[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تیغ ارز بر گلوی بازار، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره: 
دستمزد ریالی و معیشت دلاری بزرگ‌ترین کابوس ایرانیان شده است. فاصله درآمد و هزینه هر روز بیشتر می‌شود و به واسطه آن شاهد ازدیاد حاشیه نشینی و فقر و سلسله آسیب‌های اجتماعی هستیم. دولت سیزدهم با توسل به جراحی اقتصادی اش توانست افزایش نرخ 40درصدی دستمزد را با مهار نسبی تورم اعمال کند، اما همان جراحی اقتصادی هم به موازات همه فوایدی که از آن یاد می‌شود، زمینه کوچ دهک‌ها به مناطق فرودست را تشدید کرد. از سوی دیگر علم اقتصاد هم برای همیشه تابع فرمول‌های اقتصاددانان و گمانه‌زنی‌های آنها از بازارهای جهانی نیست. بلکه سایه سنگین سیاست بر اقتصاد در کشورهای در حال توسعه همواره سنگینی گرده و جدایی این دو عملیاتی غیرممکن است. با ملتهب شدن فضای سیاست، اولین بازاری که به صورت لحظه‌ای واکنش سراسیمه ای نشان می‌دهد، نرخ تمام بهارها و پول‌های خارجی است.
لحظه ای بعد ویروس مهلک گرانی به جان اقلامی نظیر دستگاه‌های تلفن همراه و لوازم خانگی و سایر نیازهای روزمره می‌افتد و در نهایت کار به جایی خواهد رسید که بازار حبوبات و سبزیجات و مرکبات هم از سرکشی دلار در امان نمی‌مانند. در این میان سفره‌های خانوار ایرانی کوچک و کوچک‌تر می‌شود؛ چراکه اقتصاد از دیرباز اسیر سیاست است و درآمد تابعی از هزینه نیست که به افزایش سالانه آن دل بست. 
به همین دلیل اگر دولت سیزدهم بتواند کلاف درهم‌تنیده سیاست و اقتصاد را از یکدیگر جدا کند، رسالت بزرگی را انجام داده که در ادوار پیشین اتفاق نیفتاده است. در همین راستا باید دستگاه‌های نظارتی حضور هوشمندانه‌تر و گسترده‌تری در بازار داشته و با حمایت عملی از تولید، گران‌فروشی‌های بی‌ضابطه را نقره‌داغ کنند.
 بازار در آرزوی ثبات
افسارگسیختگی نرخ ارز فقط خون مصرف‌کنندگان را در شیشه نمی‌کند؛ بلکه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان هم با روزهای مبادایشان روبه‌رو می‌شوند. 
یکی از فروشندگان بازار صوتی و تصویری در این زمینه به خبرنگار شیرازنوین می‌گوید: تکلیف خود را در بازاری که مبتلا به تنش ارزی شده به درستی نمی‌دانیم. این روزها نمی‌توان قیمت واحدی را برای یک جنس ارائه کرد. اگر به نرخ دلار 30هزار تومانی جنس بفروشیم، برای تأمین اجناس آتی با مشکل روبه‌رو شده و ضرر هنگفتی خواهیم کرد. اگر هم با دلار 35هزار تومانی اجناس را قیمت گذاری کنیم، بازار از مشتری خالی شده و سایه سنگین رکود مهلک‌تر می‌شود.
احمدی می‌افزاید: این روزها برای معاملات جزئی در مغازه حضور داریم و تمایل چندانی از سوی فروشندگان و خریداران برای معامله دیده نمی‌شود. امیدوارم زودتر شرایط بازار ارز به ثبات برسد و بتوانیم از پس هزینه سنگین اجاره‌بها، حقوق و بیمه کارکنان، مالیات و سایر هزینه‌ها برآییم.
در این میان یکی از تولیدکنندگان لبنی هم می‌گوید: اقلامی لبنی نیاز همه روزه بازار هستند و برای تداوم تولید، گاهی مجبور هستیم تا زمانی که بازار ارز به ثبات و آرامش برسد، میزان تولید را مدیریت کنیم. از سوی دیگر برخی از اقلام بسته‌بندی نیز وارداتی هستند که در نهایت قیمت گذاری محصول را تابعی از نرخ ارز می‌کند. به همین دلیل اولویت ما بر عدم افزایش قیمت تا جای ممکن است و پس از آن چاره ای جز افزایش قیمت نخواهیم داشت. او در پایان به این نکته تأمل برانگیز اشاره می‌کند که با هر تنش ارزی و افزایش قیمت لبنیات، شرکت‌های تولیدکننده قسمتی از مشتریان خود را از دست داده و مصرف لبنیات در جامعه کاهشی شده است و کاهش مصرف لبنیات در کشور در آینده نزدیک آثار شوم خود را بر نرخ سلامت جامعه نشان خواهد داد.
 اعمال قانون در انتظار گران‌فروشان
در همین رابطه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس از افزایش نظارت بر بازار خبر داد و افزود: بعد از عدم درج قیمت، بیشترین پرونده‌های تخلف در تعزیرات حکومتی استان مربوط به گران‌فروشی اصناف و واحدهای تولیدی بوده است. وی ادامه داد: گران‌فروشی، عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده است و مطابق ماده ۲ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۵۷ قانون نظام صنفی، تخلف تلقی شده و مرتکبان به پرداخت جریمه نقدی در حق دولت محکوم می‌شوند. 
سالاری از رسیدگی به 6300 فقره پرونده گران‌فروشی در شعب تعزیرات حکومتی استان خبر داد و اظهار داشت: متخلفان این پرونده‌ها به پرداخت بیش از یک‌هزار و یکصد میلیارد ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم شده اند و علاوه بر این احکامی همچون نصب پارچه تخلف، پلمب، استرداد حق شاکی و... نیز برای گران‌فروشان اعمال شده است. غلامرضا سالاری بیشترین گران‌فروشی را مربوط به کالاهای گروه پروتئین و میوه دانست و عنوان کرد: با گزارشات و شکایات مردمی، پرونده‌های زیادی نیز از تخلف گران‌فروشی سوپرمارکت‌ها تشکیل و رسیدگی شده؛ از این رو نظارت مستمر بر سوپرمارکت‌ها که مورد بیشترین مراجعات شهروندان برای خریدهای روزمره است، بسیار حائز اهمیت است. سالاری با بیان اینکه عدم درج قیمت یا نرخ‌نامه، مقدمه ای برای گران‌فروشی است، درج قیمت روی کالا را توسط کلیه واحدهای صنفی الزامی عنوان کرد و اظهار داشت: برخی فروشندگان، قیمت را روی کالا درج نمی‌کنند تا مقدمه‌ای برای گران‌فروشی ایجاد کنند؛ از این رو مقرر شده تا در صورت عدم درج قیمت روی کالا در هر واحد صنفی، بازرسان بلافاصله نسبت به تشکیل پرونده برای واحد صنفی متخلف اقدام نمایند. سالاری از نظارت مردمی به عنوان اثرگذارترین مؤلفه در پیشگیری و کاهش میزان تخلفات یاد و اضافه کرد: سامانه‌های 124 سازمان صمت و 135 تعزیرات آماده دریافت گزارشات و شکایات شهروندان هستند و کلیه موارد دریافتی از این سامانه‌ها، پیگیری و در صورت احراز تخلف، با متخلفان برخورد تعزیراتی خواهد شد.
 اعتمادسازی در بازار تولید
در این میان همه گناه تلاطم بازار ارز بر گردن دولت نیست. گروهی از مردم به دنبال هر کنش و واکنش سیاسی روانه بازار ارز شده تا سرمایه اندک خود را به پول خارجی تبدیل کنند. به امید آنکه ارزش دارایی‌های آنان به مثابه تورم رشد کند و از قافله عقب نمانند. در هیمن زمینه در خانه‌های مردم ایران چیزی در حدود 470میلیارد دلار انباشته شده وجود دارد که این رقم می‌تواند با ورود به چرخه تولید اقتصاد کشور را متحول سازد. در نظر داشته باشیم که ورود این حجم از نقدینگی به بازار مسکن و اتومبیل و طلا هم تبعات بی‌شماری به دنبال دارد و چنانچه دولت بتواند مسیر همواری را برای تولید و ایجاد ارزش افزوده مهیا کند، به طور حتم حجم انباشت خانگی ارز با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد. هرچند که اعتمادسازی برای جذب نقدینگی‌های مردمی پس از حوادثی که در بورس اتفاق افتاد، عملیاتی سخت و دشوار است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی