[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آکواریومی‌که می‌فهمد بیننده به کدام ماهی نگاه می‌کند! ، روزنامه شیراز نوین

یک آکواریوم مبتنی بر هوش مصنوعی در تایوان، با ردیابی چشم بیننده می‌فهمد که او به کدام ماهی نگاه می‌کند و اطلاعاتی را در مورد ماهی مورد نظر ارائه می‌دهد.
به گزارش ‌ایسنا و به نقل از نیو اطلس، هنگامی‌که به یک مخزن پر از ماهی در یک آکواریوم عمومی ‌نگاه می‌کنید، تشخیص دادن ‌این که هر کدام از چه گونه‌ای هستند، ممکن است دشوار باشد. یک آکواریوم مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به «AI Aquarium» طوری طراحی شده است که با ارائه اطلاعات مربوط به ماهی‌های مورد نظر می‌تواند به تماشاگران کمک کند.
این آکواریوم مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط «مؤسسه تحقیقات فناوری صنعتی»(ITRI) تایوان ارائه شده، اخیراً جایزه نوآوری را در نمایشگاه ۲۰۲۳ CES دریافت کرد.
یک دوربین سه‌بعدی که در بالای آکواریوم قرار دارد و رو به بیرون است، چشم‌های بیننده را ردیابی می‌کند و می‌فهمد که بیننده در حال نگاه کردن به کدام قسمت از مخزن است. دوربین دیگری که رو به داخل آکواریوم است، موقعیت همه ماهی‌ها را ردیابی می‌کند. ویدیوی ثبت‌شده با دوربین دوم بلافاصله توسط یک الگوریتم تشخیص شیء تجزیه و تحلیل می‌شود و الگوریتم، هر ماهی را با عکس‌ گونه‌های شناخته‌شده در یک پایگاه داده رایانه‌ای مطابقت می‌دهد.
آکواریوم هوش مصنوعی به واسطه مقایسه خط دید بیننده با موقعیت ماهی‌ها، نه تنها می‌تواند تعیین کند که بیننده در حال حاضر کدام ماهی را نگاه می‌کند، بلکه می‌تواند بفهمد که آن ماهی به چه گونه‌ای تعلق دارد.‌ این اطلاعات روی یک صفحه شفاف میکرو LED نمایش داده می‌شوند که روی شیشه جلویی آکواریوم نصب شده است؛ به گونه‌ای که متن مستقیماً در کنار منظره دید شخص از ماهی قرار می‌گیرد.
اگر بینندگان اطلاعات بیشتری به جز نام ماهی بخواهند، از حرکات ساده دست برای ترغیب سیستم به نمایش جزئیات بیشتر استفاده می‌کنند.
سیستم آکواریوم هوش مصنوعی در حال حاضر در «موزه ملی علوم و فناوری دریایی»(NMMST) تایوان استفاده می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی