در مباحث مرتبط با صنایع، معادن و اصناف در قالب کارگروه‌های رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاری، به صورت منظم و با جدیت، هر هفته پیگیری می‌شود.
استاندار فارس با اشاره به اینکه در دور اول سفرهای شهرستانی، اولویت ما رفع مسائل مزمن‌شده خصوصاً صنایع بوده است، افزود: پنجره واحدی برای تسریع در صدور مجوزهای لازم در استان تشکیل شده تا حتی المقدور از سپری شدن زمان طولانی برای فرایندهای پیش روی سرمایه گذاران اجتناب شود.
وی ادامه داد: مصوب کردیم حداکثر در مدت دو هفته دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به پاسخ استعلام‌ها اقدام نمایند؛ همچنین عدم پاسخ را به منزله پاسخ مثبت از سوی دستگاه‌ها اعلام کردیم.
دکتر ایمانیه به برپایی چندین نوبت میز خدمت در شهرک‌های صنعتی با حضور مدیران مربوطه اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه ایجاد اشتغال، بنا بر اعلام دولت، از سهمیه اعلامی عبور کردیم و بیش از ۱۰۰ درصد تکلیف ابلاغی استان محقق شده است.
وی ادامه داد: بنا بر گزارش‌های واصله از سوی دولت، فارس رتبه سوم سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است؛ لیکن درصدد برگزاری همایش بزرگ سرمایه گذاری در استان در اسفندماه سال جاری هستیم. نماینده عالی دولت در فارس خواستار توجه ویژه مسئولان به ایجاد شهرک‌های صنعتی در برنامه هفتم توسعه شد و افزود: لازم است به مکانیزم تهاتر در این برنامه توجه شود؛ با شرایط فعلی راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی میسر نیست. همچنین می‌بایست با جدیت و اراده‌ قوی، نسبت به لغو مجوزهایی که مشمول زمان طولانی شده اند اما در مسیر تولید و ایجاد اشتغال قرار نگرفته اند، اقدام شود تا فضای مناسب برای سایران فراهم شود.
وی به لزوم تمرکززدایی تأکید کرد و اظهار داشت: اختیارات مرکز در حوزه‌ معادن از جمله استخراج، اکتشاف و... را به استان‌ها تنفیذ و نتایج آن‌ را رصد کنید.
دکتر ایمانیه با بیان اینکه فارس رتبه اول باغ‌داری و رتبه دوم کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: توجه به ایجاد صنایع تبدیلی علاوه براینکه اشتغال زایی را درپی دارد از خام فروشی نیز جلوگیری خواهد کرد.
وی همچنین خواستار الزام تمام معادن کشور نسبت به ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با همان معدن، طی مدت زمان مشخصی شد و تأکید کرد: انجام این مُهم علاوه بر اینکه حق خروج مواد خام را از استان‌ها سلب می‌کند، در ایجاد ارزش افزوده برای آنان مؤثر است.
استاندار فارس به ایجاد صنایع پایین دستی خصوصاً در حوزه‌های پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد تأکید کرد و افزود: علی رغم اینکه فارس یکی از تولیدکنندگان اصلی آلومینیوم در کشور محسوب می‌شود، اما استان فاقد صنایع پایین دستی آن‌ است‌.
وی ارتقای تکنولوژی صنایع را در افزایش بهره‌وری مؤثر دانست و تصریح کرد: ارتقای تکنولوژی را معطوف به کاهش مصرف حامل‌های انرژی از جمله برق، آب و گاز می‌دانیم، اما نباید منجر به کاهش اشتغال شود.
نماینده عالی دولت ایجاد دفاتر بازاریابی را بسیار مؤثر دانست و افزود: در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به ورود ماشین آلات به منظور حمایت از تولیدات داخلی جلوگیری شده است؛ کما اینکه برخی از دستگاه‌ها در داخل کشور تولید نمی‌شوند. صنعتگرانی که می‌توانستند حتی با ورود تجهیزات دست دوم نسبت به تولید اقدام کنند، هم‌اکنون از این توفیق محروم شده‌اند.
دکتر ایمانیه خواستار توجه ویژه به تسهیلات تبصره ۱۸ شد و اظهار داشت: گلایه‌ اکثر استانداران در دیدار اخیر با هیئت دولت اختصاص حداقل ۷۰ درصد تسهیلات بانک‌ها خصوصاً بانک‌های خصوصی به همان استان است. همچنان خواستار استقرار دفاتر مالیات صنایع و معادن در استان‌ها هستیم.
استاندار فارس با بیان اینکه از دیدگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیرکل صمت استان ارشد‌های حوزه‌ اقتصادی استان هستند، خواستار انتصاب معاون اقتصادی استاندار و مدیر صمت استان در هیئت مدیره‌ شهرک‌های صنعتی شد. دکتر ایمانیه در انتها با اشاره به وجود معادن متنوع در مسیر راه‌آهن شیراز- گل‌گهر- اهواز گفت: همکاری ایمیدرو به ایجاد این خط ریلی بسیار کمک کننده و مؤثر خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی