[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

کاهش قند خون و بهبود کارایی قلب و مغز با مصرف دارچین، روزنامه شیراز نوین

دارچین قطعات خشک‌شده و کوبیده پوست درختانی از تیره برگ بو است که به‌عنوان ادویه در غذاها استفاده می‌شود که خواص درمانی بی‌نظیری نیز دارد؛ در ‌این مطلب به خواص متعدد دارچین برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف پرداخته‌ایم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، «دارچین» قطعات خشک‌شده و کوبیده پوست درختانی از جنس Cinnamomum از تیره برگ بو است که به‌عنوان ادویه در غذاها استفاده می‌شود و خواص دارویی بی‌نظیری نیز دارد.
شکل گیاه
درخت دارچین 5 تا 7 متر بلندی دارد و از دسته گیاهان همیشه سبز است؛ از تمام قسمت‌های ‌این درخت، بوی مطبوعی به مشام می‌رسد. از برگ و شاخه‌های کوچک ‌این درخت، اسانس دارچین را می‌گیرند و پوست شاخه‌های قطور را پس از کندن از درخت به صورت قطعات خشک لوله‌مانند یا پودر درمی‌آورند.
کشورهای تولیدکننده دارچین در جهان
کشورهای اصلی تولیدکننده دارچین در جهان اندونزی، چین، ویتنام و سریلانکا هستند.
ترکیبات دارچین
یک قاشق غذاخوری دارچین (تقریباً 8 گرم پودر دارچین) دارای 19 کیلوکالری انرژی، مقادیر بسیار کمی‌ آب، چربی، پروتئین و 4 گرم فیبر است؛ کلسیم، مقادیر کمی ‌آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم،‌ منگنز، مقادیری از ویتامین‌های گروه ب، ویتامین کا و مقادیر کمی ‌آلفاتوکوفرول (ویتامینE) است.
خواص دارچین برای سلامتی انسان
شواهد موجود در مطالعات نشان می‌دهد که دارچین دارای اثرات ضدالتهابی، ضدمیکروبی، آنتی‌اکسیدانی، ضد تومور، ضدبیماری‌های قلبی عروقی، کاهش‌دهنده کلسترول و تعدیل‌کننده سیستم ‌ایمنی است که در ‌این مطلب به ‌این خواص می‌پردازیم.
خواص آنتی‌میکروبیال دارچین
در سال‌های اخیر، خواص ضدباکتریایی عصاره دارچین به اثبات رسیده است. جزء اصلی اسانس دارچین، ماده‌ای به نام سینامالدئید است که دانشمندان اثرات ضدمیکروبی دارچین را مرتبط با آن می‌دانند.
خواص دارچین برای پیشگیری از زخم معده
یکی از خواص ضدمیکروبی دارچین، تأثیر اسانس موجود در آن بر هلیکو باکترپیلوری است؛ بررسی دانشمندان نشان می‌دهد که ماده اصلی اسانس دارچین اثر ممانعت‌کنندگی زیادی را علیه ‌این باکتری داشته است. ‌این باکتری عامل اصلی بروز مشکلات گوارشی مانند زخم معده به شمار می‌رود.   
اثرات ضدقارچی دارچین
محققان بررسی‌های بسیاری درباره اثرات ضدقارچی دارچین انجام داده‌اند؛ نتیجه‌ این بررسی‌ها نشان داد که دارچین می‌تواند اثر بازدارندگی روی رشد برخی گونه‌های قارچی داشته باشد. 
خواص ضدلخته دارچین
دارچین یکی از گیاهان مؤثر در کاهش خطر بروز لخته خون است؛ وجود ترکیباتی به نام «کومارین» در دارچین توجیه‌کننده خاصیت ضدلختگی ‌این گیاه دارویی است. لخته شدن خون در ارگان‌های حیاتی مانند مغز و قلب می‌تواند باعث بروز سکته‌های قلبی و مغزی شود.
خواص دارچین برای قلب
دارچین با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است که علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. علاوه بر تأثیر دارچین بر کاهش خطر بروز لخته خون طبق یک بررسی، مصرف حداقل 1.5 گرم یا حدود سه چهارم قاشق چای‌خوری دارچین در روز می‌تواند سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد، همچنین نشان داده شده است که دارچین در صورت مصرف مداوم به مدت حداقل 8 هفته فشار خون را کاهش می‌دهد که ‌این عوامل باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.
اثرات ضد درد دارچین
مطالعات مختلفی، اثر ضددرد دارچین را به اثبات رسانده است؛ یک پژوهش در سال 2004 نشان داد که استفاده از دارچین باعث کاهش دردهای ناشی از آرتریت و روماتیسم می‌شود. مطالعات دیگر ثابت کرده که عصاره دارچین با مهار فعالیت برخی آنزیم‌ها باعث مهار تولید واسطه‌های التهابی و درنتیجه کاهش التهاب و درد در نقاط مختلف بدن می‌شود. نتایج برخی تحقیقات نیز مؤید آن است که دارچین با تأثیر گذاشتن بر سیستم اعصاب مرکزی می‌تواند باعث کاهش درد شود.  
اثرات دارچین روی دیابت
ترکیبات موجود در دارچین باعث تشدید ترشح انسولین می‌شود؛ ‌انسولین هورمونی است که منجر به تعدیل قند خون می‌شود. اثرات ضددیابتی دارچین همچنین به دلیل تأثیری است که در کاهش مقاومت انسولینی از خود به جای می‌گذارد. یک مطالعه حیوانی روی موش‌ها نشان داد که عصاره دارچین باعث افزایش 20 برابری فعالیت انسولین می‌شود همچنین ترکیبات پلی‌فنولی موجود در ‌این گیاه باعث افزایش سوخت و ساز گلوکز (قند خون) می‌شود.
میزان مصرف دارچین برای کاهش قند خون
تحقیقات زیادی روی دوز مصرفی دارچین برای کاهش قند خون انجام شده است؛ یک پژوهش در پاکستان نشان داد که مصرف روزانه یک، سه و شش گرم دارچین به مدت 40 روز اثرات مثبتی بر کاهش سطوح گلوکز دارد. در تحقیق دیگری اثرات کاهشی قند خون با مصرف روزانه 3 گرم دارچین به مدت چهار ماه گزارش شده است.
اثرات دارچین روی حافظه
اثرات دارچین روی جلوگیری از تضعیف قدرت یادگیری و حافظه کوتاه‌مدت به اثبات رسیده است و به همین دلیل محققان توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از ضعف حافظه و افزایش قدرت یادگیری در غذاها به میزان متعادلی از دارچین استفاده شود.
خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی دارچین
دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف از جمله پلی فنول‌هاست که در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از تخریب سلول‌ها نقش مهمی ‌ایفا می‌کنند. وجود رادیکال‌های آزاد در بدن باعث تشدید بیماری‌های قلبی، عروقی، بسیاری از بیماری‌های مزمن و انواع سرطان‌ها می‌شود و بنابراین مصرف دارچین می‌تواند به پیشگیری از ‌این بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها کمک کند.
خواص دارچین برای لاغری
پلی‌فنول‌ها جزو ترکیبات ضدچاقی است و دارچین نیز سرشار از پلی‌فنول‌هاست. نتایج یک مطالعه نیز نشان داد که مصرف مکمل دارچین به طور قابل توجهی BMI (شاخص توده بدنی) و وزن بدن را کاهش می‌دهد و بنابراین مصرف ‌این ادویه در غذای افراد چاق و دارای اضافه وزن توصیه می‌شود.
خواص ضدافسردگی دارچین
محققان در یک پژوهش اثرات ضد اضطرابی و ضد افسردگی دارچین را در موش‌های صحرایی مورد بررسی قرار دادند. بر اساس نتایج ‌این تحقیق، حیواناتی که دارچین دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی اضطراب و افسردگی کمتری نشان دادند. نتایج ‌این مطالعه نشان می‌دهد که دارچین می‌تواند به عنوان یک گیاه دارویی آرامش‌بخش مورد استفاده قرار بگیرد.
دارچین در طب سنتی
از منظر طب سنتی طبیعت دارچین گرم و خشک است. دارچین عمدتاً به‌عنوان چاشنی معطر و افزودنی طعم‌دهنده در طیف گسترده‌ای از غذاهای شیرین و خوش‌طعم، غلات صبحانه، غذاهای سبک، چای و غذاهای سنتی استفاده می‌شود.
در طب سنتی دارچین در درمان التهابات مفاصل، عفونت‌ها و همچنین به‌عنوان ضدسرفه، ضددرد در مشکلات دندان و زخم استفاده می‌شود.
توصیه شده که برای تقویت سیستم ‌ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها، از پودر دارچین به صورت روزانه در غذاها استفاده شود.
در طب سنتی برای رفع بدن درد، توصیه می‌شود که از دمنوش چوب دارچین به همراه کمی ‌عسل استفاده شود؛ برای تهیه ‌این دمنوش کافی است که یک چوب دارچین 3سانتی‌متری را در دو لیوان آب به‌مدت یک ساعت بجوشانید، سپس هر 6 تا 8 ساعت یک استکان از آن را بنوشید.
جوشانده دارچین به ‌همراه مقداری عناب به رفع سرفه کمک می‌کند؛ متخصصین طب سنتی توصیه می‌کنند که افراد دارای علائم سرفه به‌ویژه سرفه‌های خلط‌دار، یک چوب سه‌سانتی‌متری دارچین را به‌همراه 5 عدد عناب در 1.5 لیوان آب بجوشانند تا زمانی که حجم جوشانده به یک لیوان برسد؛ مصرف ‌این دمنوش در روزهای سرد سال برای جلوگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود.
دارچین همچنین می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار قوی عمل کند؛ قرار دادن ترکیب پودر دارچین و عسل روی لب به‌مدت 15 دقیقه می‌تواند باعث از بین بردن پوست‌های مرده لب و شفاف شدن پوست آن شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی