[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

اولین گام برای درمان ریزش مو چیست؟، روزنامه شیراز نوین

آیا اخیراً متوجه شده‌اید موهایتان نازک و کم‌جان شده‌اند؟ در حمام ریزش موی زیادی دارید؟ این فقط مشکل شما نیست. ریزش مو در خانم‌ها شایع است. هرچند ریزش مو می‌تواند استرس‌برانگیز باشد اما اغلب قابل درمان است. اولین قدم این است که ببینید علت ریزش موهایتان چیست.
به گزارش بهداشت نیوز، در مورد علت ریزش موها، سن فاکتور مهمی ‌است. معمول‌ترین علت‌های ریزش مو در جوانان با علت‌های ریزش مو در سنین بالاتر فرق می‌کند. شما در هر سن و سالی که باشید، دلیل ریزش موهایتان و زودتر درمان کردن آن اهمیت دارد.
علت ریزش مو در خانم‌های جوان چیست؟
اکثر افراد انتظار ندارند ریزش مو در دهه بیست و سی زندگی و این‌قدر زود اتفاق بیفتد؛ اما وقتی این اتفاق می‌افتد معمولاً دلایلی دارد که می‌توان آن‌ها را برطرف کرد. متداول‌ترین دلایل ریزش مو در خانم‌های جوان سه عامل است: استرس، رژیم‌های کاهش وزن و تغییرات هورمونی. بعضی از بیماری‌های خودایمنی هم می‌توانند باعث ریزش مو شوند اما کمتر شایع‌اند.
استرس
حوادث استرس‌برانگیز زندگی یکی از علت‌های بسیار شایع ریزش مو در خانم‌هاست. استرس باعث می‌شود بدنتان در فاز بقاء قرار بگیرد و مجبور شود سوخت و انرژی خود را جیره‌بندی کند تا بتواند مهمترین عملکردهای خود را به انجام برساند.
هر فولیکول مو دارای فاز رشد و فاز استراحت است. بدنی که تحت استرس است، موها را از فاز رشد خارج کرده و وارد فاز استراحت می‌کند، بنابراین این موها می‌ریزند. این نوع ریزش مو تلوژن افلوویوم یا ریزش موی شوکی نام دارد.
در تلوژن افلوویوم ممکن است متوجه شوید موهایتان در عرض ۳ ماه بعد از هر ماجرای استرس‌برانگیزی شروع به ریزش کرده‌اند و این پروسه می‌تواند ۳ ماه تا ۶ ماه طول بکشد. اما نگران نباشید، شما در اثر این نوع ریزش مو، تاس نخواهید شد. بیشتر افراد بعد از پشت سر گذاشتن دوره‌ استرس، موهایشان ۳ تا ۶ ماه رویش مجدد خواهد داشت. بسته به قد موهایتان، ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد تا مشکل کاملاً برطرف شود.
ریزش موی ناشی از استرس به مرور زمان و به طور طبیعی برطرف می‌شود؛ اما اگر استرس مداوم باشد و مزمن شود و در اثر رژیم کاهش وزن دچار کمبود یک نوع پروتئین یا ویتامین هم باشید، این موارد می‌توانند توانایی رشد مجدد موهایتان را کاهش دهند
علت‌های ریزش موی ناشی از استرس:
بیماری مثل کووید  ۱۹ - عمل جراحی - زایمان - ماتم و سوگواری - شکست در رابطه - تغییری در داروها - از دست دادن شغل - کاهش وزن زیاد - رژیم‌های کاهش وزن
رژیم‌های کاهش وزنی که بسیار محدودکننده‌اند، دو اثر منفی قابل توجه بر موهایتان دارند. اول اینکه بدنتان کاهش وزن سریع را یک رویداد استرس‌برانگیز تلقی می‌کند، یعنی فکر می‌کند در حال تلاش برای بقاء هستید، دوم اینکه رژیم‌های سخت کاهش وزن به این معنی هستند که مواد مغذی کافی که بدنتان برای رشد موهای سالم نیاز دارد دریافت نمی‌کند. در شرایطی که استرس به بدن وارد می‌شود یا موادمغذی کافی به بدن نمی‌رسد، موهایتان اولین چیزهایی هستند که بدنتان از دست می‌دهد.
همان‌طور که گفتیم ریزش موی ناشی از استرس به مرور زمان و به طور طبیعی برطرف می‌شود؛ اما اگر استرس مداوم باشد و مزمن شود و در اثر رژیم کاهش وزن دچار کمبود یک نوع پروتئین یا ویتامین هم باشید، این موارد می‌توانند توانایی رشد مجدد موهایتان را کاهش دهند. همچنین رژیم گرفتن می‌تواند بر ظاهر موهایتان هم اثر بگذارد و آن‌ها را کدر و خشک جلوه بدهد و آسیب‌پذیر کند.
سالم‌ترین و بهترین روش تغذیه این است که از انواع و اقسام غذاها بخورید، انواع میوه و سبزی را مصرف کنید و همین‌طور پروتئین‌های گوناگونی را به بدنتان برسانید. غلات سبوس‌دار را به جای غلات تصفیه‌شده انتخاب کنید و مصرف چربی‌های جامد، قند و نمک را محدود کنید. آب زیاد بنوشید. با این روش تغذیه خیالتان راحت است که تمام موادمغذی مورد نیاز بدن و رشد موهای سالم را تأمین می‌کنید. برای ریزش موهایتان مکمل غذایی مصرف نکنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز نماید. مقدار زیاد از حد از یک ماده مغذی می‌تواند شما را بیمار کرده و حتی باعث ریزش موی بیشتر شود.
بیماری‌های خودایمنی
یکی از دلایل کمتر شایع ریزش مو در خانم‌ها می‌تواند بیماری‌های خودایمنی باشد، یعنی سیستم ایمنی بدن نسبت به موها واکنش نشان داده و باعث ریزش آن‌ها می‌شود. بیماری‌های خودایمنی که می‌توانند در خانم‌های جوان منجر به ریزش مو شوند شامل لوپوس اریتماتوز سیستمیک و آلوپسی آره‌آتا می‌شوند.
علت ریزش مو در خانم‌های میان‌سال چیست؟
با رسیدن به دهه‌های چهل و پنجاه زندگی، احتمال ریزش مو بیشتر می‌شود که در بیشتر خانم‌ها این مسئله ژنتیکی است. وقتی یائسگی و گُرگرفتگی‌ها شروع می‌شوند، ریزش موها شدیدتر هم می‌شود. علاوه بر ژنتیک و هورمون‌ها، بعضی از خانم‌ها ممکن است طبق عادت سال‌های جوانی خود، از روش‌هایی برای آراستن موهای خود استفاده کنند که به موها آسیب می‌زنند.
در مورد موها لازم است بدانید سشوار داغ کشیدن، موها را محکم بستن و استفاده از خیلی از مواد حالت دهنده مو می‌توانند به موها و ریشه‌‌ آن‌ها آسیب بزنند.
چگونه می‌توانید ریزش موها را متوقف کنید؟
برای متوقف کردن ریزش موهایتان باید اول علت آن را بدانید. بهترین کار این است که هر چه زودتر به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک با معاینه و بررسی ممکن است آزمایش‌هایی برای اطلاعات بیشتر تجویز کند.
هر چه زودتر دلیل ریزش موهایتان را بدانید، زودتر و بهتر می‌توانید درمان را شروع کنید. از آنجایی که بعضی از مدل‌های ریزش مو وحشت‌برانگیزاند، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، کلید پیشگیری از آسیب‌های بیشتر است.
برای رویش مجدد موها چه می‌توانید بکنید؟
رویش مجدد موها با یک سبک زندگی سالم امکان‌پذیر است. درمان‌ها و داروهای موضعی نیز وجود دارند که می‌توانند مفید باشند.
. رژیم غذایی متعادل و سالمی ‌در پیش بگیرید.
. استرستان را با روش‌های درست کنترل کنید.
. کمتر از سشوار و مدل‌های گوناگون و محصولات آرایشی برای موهایتان استفاده کنید.
. از موهایتان در برابر نور خورشید محافظت کنید.
. به اندازه کافی بخوابید.
مکمل‌هایی که ممکن است به رشد موها کمک کنند
در حال حاضر هیچ مکملی برای درمان ریزش مو وجود ندارد که مورد تایید سازمان غذا و دارو باشد، اما ما می‌دانیم که کمبود ویتامین یا املاح در بدن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برای اینکه متوجه شوید آیا کمبود مواد مغذی دارید یا نه، می‌توانید با یک آزمایش خون از این مسئله آگاه شوید. اگر ماده مغذی خاصی در بدنتان کم باشد، پزشک مکمل مناسب را برایتان تجویز خواهد کرد.
یادتان باشد مصرف مکمل بدون عوارض نیست، مثلاً مصرف بیوتین می‌تواند سطح آنزیم‌های قلبی را در خون پایین بیاورد که ممکن است منجر به از دست دادن یک علامت مهم حمله قلبی شود. همچنین بیوتین می‌تواند باعث شود نتایج تست‌های عملکرد تیروئیدتان به درستی نشان داده نشده و بالاتر از حد واقعی‌شان اعلام شود. ویتامین D زیاد هم به کلیه‌ها آسیب می‌زند و ویتامین A زیاد هم در واقع موجب ریزش مو می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی