[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

«زار» رونمایی شد، روزنامه شیراز نوین

آیین رونمایی از آلبوم «زار» به عنوان جدیدترین اثر تک نوازی محسن نفر نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی روز شنبه هفدهم دی با حضور دست اندرکاران این اثر موسیقایی در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش مهر، آیین رونمایی از تازه‌ترین آلبوم محسن نفر نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی با عنوان «زار» روز شنبه هفدهم دی با حضور این هنرمند، میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و پدرام جوادزاده نوازنده و کارشناس موسیقی در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای این نشست خبری درباره آلبوم «زار» توضیح داد: این افتخار در مرکز موسیقی حوزه هنری نصیب ما شده که ناشر این اثر گران‌بها و ارزشمند باشیم. در این چارچوب آنچه صورت گرفته تلاش برای تولید آلبومی است که شناسنامه فرهنگ ایرانی است. یکی از این گونه‌های ارزشمند که فرهنگ ما را با ریشه‌های ایرانی ساخته موسیقی ایرانی است. این موسیقی ایرانی در روزگار کنونی به سبب عوامل و دلایل گوناگون دچار مشکلاتی در حوزه محتوا و مخاطب است و ما باید تدبیر داشته باشیم که مخاطب امروز ما به این گونه موسیقایی بازگشت درستی داشته باشد. اساساً چرا این بازگشت دارای اهمیت است؟ چون موسیقی ایرانی از دیرباز آمیخته با معنا و حکمت و معرفت و فرهنگ اصیلی است که انسان ایران سده‌های مختلف را با این فرهنگ زندگی کرده است. وی افزود: موسیقی ایرانی موسیقی همه ساحت‌های زندگی است که گاهی درباره عشق، گاهی درباره معرفت و گاهی درباره اعتراض سخن می گوید. موسیقی ایرانی با سلوک انسان ایرانی گره خورده است. در این چارچوب هنرمندان و مخاطبان این نوع موسیقایی اگر راه لذت بردن و تعامل برقرار کردن آن را یاد بگیرند قطعاً با رشد و فهمی مواجه می‌شوند که می تواند دربرگیرنده نکات مهمی در نسبت با فرهنگ ایرانی داشته باشد. موسیقی ایرانی گنجینه‌ای از فرهنگ ایرانی است که حفظ آن مستلزم نوآوری، چاره اندیشی و تولیدات فراوان با سلیقه مخاطب است. مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به رونمایی از آلبوم «زار» گفت: محسن نفر یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین هنرمندان موسیقی ایرانی است که طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار ارزنده و شکوه‌مندی را در عرصه موسیقی ایرانی داشته‌اند و امیدوارم مرکز موسیقی حوزه هنری این توفیق را داشته باشد که باز هم از این دست تولیدات را به مخاطبان ارائه دهیم. آلبوم‌های موسیقی ایرانی شرایط سختی برای رسیدن به مخاطب دارند اما ما در مرکز موسیقی حوزه هنری تمام تلاشمان را انجام می دهیم که این آلبوم به بهترین شکل ممکن به مخاطبان ارائه شود. حتی شاید برگزاری این نشست بتواند مقدمه خوبی برای معرفی چنین اثر ارزشمندی باشد. این آثار مخاطبان بسیار خاصی دارند که وقتی هنرمندان در این عرصه کاری را تولید می‌کنند ما انتظار مخاطبان فراگیری نمی‌توانیم داشته باشیم، اما همان مخاطبان اندک هم به قدری دارای ارزش هستند که می‌توانند ما را برای رسیدن به اهدافمان کمک کند. عرفانپور درباره برنامه‌های مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری درباره برگزاری کنسرت‌های موسیقی در حوزه هنری با توجه به شرایط اخیر گفت: محدودیتی باب شده برای هنرمندان کشور که نباید کنسرت برگزار شود؛ دیدگاهی که کار بسیار غلطی است و آن‌هایی که هنرمندان را وادار به سکوت می‌کنند از جنس هنر نیستند، بر همین مبنا ما در حوزه هنری در حال برنامه‌ریزی برای کنسرت‌ها هستیم که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود. امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که در این نشست حضور پیدا کرده بود، با قدردانی از تولید کنندگان این اثر موسیقایی بیان کرد: بارها در رسانه‌ها درباره یک استاد، یک هنرمند و یک چراغ راه برای نسل صحبت شده است، نسلی که متعهدانه با شرافت و با اخلاق وارد حوزه هنر شده است. خیلی‌ها این سرچشمه را می‌شناسند و با رویه‌ای که در این سال‌ها داشته آشنا هستند. آشنایی من هم با هنرمند بزرگی چون محسن نفر از سال‌ها پیش اتفاق افتاده است و همواره تلاش کردم که توفیق این شاگردی برای من وجود داشته باشد. او در دوره‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که دربرگیرنده متغیرهایی است همواره ثابت قدم باقی مانده است و این ثابت ماندن کار بسیار سختی است. وی افزود: محسن نفر برای کارهایی که کرده محسن نفر نشده است، او برای کارهایی که نکرده هم محسن نفر شده است. در دهه ۷۰ او را با لقب «فیلسوف تار» می‌شناختند و به قول یکی از استادان موسیقی ایران مضراب‌های او دارای ساختاری است که در آن عمق ردپای اصلی فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را می‌توانیم پیدا کنیم. الان در سال ۱۴۰۱ که من با این پدیده هنری مواجه می‌شوم متوجه می‌شوم که آثار استاد نفر می‌تواند سرمشق بزرگی برای آینده باشد. برای انسانی که می‌تواند هویت صوتی خود را در این زمینه پیدا کند. این خواننده موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به دیگروِیژگی‌های هنری محسن نفر به عنوان یکی از نوازندگان شاخص موسیقی ایرانی توضیح داد: پای بند به ریشه‌ها و هویت اصلی ما هزینه بسیار زیادی دارد و هر هنرمندی این هزینه را نمی‌پذیرد و به اعتقاد هنرمندانی که چنین هزینه‌هایی را می پردازند بسیار کم هستند. استاد نفر حلقه وصلی بین تمامی هنرهای متعهدی است که از هنر خوشنویسی گرفته تا هنرهای نمایشی دربرگیرنده ارزشمندی‌های بسیاری است. جمعی از تمامی مفاهیم ارجمند هنر متعهد در محسن نفر تجلی پیدا کرده و در حال حاضر شاخصه اصلی هنر متخصص و هنر متعهد است. سمیعی تأکید کرد: دلیل اینکه تلاش می‌کنیم در این سال‌ها شاگرد محسن نفر بمانیم به خاطر تجلی تمامی ویژگی‌های یک هنرمند متعهد است که از او هم درس اخلاق می‌گیریم و هم درس هنر. این آلبوم به اعتقاد من بنیان‌گذار زیرساختی در موسیقی ملی ماست که شاید مصرف گرایان هنرمصرف گرا از آن انتقاد می‌کنند. ولی این نوع موسیقی که ما در آلبوم زار می‌شنویم دربرگیرنده زیرساختی در موسیقی ایرانی است که باید به نسل‌های آینده منتقل شود. این اتفاق بزرگی است که باید بیش از این برای رساندن صدایش به نسل جدید تلاش کرد. محسن نفر هم در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای ضمن ابراز خرسندی از برپایی این مراسم رونمایی گفت: سهم من در نگاه کریمانه دوستان این است که بتوانم که یک از هزار لطف دوستان که گفتند، باشم. البته اگر بخواهیم به خود موضوع اصلی این آلبوم بپردازیم اینکه موسیقی، پاسخی به زیباشناسی هستی است که همه آن هنرخداوند است. یکی از این بهانه‌های جمال و زیبایی صدا و آواست. صدای خوش و آوای خوش یکی از جلوه‌های زیبایی است که حضرت رب العالمین در این دنیا برای ما آفریده است. موسیقی میراث دار نشان دادن و ارائه صدای خوش است که در موسیقی به دو صورت ارائه می‌شود؛ یکی با حنجره آدمی که صدای خوش دارد و دیگری ابزار و آلات موسیقی است. در حقیقت موسیقی صدای خوش است که اگر کلام را با آن می‌شنویم برای لذت بیشتر است. ما اگر بتوانیم از صدای خوش منحصر از کلام لذت ببریم به ساحت موسیقی نزدیک‌تر هستیم. این نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی ادامه داد: موسیقی ایرانی بنا بر تجربیاتی که در قرون متمادی داشته نشان داده با تعقل آدمی کار دارد، یعنی کمتر با هیجان آدمی سر و کار داشته است و تمامی انتقاداتی که اذهان یک سو نگر درباره موسیقی ایرانی مطرح می‌شود نشان از این است که این افراد آنچنان که باید به تعقل در موسیقی ایرانی توجه نکرده‌اند. پس موسیقی ایرانی متضمن وجه و ساحت عقلانی بشراست.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی