[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پیراشکـی مرغ، روزنامه شیراز نوین

 زمان آماده‌سازی: 30 دقیقه
 زمان پخت: 30 دقیقه

 مواد لازم برای 8 عدد
مواد میانی پیراشکی:
مرغ پخته و خرد شده: 1 و یک دوم تا 2 پیمانه
کره: 2 قاشق غذاخوری
پیاز متوسط خرد شده: 1 عدد
نمک: 1 قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه: 1 قاشق چای‌خوری
گشنیز خرد شده: 2 قاشق چای‌خوری
فلفل چیلی کوچک: 2 عدد
آرد: 2 قاشق غذاخوری
شیر: 1 پیمانه
برای تهیه خمیر:
آرد: 2 پیمانه
آرد گندم: یک دوم پیمانه
شکر: 1 قاشق غذاخوری
مخمر: یک دوم پیمانه
نمک: یک چهارم قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر: 1 قاشق چای‌خوری
روغن: یک چهارم پیمانه
شیر ولرم: 1 پیمانه
تخم مرغ: 1 عدد
کنجد برای تزیین پیراشکی

انواع پیراشکی یک میان وعده، صبحانه، شام یا فینگرفودی عالی برای همه موقعیت‌ها هستند. پیراشکی مرغ هم یکی از آن‌هاست که هم می‌تواند برای زنگ تفریح بچه‌ها در مدرسه یک میان وعده عالی باشد و هم می‌تواند در مهمانی‌ها به عنوان یک فینگرفود خوش طعم و شیک برای پذیرایی حاضر شود. اما از انواع دیگر پیراشکی می‌توان به پیراشکی گوشت، پیراشکی سیب زمینی، پیراشکی کلم و قارچ و … اشاره کرد که همه خوشمزه و پرطرفدار هستند. ‌این نوع پیراشکی مرغ که در ادامه قصد داریم آن را آموزش دهیم به خاطر داشتن گشنیز در واقع پیراشکی مرغ و سبزیجات محسوب می‌شود. با ‌این حال، اگر طعم گشنیز را نمی‌پسندید، می‌توانید به جای گشنیز، پیراشکی مرغ و جعفری تهیه کنید.‌ این پیراشکی در فر تهیه می‌شود که رژیمی‌ و سالم‌تر است. اما اگر دوست دارید پیراشکی مرغ بدون فر تهیه کنید می‌توانید پیراشکی‌ها را به روش گفته شده آماده کرده و در آخر کار، آن‌ها را در روغن سرخ کنید. با دستور پخت پیراشکی مرغ به صورت مرحله به مرحله، از آماده سازی مواد پیراشکی تا تهیه خمیر آن، در خدمت شما هستیم.

  طرز تهیه
 مرحله اول
کره را در ماهیتابه روی حرارت بگذارید تا ذوب شود. سپس پیاز را سرخ کنید تا شفاف و نرم شود. آرد را در ماهیتابه الک کنید. نمک و فلفل را اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا گلوله نشوند.
 مرحله دوم
مواد را به مدت یک دقیقه با هم تفت دهید. شیر را اضافه کنید و روی حرارت ملایم به قدری به هم بزنید تا شیر غلیظ شود.
 مرحله سوم
مرغ، فلفل چیلی خرد شده و گشنیز را اضافه کنید. کمی ‌تفت دهید و از روی حرارت بردارید تا کاملاً خنک شود. برای طعم دهی بیشتر می‌توانید به ‌این مواد، کنسرو ذرت نیز اضافه کنید.

  طرز تهیه خمیر پیراشکی مرغ
 مرحله اول
تمام مواد خشک را با هم ترکیب کنید. روغن را اضافه کرده و خوب خمیر را ورز دهید تا خمیر نرم شده و پف کند. شیر را اضافه کرده و خمیر را برای 5 الی 7 دقیقه ورز دهید. پس از ورز دادن، خمیر باید نرم و یک دست شود.
 مرحله دوم
خمیر را به شکل یک توپ حالت دهید و روی آن را با روغن زیتون بپوشانید. روی کاسه را با یک حوله گرم بپوشانید و اجازه دهید خمیر پیراشکی مرغ یک ساعت استراحت کرده و پف کند.
 مرحله سوم
فر را روی حرارت 380 درجه فارنهایت یا 193درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. خمیر را به کمک وردنه صاف کرده و مطابق عکس شکل دهید.
 مرحله چهارم
خمیر را به چهار تکه تقسیم کنید. سطح کار را آرد بپاشید و به کمک وردنه خمیر را صاف کرده و به شکل مستطیل درآورید. می‌توانید خمیر را نصف کرده و پیراشکی‌های کوچک درست کنید. مواد پیراشکی مرغ را در میان مستطیل‌ها قرار دهید. حدود یک و نیم سانتی متر بالا و پایین خمیر را خالی بگذارید.
 مرحله پنجم
به وسیله یک چاقوی تیز یا کاتر پیتزا، روی خمیر برش‌های هم اندازه ‌ایجاد کنید. هر دو طرف خمیر باید برش‌های یکسان داشته باشند. هر قسمت خمیر را به آرامی ‌روی هم بیاورید.
 مرحله ششم
برای پیراشکی‌های هلالی شکل باید خمیر را به کمک وردنه به شکل دایره دربیاورید. سپس آن را چهار یا شش قسمت کنید.
 مرحله هفتم
در گوشه بالایی مثلث‌ها سه برش بزنید. دقت کنید که برش‌ها ریز باشند.
 مرحله هشتم
مواد میانی پیراشکی مرغ را در قسمت پایینی خمیر قرار دهید و با احتیاط به سمت گوشه‌ای که برش زده‌اید رول کنید. مطمئن شوید در خمیر هیچ سوراخی ‌ایجاد نشود. دو انتهای خمیر را به آرامی ‌فشار دهید تا به هم بچسبد. مقدار کمی ‌آب یا تخم مرغ را به آرامی ‌روی پیراشکی بزنید تا خمیر باز نشود.
 مرحله نهم
به وسیله یک فرچه یا قلم مو روی پیراشکی‌ها را کاملاً به یک عدد تخم مرغ هم زده آغشته کنید. کنجد را روی پیراشکی‌ها بپاشید. پیراشکی مرغ را به مدت 13 تا 17 دقیقه در فر بپزید و سپس نوش جان کنید.

 نکات کلیدی 
 در صورت تمایل می‌توانید در ‌این پیراشکی مقداری پنیر هم اضافه کنید. برای تهیه پیراشکی مرغ و پنیر می‌بایست در پیراشکی‌ها به میزان دلخواه پنیر پیتزا یا پارمزان بریزید.
 پیراشکی مرغ و سیب زمینی و پیراشکی مرغ و قارچ دو نوع محبوب دیگر از ‌این پیراشکی هستند. دستور پخت پیراشکی مرغ و قارچ و یا سیب زمینی، تفاوت زیادی با دستور گفته شده ندارد. می‌توانید به میزان دلخواه سیب زمینی یا قارچ را با مواد میانی پیراشکی تفت دهید و به آن اضافه کنید.
 اگر تهیه خمیر پیراشکی برایتان سخت است؛ می‌توانید پیراشکی مرغ با خمیر یوفکا تهیه کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی