[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خواستار شد: تمرکز مدیریت شهری بر مباحث دانش بنیان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
نایب رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و هوشمندسازی شورا گفت: در یک دهه گذشته محوریت شعارهای سال بر پایه «اقتصاد و تولید» نام‌گذاری شده و اکنون شاهد تبیین مستقیم جریان دانش‌بنیان در مأموریت‌های کشور هستیم.
مهدی نصیری در نطق پیش از دستور خود با اشاره به شعار سال مبنی بر «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان یکی از محورهای اصلی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند با افزایش بازدهی کار و سرمایه و همچنین گسترش تولید در کشور، رشد بهره‌وری اقتصادی را رقم بزند.
وی با بیان این که شهرداری نگرانی توانمندی علمی شرکت‌های دانش‌بنیان را نباید داشته باشد، اظهار داشت: ارزش درآمدی و کاهش هزینه‌ای که توسط شهرداری در سال‌های اخیر شده بود در بعضی موارد بیش از دو میلیون دلار بود، یعنی توجه ما به تولیدات دانش بنیان و بومی کردن محصولات می‌تواند کمک کند که هزینه‌هایمان به خصوص در جاهایی که واردات داریم بسیار کاهش پیدا کند.
او افزود: شهرداری شیراز با تأخیر زیاد نسبت به ایجاد مرکز نوآوری با حداقل فضا و امکانات و عدم حضور شهرداری به عنوان یک مهره تأثیر گذار و قدرتمند در اکوسیستم نوآوری شهر باعث عقب ماندگی کلان‌شهر شیراز در چرخه ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌وری مناسب از آن‌ها شده است. عدم جذب منابع مالی معاونت علمی ریاست جمهوری در جهت کمک به چرخه اقتصادی شرکت‌های فناور شهر شیراز بخشی از این عقب‌ماندگیست.  شهرداری با ورود جدی‌تر در این عرصه نه تنها باعث جلوگیری از خروج نخبگان از شیراز به دیگر کلان‌شهرها می‌شود بلکه می‌تواند به پروژه‌های خاص و منحصر به فرد خود سرعت ببخشد و با هزینه‌های کمتر اهداف خود را محقق کند.
عضو شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش افزود: در  سالی که مقام معظم رهبری با عنوان دانش بنیان نام‌گذاری کرده‌اند باید دستگاه‌ها نگاه ویژه‌تری به این مسائل داشته باشند و فرصت خوبی است که شیراز این عقب ماندگی چندین ساله  اکوسیستم نوآوری خود را برطرف کند و شهرداری به عنوان یک مشتری بالقوه محصولات نوآورانه نقش مهمی در تقویت این عرصه خواهد داشت.
او از شهردار خواست کرد در مجموعه شهرداری کلیه ادارات و معاونت‌های شهرداری را ملزم به توسعه بحث دانش بنیان کند و اظهار داشت: از استاندار فارس تقاضامندم که کلیه مدیران در سال جاری گزارشی راجع به حمایت‌هایشان در راستای قانون حمایت از بحث دانش بنیان را گزارش کنند و همچنین فعالیت‌هایی را که در حوزه دانش‌بنیان وجود دارد در کلیه دستگاه‌های استانی داشته باشیم.
نصیری در بخش پایانی سخنانش افزود: آمارهای نگران‌کننده‌ای از جذب بودجه‌های معاونت علمی و بودجه‌هایی در راستای حمایت از دانش بنیان داریم که این نیاز را می‌طلبد که مسئولین مرتبط با این زمینه در استان فعالیت زیادی داشته باشند. در سال جاری ما فقط ۲۵ میلیارد تومان توسط ۶۵ شرکت استان فارس برای جذب دانش بنیان تسهیلات گرفتیم که بودجه کشوری چند ده برابر این مبلغ بوده است، خواهشمندم این موضوع را هم از طریق استانداری بتوانیم پیگیری کنیم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی