[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

واقعیت‌های جالبی که دانستن‌شان هیچ سودی برایتان ندارد، روزنامه شیراز نوین

روزیاتو/ هر فرد بالغی به یاد می‌آورد زمانی را که مجبور بوده در برابر چشمان همکلاسی‌هایش پای تخته رفته و یک مسئله ریاضی را حل کرده است. به ندرت پیش آمده که کسی تجربه خوشایندی از ‌این ماجرا داشته باشد؛ اگر بدون مشکل خاصی توانسته باشید ‌این مسئله را حل کنید به سرعت به شما لقب درس خوان یا شاگرد مورد علاقه معلم زده شده و در چشم دیگر شاگردان وجهه خوبی پیدا نمی‌کردید یا ‌اینکه توسط معلم تحقیر می‌شدید.
اکنون بعد از خواندن ‌این مقاله، می‌توانید به نسل‌های آینده کمک کنید، با دادن سرنخی در مورد معادله‌هایی که بسیار ساده اما هم‌زمان بی معنی هستند. شاید از خود بپرسید که چنین سرنخ‌هایی مفید هستند یا خیر. در هر صورت در ادامه ‌این مطلب قصد داریم شما را با ۱۷ واقعیت جالبی آشنا کنیم که دانستن‌شان چیزی را برایتان تغییر نمی‌دهد و در واقع هیچ سودی ندارد.
15- فندک پیش‌تر از کبریت اختراع شد
از یک فرد باهوش سؤال کنید و بدون شک مدعی خواهد شد که کبریت هزاران سال پیش اختراع شده است. راه‌هایی برای کنترل آتش از زمانی که انسان شروع به استفاده از آن کرد وجود داشته و کاملاً منطقی است که ‌این چوب‌های کوچک با نوکی قابل اشتعال توانستند ‌این کار را انجام دهند. اما شوربختانه، برای علاقه‌مندان به کبریت، نکته باورنکردنی ‌این است که فندک پیش از کبریت ساخته شده است. کبریت امروزی تا سال ۱۸۲۶ چندان محبوب نبود. یک مرد انگلیسی به نام جان واکر را مخترع کبریت‌های چوبی می‌دانند اگر چه توانایی مقابله با محبوبیت فندک را ندارد. اختراع فندک اما سه سال زودتر و در سال ۱۸۲۳ رخ داد، وقتی که یک شیمی‌دان آلمانی به نام یوهان وولفگانگ دوبرنیر دریافت که فندک راه حرکت به سمت جلوست.‌ ایده او خیلی مورد توجه قرار نگرفت و به همین خاطر است که بسیاری فکر می‌کنند کبریت پیشتر از فندک اختراع شده است.
14- خروپف کردن و خواب دیدن هم‌زمان غیرممکن است
وقتی همسر یا هم اتاقی‌تان در طول شب شروع به خروپف کرد، روز بعد سعی کنید در مورد خوابی که دیشب دیده از او سؤال کنید. شانس زیادی وجود دارد که خواب دیشب را یادشان نباشد و ‌این بدین خاطر است که دانشمندان می‌گویند تقریباً غیرممکن است بتوان همزمان خروپف کرد و خواب دید. شاید بپرسید چرا. شاید ‌این موضوع به خودآگاهی مربوط باشد. پی بردن به ‌اینکه در هنگام خواب چه اتفاقی می‌افتد خیلی سخت است اما ماجرا به خوابی موسوم به Non-REM باز می‌گردد. وقتی در‌ این مرحله از خواب نیستید، خواب دیدن نمی‌تواند رخ دهد. برای خواب دیدن باید چشم‌هایتان حرکات سریع (REM) داشته باشند.
13- دلفین‌ها با یک چشم باز می‌خوابند
دست کم ما انسان‌ها می‌توانیم با دو چشم بسته روی یک تختخواب نرم و راحت بخوابیم. دلفین‌ها به اندازه ما خوش شانس نیستند. به جای خاموش شدن کامل و بستن هر دو چشم، ‌این موجودات دریایی بامزه هر بار تنها به نیمی ‌از مغزشان استراحت می‌دهند و ‌این کار دلیل دارد. آن‌ها اگر تمام مغزشان را خاموش کرده و هر دو چشم‌شان را ببندند توسط شکارچیان شکار خواهند شد و دلیل دیگر ‌اینکه در صورت چنین کاری خفه خواهند شد. دلفین‌ها از سمت بیدار مغزشان برای ارائه اطلاعات به بخش خوابیده مغز استفاده می‌کنند. نکته عجیب‌تر‌ اینکه وقتی دانشمندان آمریکایی بررسی کردند که ببینند آیا بی‌خوابی تأثیر منفی بر عملکرد دلفین‌ها دارد یا خیر متوجه شدند که چنین نیست.
12- اقیانوس اطلس شورتر از اقیانوس آرام است
اگر خواستید اطلاعات‌تان را به رخ کسی بکشید به آن‌ها بگویید که آب اقیانوس اطلس از اقیانوس آرام شورتر است. اما اگر مانند خل و چل‌ها نگاهتان کردند و تصمیم گرفتند از دوستی با شما صرفنظر کنند ما را مقصر ندانید. غلظت بالای نمک اقیانوس اطلس به ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب مربوط است. به طور خلاصه، ‌این اقیانوس در سراسر فصل زمستان مقادیر زیادی آب شیرین تولید می‌کند. سپس فصل بهار از راه می‌رسد و یخ و برف شروع به ذوب شدن کرده و با آب موجود ترکیب می‌شود. بدین ترتیب اقیانوس اطلس برای ادامه سال محتوای نمک بالاتری دارد. در‌این اثنا، اقیانوس آرام تنها باید روی آب‌هایی که توسط جریان دور قطبی اقیانوس اطلس برای دریافت کمی ‌محتوای نمکی متکی باشد. ‌این محتوای نمکی از اقیانوس اطلس می‌آید که به سادگی با آب اقیانوس آرام ترکیب نمی‌شود و بدین ترتیب بخش زیادی از نمک در اقیانوس اطلس باقی می‌ماند.
11- بیش از ۱۷۷,۰۰۰ روش برای بستن کراوات وجود دارد
شاید فکر می‌کردید روش‌های معدودی برای بستن کراوات وجود دارد اما چنین نیست. یک ریاضی‌دان اهل استکهلم به نام میکاییل وجدمو یوهانسون تصمیم گرفت تا رهبری تیمی‌کوچک برای ‌اینکه چند روش بستن برای یک کراوات کوچک وجود دارد را بر عهده بگیرد. تیم یوهانسون در نهایت به ‌این نتیجه رسید که ۱۷۷,۱۴۷ روش مختلف برای ‌این کار وجود دارد. ‌این عدد بسیار خیره کننده و بسیار بیشتر از عددی است که ۸۵ کارشناس کراوات در سال ۱۹۹۹ به آن دسته یافته بودند حتی اگر تحقیق خسته کننده‌ای بوده باشد. البته یوهانسون به تیمش اجازه داد که کراوات را به هر شیوه‌ای که دوست داشت ببندند، حتی به روش‌هایی که معمول نبود.
10- چارلی چاپلین یک بار در مسابقه‌ای برای پیدا کردن شبیه‌ترین فرد به چارلی چاپلین شکست خورد
چارلی چاپلین هنوز هم یکی از ماندگارترین و مهم‌ترین شخصیت‌های دنیای سینماست. آن سبیل کوچک احمقانه، چشم‌هایی که بسیار واضح هستند و سری فیلم‌هایی که ‌ایالات متحده را از سال ۱۹۱۴ به بعد شیفته خود کردند (چاپلین در دوران فعالیت خود در بیش از ۸۰ فیلم حضور یافت). به همین خاطر یک سری مسابقات برای پیدا کردن شبیه‌ترین فرد به چارلی چاپلین برگزار شد. بر اساس ادعای برخی روزنامه‌ها، در آگوست ۱۹۲۰، خود چارلی چاپلین تصمیم گرفت تا وارد یکی از ‌این رقابت‌ها شود. در کمال ناباوری، او نتوانست برنده ‌این رقابت شود، شاید به ‌این دلیل که سبیل و چکمه‌های مشهورش را در خانه جا گذاشته بود. جالب ‌اینکه او در ‌این رقابت رتبه بیستم را به‌دست آورد هر چند برخی ‌این رتبه را بیست‌وهفتم نیز عنوان کرده‌اند. تنها کاری که چاپلین لازم بود برای برنده شدن در‌ این مسابقه بکند‌ این بود که همان کار همیشگی‌اش و آن راه رفتن خاصش را انجام دهد اما ظاهراً داوران از نتیجه کار او راضی نبودند.
9- اگر بندهای لاستیکی را داخل فریزر بگذاریم بیشتر عمر می‌کنند
بعید به نظر می‌رسد که بخواهید عمر یک بند لاستیکی را افزایش دهید اما اگر به چنین چیزی نیاز پیدا کردید راه حلش ‌اینجاست. لاستیکی که در ‌این بندها استفاده می‌شود در مقابل کریستاله شدن با گذشت زمان آسیب پذیر است و به همین خاطر است که با طولانی شدن استفاده از آن‌ها، خشک شده یا خاصیت کشسانی‌شان را از دست می‌دهند. همه چیز به دما باز می‌گردد. نگهداری از ‌این بندهای لاستیکی در شرایط سرد مانند داخل یخچال باعث می‌شود که سرعت تبدیل شدن لاستیک به کریستال کند شده و ‌این بدان معناست که برای مدت طولانی‌تری شکل اصلی خود را حفظ می‌کنند.
8- آلمانی‌ها از نام «شیر دزد» برای پروانه استفاده می‌کنند
برخی می‌گویند که پروانه در زبان انگلیسی در ابتدا Flutterby بوده است و بعدها به Butterfly تغییر یافته است، اما نمی‌توان صحت چنین ادعایی را تایید کرد. چیزی که قطعاً درست است، ‌این است که در برخی از نقاط آلمان از پروانه‌ها با نام «شیر دزد» یاد می‌کنند. واژه آلمانی معادل ‌این عبارت، milchdieb است زیرا ‌این مردمان شاهد نشستن پروانه‌ها روی کاسه‌های کره یا شیر بوده‌اند. ‌این اتفاق چنان تکرار می‌شود که نام جدیدی برای پروانه‌ها اختراع می‌شود. برخی از آلمانی‌ها نیز از نام schmetterling یا butterfliege برای پروانه استفاده می‌کنند که به اندازه milchdieb ناخوشایند هستند.
7- هر تمبر ۵.۹ کالری ارزش غذایی دارد
همان طور که هر کسی که تاکنون یک تمبر را لیس زده باشد می‌تواند تأیید کند، تمبرهای پستی مزه عجیبی دارند که باعث می‌شوند دهانتان احساس خشکی کند و حسی ناخوشایند داشته باشد. البته علاوه بر مزه ناخوشایند، اگر می‌خواهید چاق نشوید بهتر است ‌این کار را زیاد انجام ندهید. هر تمبر پستی در انگلیس به طور متوسط ۵.۹ کالری در خود دارد که بسیار بیشتر از تمبرهای آمریکایی است و البته کالری کمتری در مقایسه با تمبرهای یادبود دارد.‌ این تمبرها حاوی ۱۴.۵ کالری هستند و ‌این بدان معناست که بهتر است به لیس زدن تمبرهای یادبود حتی فکر هم نکنید. اما چه چیزی باعث وجود کالری غذایی در تمبرها می‌شود؟‌این کالری به چسبی باز می‌گردد که به پشت ‌این تمبرها مالیده می‌شود. ‌این چسب‌ها تنها چسبی است که به مجوز بی‌خطر بودن برای خوردن توسط اداره غذا و دارو نیاز دارد.
6- با جویدن آدامس به مدت ۳۰ دقیقه می‌توانید بیش از ۶ کالری انرژی بسوزانید
نگران نباشید، اگر کارتان به صورت روزمره با لیس زدن تمبرها همراه است، راه حلی برایش وجود دارد. تنها کاری که باید بکنید ‌این است که هم‌زمان با کارتان، آدامس بجوید. بر اساس یافته‌های دانشمندان و مقاله‌ای از مجله پزشکی نیوانگلند، آدامس جویدن برای مدت کافی می‌تواند تا ۱۱ کالری انرژی بسوزاند. ‌این بدان معناست که نیم ساعت آدامس جویدن می‌تواند کالری جذب شده پس از لیس زدن پشت یک تمبر بدمزه را بسوزاند.
5- آدامس جویدن هنگام خرد کردن پیاز باعث می‌شود دیگر اشکتان در نیاید
پیازها به ‌این دلیل اشکتان را در می‌آورند که در حال تکه تکه کردن یکی از سبزیجات بی‌گناه هستید و دلتان نازک است. اشکی که هنگام خرد کردن پیاز می‌ریزید به ترکیبات شیمیایی باز می‌گردد که زیر پوسته پیاز قرار دارند و آن قدر چشم‌ها و بینی‌تان را تحریک می‌کنند که اشکتان جاری می‌شود. وقتی که کالری جذب شده در اثر لیس زدن تمبر پستی را با جویدن مقداری آدامس سوزاندید، بهتر است یک تکه آدامس تازه را پیش از خرد کردن پیاز در دهان بگذارید. نکته جالب ‌اینکه‌ این ترفند خوب عمل می‌کند.‌ این آدامس باعث می‌شود که غده‌های بینی شما از پیش مشغول شده و بوهای تند پیاز فرصتی برای سوزاندن چشم‌ها و تبدیل کردنشان به چشمانی اشکبار نداشته باشند.
۴- قدرت ران انسان از بتن نیز بیشتر است
این یعنی ‌اینکه زک سابره جونیور، قهرمان کشتی کج بریتانیا از دیوار آجری کنارش مستحکم‌تر است. یک تن فشار لازم است که استخوان فمور موجود در پای ما خرد شود.‌ این قدرت خارق‌العاده استخوان ران قابل باور است وقتی به ‌این نکته توجه کنیم که برای تحمل دیگر بخش‌های اسکلت بدنمان به کار می‌رود. استخوان ران، ظاهراً هشت بار قوی‌تر از هر ترکیب بتنی است. ‌این قدرت بسیار ترسناک به نظر می‌رسد.
۳- پشه‌ها ۴۷ دندان دارند
انگار که گزیده شدن توسط یک پشه و مبتلا شدن به یک بیماری مرگبار کافی نیست که الان می‌شنویم ‌این حشره کوچولو ۴۷ دندان نیز زیر شاخکی که در گوشت ما فرو می‌کند قایم کرده است. در واقع نمی‌توان به آن‌ها دندان گفت اما استفاده‌ای مشابه دندان داشته و به تغذیه حشره کمک می‌کنند. البته جویدنی در کار نیست. پشه‌ها خون می‌نوشند و به همین خاطر پیش از بلعیدن ناهارشان نیازی به جویدن ندارند. ‌این ۴۷ دندان تنها برای پاره کردن لباس یا هر چیزی که مانع از دسترسی‌شان به ناهار باشد یا لایه‌های پوست به کار می‌رود. ‌این دندان‌ها همان چیزی هستند که باعث دردی شبیه چاقو خوردن هنگام نزدیک شدن پشه‌ها به پوست می‌شوند. تنها راه مقابله با پشه ‌این است که با همان ران مستحکم‌تر از بتن‌تان آن را له کنید!
۲- حلزون می‌تواند تا سه سال بخوابد
شاید‌این تنها باری باشد که یک حلزون با زیبای خفته دیزنی مقایسه شود. همانند ‌این پرنسس، حلزون‌ها نیز می‌توانند تا سه سال بدون ذره‌ای غذا بخوابند. تنها چیزی که حلزون‌ها برای زنده ماندن به آن نیاز دارند مقداری رطوبت و گرما است که دومی ‌توسط صدفشان تأمین می‌شود. همچنین حلزون‌ها نیاز به جفتگیری نداشته و بدون جفتگیری تخم می‌گذارند. اگر شرایط آب و هوایی مناسب نباشد، حلزون‌ها به خوابی شبیه خواب زمستانی می‌روند و همین سبک زندگی باعث شده آن‌ها بتوانند تا ۲۵ سال زندگی کنند در حالی که متوسط زندگی‌شان حدود ۱۵ سال است.
۱- ۱۱۱,۱۱۱,۱۱۱ x 111,111,111 = 12,345,678,987,654,321
آیا می‌دانستید که اگر ۱۱۱,۱۱۱,۱۱۱ را در ۱۱۱,۱۱۱,۱۱۱ ضرب کنیم، عدد ۱۲,۳۴۵,۶۷۸,۹۸۷,۶۵۴,۳۲۱ به‌دست می‌آید؟! در نگاه اول شاید خیلی عدد خاصی نباشد اما با کمی ‌دقت متوجه می‌شوید که نتیجه ‌این ضرب ابتدا از یک تا نُه بالا می‌رود و سپس به همان ترتیب تا عدد یک پایین می‌آید. ‌این واقعیت بی‌فایده از آن چیزهایی است که باعث می‌شود کسی با دانش ریاضی قابل توجه به نظر برسد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی