[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آش دوغ اردبیل، روزنامه شیراز نوین

 زمان آماده‌سازی: 20 دقیقه
 زمان پخت: 180 دقیقه

 مواد لازم برای 4 نفر
نخود: 350 گرم 
تره، جعفری، شويد:  700 گرم 
برنج: 1 پيمانه
دوغ: 2 ليتر 
سیر سرخ شده: 3 حبه
پیاز سرخ شده: 1 عدد بزرگ
نمک و فلفل: به مقدار لازم
نعنا داغ: 2 قاشق غذاخوری

مطمئناً گذر هر کسی که به استان‌های منطقه آذربایجان، مخصوصاً آذربایجان غربی و اردبیل به ویژه منطقه گردنه حیران و کرمانشاه افتاده باشد در جای جای این مناطق با اسم آش دوغ برخورد کرده و یا حتی چندباری طعم و مزه‌اش را هم چشیده است. زیاد پرسیده می‌شود که این آش متعلق به چه شهری است؟ تا جایی که من می‌دانم اصل آن آش دوغ سرعین هست، اما ممکن است در این مورد اختلاف نظر وجود داشته باشد که به نظر من اصلاً مهم نیست. بهتر نیست طرز تهیه آش دوغ ساده خوشمزه را یاد بگیریم تا در مورد این بحث کنیم که ریشه‌اش از کجا آمده؟ هرچند خوردن آشِ دوغ کنار جاده طعمی به یادماندنی‌تر و لذیذتر دارد ولی درست کردنش در منزل هم خالی از لطف نیست و می‌شود به عنوان وعده غذایی سبک و مقوی آن را درست کرد و در کنار خانواده از خوردنش لذت برد.
خیلی‌ها این آش را مخصوص افطار می‌دانند و در ماه رمضان چندین بار این آش خوشمزه را درست می‌کنند. به خاطر فواید زیاد این آش محلی مثل داشتن کلسیم بسیار و یا سایر ویتامین‌هایی که در موادی چون حبوبات، سبزیجات و … وجود دارد می‌توانیم آن را گزینه‌ای مناسب برای وعده افطار و همچنین آش نذری به حساب بیاوریم.
خوب می‌دانیم که این آش در مناطق متعددی تهیه می‌شود و روش‌های پخت مختلفی دارد، مثلاً خیلی‌ها آش دوغ با گوشت و خیلی‌ها آش دوغ را تنها با برنج و سبزیجات متفاوت تهیه می‌کنند که هر نوع از این آش طعم و مزه‌ای خاص دارد. شاید این آش به اندازه آش رشته و آش کشک شناخته شده نباشد ولی بدون شک ارزشش را دارد که یک بار امتحانش کنید. شاید شما هم مثل من عاشقش شوید و جزو غذاهایی بشود که همیشه درست می‌کنید. در ادامه روش تهیه آش دوغ اردبیل را آموزش خواهیم داد پس لطفاً در ادامه هم با ما باشید. راستی حتماً قبل از شروع به تهیه آش نکات مهمی که در آخر مطلب نوشته شده را مطالعه کنید. 
 طرز تهیه
 مرحله اول
در مرحله اول باید نخود را از شب قبل یا هفت هشت ساعت قبل از تهیه آش خیس کنید و برای گرفتن نفخ آن، آب نخود را دو یا سه بار در زمان خیس خوردن عوض کنید. برنج را هم یک یا دو ساعت قبل از تهیه آش دوغ خیس کنید.
 مرحله دوم
نخود را در قابلمه مناسب بریزید و با پنج یا شش پیمانه آب به مدت دو ساعت بپزید.(در این مرحله نخود را بیش از این نپزید چرا که نخود در آش دوغ نباید له شود)
 مرحله سوم
برنج را همراه پیاز و سیر سرخ شده در قابلمه بریزید تا همراه نخود نیم پز پخته شود. (مراقب باشید تا زمان له شدن برنج، آب آن کامل کشیده نشود اما نیازی نیست آب زیادی در قابلمه باشد چرا که در انتهای کار دوغ اضافه خواهد شد و آش نباید بیش از حد آبکی باشد)
 مرحله چهارم
سبزی خرد شده را به مواد آش  اضافه کنید و اجازه دهید حدود 45 دقیقه با حرارت ملایم بپزد (بهتر است سبزی آش تازه باشد تا رنگ آش دوغ سفید بماند، اگر سبزی فریز شده استفاده کنید رنگ آش تیره‌تر می‌شود.)
 مرحله پنجم
در این مرحله دوغ را همراه ادویه و نعنا داغ اضافه کنید و هر از گاهی هم بزنید تا آش دوغ کاملاً جا بیافتد (بهتر است در ظرف را نگذارید چرا که احتمال دارد دوغ در اثر جوشیدن زیاد ببرد.) توجه کنید برای تهیه آش دوغ اردبیل بهتر است دوغ شما کمی ترش باشد اما نه بیش از حد. بهترین گزینه هم دوغ محلی است.

 نکته کلیدی
 بهتر است از دوغ محلی استفاده کنید. اگر دوغ زیاد ترش است می‌توانید کمی ماست و آب هم به آن اضافه کنید.
 اضافه کردن چند برگ سیر تازه به سبزی آش دوغ عطری عالی به آن می‌دهد.
 بعضی‌ها به جای برنج از بلغور گندم استفاده می‌کنند. بلغور هم لعاب خوبی به آش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم آن را امتحان کنید.
 اگر دوست دارید آش دوغ با گوشت قلقلی تهیه کنید، 200 گرم گوشت چرخ شده را با یک عدد پیاز رنده و آب گرفته شده همراه نمک و فلفل مخلوط کنید و توپ‌های ریز و کوچکی درست کنید و بعد گوشت را کمی سرخ کنید و در اواخر زمان پخت به آش دوغ بیافزایید.
 برای این آش محلی می‌توان از انواع سبزی کوهی و محلی استفاده کرد. مثلاً در بعضی مناطق از گیاه لوشه، گل آقا (گیلاخه) و کنگر هم در آش دوغ استفاده می‌کنند.
 مطلبی که خواندید دستور تهیه به سبک ترکی بود. در کردستان هم این آش را به روش مشابهی درست می‌کنند.
 دوغ باید مدام هم زده شود تا نبرد. اگر تازه کار هستید می‌توانید یک عدد تخم مرغ را با چنگال بزنید و به دوغ اضافه کنید. تخم مرغ جلوی بریده شدن آن را می‌گیرد.
 درصورتی که آش شما زیاد رقیق شده می‌توانید یک قاشق آرد را در نصف لیوان آب حل کرده و به آش اضافه کنید.
 حتماً در این آش از برنج یا خرده برنج ایرانی استفاده کنید که عطر آن را عالی می‌کند.
 گفته شده که فلفل سردی آش را می‌گیرد. می‌توانید آن را داخل آش بریزید یا موقع سرو روی آش بپاشید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی