[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

این رژیم غذایی نرخ بقاء بیماران سرطانی را افزایش می‌دهد! ، روزنامه شیراز نوین

این رژیم غذایی نرخ بقاء بیماران سرطانی را افزایش می‌دهد! نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بیماران مبتلا به نوعی سرطان پوست که تحت درمان تقویت کننده سیستم ایمنی قرار می‌گیرند، در صورت داشتن رژیم غذایی پر فیبر، واکنش بهتری به درمان خواهند داشت.
به گزارش علاج نیوز، به گفته محققان دانشگاه کالیفرنیا، مطالعات بسیار بیشتری در این زمینه نیاز است، اما یافته‌های اولیه آن‌ها- هم در بیماران ملانوما (نوعی سرطان پوست) و هم در موش‌های آزمایشگاهی- نشان می‌دهد که غذاهای غنی از فیبر ممکن است از طریق تأثیرشان بر باکتری‌های روده مفید باشند.
در مقابل، نشانه‌هایی وجود داشت که نشان می‌دهد مکمل‌های پروبیوتیک ممکن است این مزیت را کاهش دهند. این مطالعه به بررسی چگونگی تأثیر رژیم غذایی و میکروبیوم روده بر پاسخ بیماران سرطانی به ایمونوتراپی پرداخت؛ درمان‌هایی که سیستم ایمنی را برای کمک به نابودی تومورها به کار می‌گیرد. میکروبیوم به هزاران میلیارد باکتری و سایر میکروب‌ها اشاره دارد که به طور طبیعی در بدن انسان، عمدتاً در روده، زندگی می‌کنند. این میکروب‌ها بخش جدایی ناپذیر فرایندهای طبیعی بدن، از متابولیسم و سنتز مواد مغذی گرفته تا عملکرد مغز و دفاع ایمنی، هستند.
دکتر «امران مایر»، استاد دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می‌گوید: «در واقع، سلول‌های سیستم ایمنی و باکتری‌های روده به طور مداوم در حال تعامل هستند. باکتری‌های روده نقش کلیدی در آموزش سیستم ایمنی دارند.»
در این میان، فیبر یکی از عوامل در ترکیب میکروبیوم روده است که مورد تغذیه انواع خاصی از باکتری‌ها از جمله آن‌هایی که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه با فعالیت ضد التهابی و ضد تومور تولید می‌کنند، قرار می‌گیرد.
تحقیقات گذشته نشان داده است که میکروبیوم روده می‌تواند بر واکنش بیماران سرطانی به بازدارنده‌های سیستم ایمنی تأثیر بگذارد. این داروها، مانند 
Keytruda و Opdivo، برای درمان چندین نوع سرطان استفاده می‌شوند و با آزاد کردن یک ترمز خاص روی سلول‌های T سیستم ایمنی، آن‌ها را برای یافتن و حمله به سلول‌های سرطانی آزاد می‌کنند.
در این مطالعه، تیم تحقیق ۱۲۸ بیمار مبتلا به ملانوما پیشرفته، کُشنده‌ترین شکل سرطان پوست را مورد مطالعه قرار داد.
پرسش‌نامه‌های رژیم غذایی نشان داد که ۳۷ نفر از این بیماران سرطانی فیبر کافی دریافت کرده بودند که حداقل ۲۰ گرم در روز از غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، لوبیا و غلات کامل تأمین می‌شد. بقیه افراد فیبر غذایی بسیار کمی‌دریافت می‌کردند.
این مطالعه نشان داد که به طور متوسط بیمارانی که فیبر کافی دریافت می‌کردند عملکرد بهتری داشتند؛ آن‌ها ۷۶ درصد به ایمونوتراپی پاسخ دادند، در حالی که این رقم در افرادی که رژیم‌های غذایی کم فیبر داشتند، ۶۰ درصد بود. بدین ترتیب که تومورهای آن‌ها حداقل تا حدی پسرفت کرده بود یا سرطان آن‌ها حداقل به مدت شش ماه ثابت مانده بود. با این حال، چنین فایده‌ای در میان ۴۹ بیمار که گفته بودند از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده می‌کردند، یافت نشد و بهترین میزان پاسخ یعنی ۸۲ درصد، در میان بیمارانی مشاهده شد که فیبر زیادی دریافت کرده بودند اما پروبیوتیک مصرف نکرده بودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی