[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تعالی فرهنگ شهروندی با تمرکز بر نقد هنرمندان طنزپرداز، روزنامه شیراز نوین

محفل طنز خندیشه با موضوع فرهنگ شهرنشینی به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری صدرا برپا شد.
به گزارش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری صدرا، این مراسم با حضور حجت الاسلام موسوی امام جمعه شهر جدید صدرا، فیروزمند رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی صدرا، فرج زاده رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری صدرا، شجاعیان رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر، زارع رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر، قیصری مسئول دفتر طنز استان فارس، جمعی از شاعران طنزپرداز استان فارس و شهر صدرا و اساتید دانشگاه با استقبال دوستداران فرهنگ و ادب برگزار شد.
انتقاد در پرتو نرمش‌های طنز
امام جمعه صدرا در این مراسم گفت: زبان طنز کاربردهای بسیاری در جوامع دارد و در پرتو نرمش‌های آن می‌توان به انتقاد همت گماشت. حجت الاسلام و المسلمین موسوی با اشاره به این موضوع که رهبر معظم انقلاب با دیدگاهی حکیمانه نگاه ویژه‌ای به مؤلفه طنز دارند، اظهار داشت: در برهه‌هایی زبان تند برای انتقاد از عملکرد مسئولان پاسخ‌گو نیست؛ ولی با واژه‌های شیرین طنز می‌توان نسبت به اصلاح امور همت گماشت. وی با تقدیر از مجاهدت‌های سازمان فرهنگی شهرداری صدرا در راستای ترویج رویکردهای فرهنگی و ارتقای فرهنگ شهروندی اظهار داشت: طنز دارای ریشه‌های عمیقی در ادبیات ماست و طنازان با بهره‌گیری از این ابزار توانمند در فرازهایی از تاریخ توانسته اند جان و مال مردم را نجات دهند. حجت الاسلام و المسلمین موسوی با اشاره به نشست‌های رهبر معظم انقلاب با طنزپردازان فاخر گفت: در پرتو این جلسات آثار ارزنده ای به جامعه عرضه شده و انگیزه تولید محتوای فاخر برای اهالی فرهنگ و ادب پدید آمده است.
عزم مدیریت شهری برای گسترش مبانی فرهنگی 
در این مراسم رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر صدرا از عزم جدی مدیریت شهری نسبت به گسترش مبانی فرهنگی در جامعه خبر داد.
خداکرم فیروزمند با اشاره به سابقه فرهیختگی ایرانیان در حوزه ادبیات گفت: ۲۷ شهریورماه مقارن با روز شعر و ادب فارسی رویداد ملی جایزه ادبی صدرا را در این شهر که مزین به نام ملاصدرای بزرگ است، آغاز کردیم تا نسبت به پاسداشت ادبیات در تمام حوزه‌ها همت گماشته شود که این نشست و محافل مشابه ادبا و هنرمندان در راستای جایزه ادبی صدراست تا در سال‌های مختلف استمرار یابد. او تصریح کرد: بسیاری از پزشکان، فیلسوفان، عرفا و مشاهیر ایران زمین در کنار علومی که بر آنها تسلط داشتند، در حوزه شعر و ادبیات نیز صاحب نظر بوده و آثار ارزشمندی از آنها بر جای مانده است. این امر بیانگر اصالت هموطنان ما در حوزه فرهنگی است و در شرایط امروزی باید از آن بهره بیشتری برد. این مقام مسئول سخن گفتن در میان شاعران و ادیبان را سخت و دشوار ارزیابی کرد و افزود: شورای اسلامی شهر صدرا از رویدادهای فرهنگی حمایت و استقبال می‌کند.
تأثیرات اجتماعی طنز در رشد فرهنگ شهروندی 
رئیس دفتر طنز استان فارس نیز که مدرس کارگاه آموزش طنزنویسی این رویداد بود، در باب تأثیرات اجتماعی طنز در رشد فرهنگ شهروندی سخن گفت. دکتر قیصری، جایزه ادبی صدرا را یک رویداد جامع ادبی و رخدادی کم نظیر در سطح استان فارس و کشور ارزیابی کرد و افزود: این جشنواره با تمرکز بر فرازهای ادبیات نظیر شعر، داستان و طنز، می‌کوشد تا جامعه را در پرتو مفاهیم زیباشناختی به سمت و سوی تعالی معنوی سوق دهد.
او با اشاره به گردآوری مطالبی پیرامون چگونگی طنز در قالب یک کتاب گفت: در بخش اول به گونه‌های طنز پرداخته شده و در ادامه هم موضوع طنز جنگ و دفاع مقدس با نمونه‌ها و تحلیل‌هایی در این کتاب ارائه می‌شود. دبیر علمی نخستین جشنواره ادبی شهر صدرا از نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به مؤلفه طنز ادبی سخن گفت و افزود: این کتاب به رهبر معظم انقلاب تقدیم شده و عنوان آن مورد توجه ایشان قرار گرفته است. دکتر قیصری عموم جامعه را به نقد و اظهار نظر پیرامون محتوای مسائل اجتماعی با نگاه هنرمندانه دعوت کرد و افزود: طنز در واقع تصویری است از یک خرابه که هنرمند طنزپرداز با احترام به مسبب ویرانی تقدیم می‌کند. هنرمند طنزپرداز همواره محترمانه رفتار می‌کند و قرار نیست که از دایره ادب و احترام و منطق خارج شود. وی افزود: در این کارگاه از مبانی طنز و جلوه‌گری آن در مباحث شهروندی به همراه شگردهای طنزنویسی و منابع آن می‌توان صحبت کرد. او سیطره طنزنویسی را در قالب‌های نثر، شعر و طنز مطبوعاتی گسترده توصیف کرد و افزود: اثر ادبی مخاطب خاص خود را دارد. یک تفاوت بین طنز و سایر اقسام ادبیات و هنر وجود دارد و آن فراگیرتر بودن مخاطب است؛ یعنی ما می‌توانیم دایره بالاتری از مخاطبان را به چالش بکشیم.
رئیس دفتر طنز استان فارس در بخش پایانی سخنانش داستان، شعر و طنز را روح‌نواز توصیف کرد و افزود: طنز محکوم به خنداندن مخاطب است و به موازات آن نباید در وادی اهانت، هجو، هزل و بی انصافی گمراه شویم. این‌ها گوشه ای از چالش‌های طنزنویسی هستند. در این نشست صمیمی شاعران و طنزپردازان مختلفی از سراسر استان فارس و شاعران و طنزپردازان شهر صدرا به بیان دغدغه‌ها و مسائل ملی، منطقه ای و شهری پرداختند که مشروح شعرخوانی آنان در سایت سازمان فرهنگی شهرداری صدرا 
منتشر می‌گردد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی