[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مهار پیامدهای کرونا با علم روان‌شناسان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
اولین همایش ملی مطالعات علوم و روان‌شناختی و رفتاری با محوریت سبک زندگی و سلامت روان در پساکرونا اردیبهشت ماه ١٤٠٢ به میزبانی مؤسسه آموزش عالی زند شیراز برگزار می‌شود.
 شیراز پرچم‌دار علم و ادبیات
رئیس مؤسسه آموزش عالی زند شیراز با اشاره به هویدا شدن سویه‌های جدیدی از بیماری کرونا افزود: در سالیان اخیر بیماری کووید 19 زمینه ساز چالش‌های زیادی در سطح جهانی شده و جوامع بشری هنوز گرفتار عواقب این پاندمی مرگبار هستند. دکتر ابراهیم حسینی در نشست خبری که با هدف تشریح اهداف این همایش برگزار شد، افزود: کووید 19 در کنار مشکلاتی که در حوزه بهداشت و درمان به وجود آورد، بر تمامی زوایای زندگی بشری تأثیرات منفی بسیاری را بر جای گذاشت. بسیاری از مردم از شرایط سخت قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی به ستوه آمده اند و به همین دلیل شاهد کمرنگ شدن پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه هستیم. وی با تقدیر از اساتید مطرحی که در این همایش حضور دارند، اظهار داشت: مؤسسه آموزش عالی زند شیراز با محوریت حوزه معاونت پژوهشی و گروه‌های آموزشی روان‌شناسی و مشاوره تصمیم گرفت همایشی در سطح ملی با عنوان «مطالعات علوم و روان‌شناختی و رفتاری با محوریت سبک زندگی و سلامت روان در پساکرونا» برگزار کند. ریاست این همایش از مؤسسه آموزش عالی زند شیراز به عنوان سومین مرکز دانشگاهی استان فارس یاد کرد و افزود: امیدواریم این همایش با همکاری اصحاب رسانه نقش ارزنده خود را در جامعه بر جای گذاشته و نام پرآوازه شیراز را به عنوان یکی از قطب‌های مهم علمی و دانشگاهی کشور همچنان مطرح شود. رئیس این همایش در بخش دیگری از سخنانش به کارنامه درخشان مؤسسه آموزش عالی زند شیراز در برپایی سمینارها و همایش‌های ملی و بین المللی اشاره کرد و بیان داشت: بهره مندی از دانش و تجارب اساتید بین‌المللی همواره در دستور کار این مجتمع آموزش عالی قرار داشته و در عرصه‌های مختلف درصدد انتقال مفاهیم دانش بنیان به دانشجویان و اقشار عمومی جامعه هستیم. دکتر ابراهیم حسینی در بخش پایانی سخنانش به مشاهیر حوزه‌های علمی و ادبیات در استان اشاره کرد و رسالت فرهیختگان را در تداوم جهاد علمی آنها مهم ارزیابی نمود.
 کرونا زمینه‌ساز استرس‌های مزمن
در ادامه این نشست خبری استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شیراز گفت: هنوز به دوران پساکرونا نرسیده ایم و در بحبوحه این بیماری مرگبار قرار داریم. پرفسور حسن حق شناس با اشاره به این موضوع که احتمال شیوع موج‌های شدیدتری از کووید 19 همچنان وجود دارد، اظهار داشت: یکی از آسیب‌هایی که در پی شیوع کرونا در جامعه تشدید شد، به مؤلفه‌های استرس مزمن بازمی‌گردد و تأثیرات مخرب این سلسله عوامل به شکل فزاینده‌تری در نسل‌های آتی مشاهده خواهد شد. او وضعیت بهداشتی روانی جامعه را وخیم ارزیابی کرد و بیان داشت: خانواده‌هایی که عزیزان خود را در پی ابتلا به کرونا از دست داده اند، حتی فرصتی برای برگزاری مراسم‌های سوگواری و تدفین نیافتند و هنوز بازماندگان آنها با چشمان گریان در جلسات روان درمانی شرکت می‌کنند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه آشفتگی‌های روانی از پیامدهای اصلی دوران کروناست، اظهار داشت: تمامی اقشار جامعه و طیف‌های سنی از پاندمی کووید 19 متحمل آسیب‌های آشکار و نهان بی‌شماری شده اند و این در حالی است که بسیاری از پیامدهای آن در جامعه نادیده گرفته می‌شود.
 دعوت از اندیشمندان در پنل‌های تخصصی
دبیر همایش و مسئول انجمن علمی مشاوران ایران در این نشست خبری گفت: امروزه با سویه‌های جدیدی از بیماری کرونا روبه‌رو هستیم که می‌تواند موج هشتم بیماری را در کشور ما رقم بزند. بنابراین دوران پساکرونا در عمل به پایان رسیده و باید آمادگی مقابله با موج جدید را داشته باشیم. دکتر ژاله رفاهی افزود: شیوع دوباره کرونا در جامعه به منزله تشدید استرس‌های مزمن با سلسله عواملی نظیر ترس از ابتلا، ترس از جان سپردن، ترس از دغدغه‌های معیشتی و مواردی از این دست خواهد بود. تمامی این موارد سلامت روان جامعه را تحت تأثیر قرار داده و بنا بر این موارد تصمیم گرفتیم تا با بهره گیری از اساتید دانشگاهی و صاحب نظران علمی اولین همایش ملی مطالعات علوم و روان‌شناختی و رفتاری با محوریت سبک زندگی و سلامت روان در پساکرونا را برگزار نماییم. او با اشاره به این موضوع که در این همایش از اساتید دانشگاه زند و سایر مجامع دانشگاهی کشور بهره خواهیم برد، افزود: این همایش بر مبنای سه محور عمده شامل سبک زندگی، سلامت روان و آموزش‌های مجازی در کرونا و پساکرونا می‌پردازد. دکتر رفاهی از راه اندازی پنل‌های تخصصی در این حوزه خبر داد و افزود: از اندیشمندان کشور دعوت شده است تا تجارب و اندوخته‌های علمی خود را در اختیار دانشجویان و عموم جامعه قرار داده و برای پژوهش‌های آینده بسترسازی کنیم. به موازات این ماجرا، کارگاه‌هایی در جهت ارتقای دانش و آگاهی پژوهشگران برگزار خواهد شد. مسئول انجمن علمی مشاوران ایران با نام بردن از برخی از اساتید برجسته ای که در این همایش حضور دارند، افزود: پرفسور حسن حق شناس، دکتر غلامعلی افروز، دکتر محمد خدایاری‌فر، دکتر عبداله شفیع آبادی، دکتر یوسف علی عطاری و شماری دیگر از اساتید برای برگزاری پنل‌های تخصصی اعلام آمادگی کرده اند.
 دانشکده زند میزبان رویدادهای ملی و بین‌المللی
معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی زند شیراز در این نشست خبری از تداوم فعالیت‌های علمی و دانش بنیان این مرکز آموزشی خبر داد.دکتر شیوا صدیقی گفت: مؤسسه آموزش عالی زند شیراز کارنامه پرباری در برگزاری همایش‌های علمی داشته و این توفیق را داریم که برای چهارمین باردر رشته روان‌شناسی میزبان محققان و پژوهشگران ارزنده ای از سراسر کشور باشیم. وی افزود: گروه مشاوره و روان‌شناسی دانشگاه زند از پتانسیل علمی بالایی برخوردار است و حضور اساتید برجسته به تعلیم دانشجویانی توانمند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انجامیده است. دبیر کمیته مالی همایش در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در برنامه ریزی «اولین همایش ملی مطالعات علوم و روان‌شناختی و رفتاری با محوریت سبک زندگی و سلامت روان در پساکرونا» به اساتید و بنیه داخلی دانشگاه زند بسنده نکردیم و از حضور نخبگان ملی بهره مند می‌شویم. دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، انجمن مشاوره ایران، انجمن علمی روان‌شناسی خانواده ایران، اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، پارک سلامت و روان و برخی دیگر از مجامع دانشگاهی از حامیان معنوی این رویداد علمی هستند. دکتر صدیقی با اشاره به این موضوع که هماهنگی لازم برای نمایه سازی مقالات در پایگاه سیویلیکا اقداماتی صورت پذیرفته، بیان کرد: مؤسسه آموزش عالی زند شیراز در چند ماه اخیر اقدام به تأسیس یک کلینیک روان‌شناسی در راستای ارائه خدمات به دانشجویان و عموم جامعه کرده است که این امر مهر تأییدی بر توانمندی‌های این دانشکده در حوزه روان‌شناسی است. وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این همایش تا پایان دی‌ماه جاری تعیین شده است، اظهار داشت: از تمامی پژوهشگران سطح کشور برای ارسال مقاله به این همایش دعوت به عمل می‌آوریم.
بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 07136106 داخلی 150 تماس گرفته یا به دبیرخانه مؤسسه آموزش عالی زند واقع در انتهای همت جنوبی مراجعه کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی