[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۲۸
  • دوره جدید

ناهماهنگی مدیران سدی فراروی معلولان در شیراز، روزنامه شیراز نوین

گروه خبر- سمیرا مولودی  همایش الگوی مدیریت یکپارچه شهری به منظور تحقق شیراز، شهر نمونه مناسب‌سازی شده و بدون مانع، صبح دیروز به میزبانی بهزیستی فارس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار شیرازنوین، شهردار شیراز با بیان اینکه در 6 ماهه نخست امسال آمار قابل توجهی در بحث مناسب سازی اماکن عمومی و بانک‌ها و معابر در شیراز وجود دارد، اظهار داشت: این همایش در راستای تحقق مدیریت یکپارچه شهری برگزار شده و باعث می‌شود که دستگاه‌های مرتبط با مناسب سازی فضا برای معلولان کنار یکدیگر جمع شده و با هماهنگی‌های صورت گرفته، شهر در راستایی ایجاد عدالت اجتماعی برای معلولان، سالمندان و بیماران مناسب سازی شود تا همه به صورت یکسان از فضاهای شهری استفاده کنند.
علیرضا پاک فطرت در پاسخ به این سؤال که چرا کمتر از 20 درصد قانون حمایت از معلولان اجرایی شده است، گفت: علت را باید از مدیر کل بهزیستی و دولت که متولی این امر در کمک به معلولان و مناسب سازی‌ها هستند، پرسید. ولی علت اصلی نبود مدیریت منسجم شهری است چرا که خیلی از کارها در بحث پیاده‌روسازی صورت می‌گیرد اما برخی مواقع یکسال هم دوام نمی‌آورد و توسط دستگاه های خدمات رسان برای ایجاد کانال و حفاری تخریب می‌شود.
او تصریح کرد: در صورتی که شهرداری اجازه حفاری در پیاده رو‌ها را صادر نکند، اشخاص و ارگان‌هایی شاکی می‌شوند و می‌گویند شهرداری اجازه خدمات دهی برق و آب را نمی دهد و بحث فاضلاب جزو درخواست مردم است و شهرداری را مجبور می‌کنند تن به کاری دهد که باعث زخمی شدن معابر و پیاده رو‌های مناسب سازی شده می‌گردد. شهردار شیراز با بیان اینکه نظارت بر صدور مجوزهای بهره‌برداری برای پایان کار درباره مناسب سازی‌های ساختمان یکی از آیتیم‌های مدنظر شهرداری است، اذعان داشت: مناسب سازی و رمپ برای عبور معلولان از ملزومات مناسب سازی فضای شهری است اما متأسفانه برخی ساختمان‌ها در بدنه شهرداری وجود دارد که به دلیل اینکه شهرداری به خود پایان کار نمی دهد، یادشان می‌رود مناسب‌سازی را رعایت کنند. مثل همین سالن اجتماعات که امروز مورد تذکر معلولان قرار گرفت. پاک فطرت در خصوص مناسب سازی ساختمان همایش‌ها قول داد شهرداری ظرف یک تا دو ماه آینده آن را برای حضور معلولان و سالمندان مناسب سازی نماید.
او از تشکیل کمیته‌ای مرکب از سازمان بهزیستی، جامعه معلولین، اساتید دانشگاه و شهرداری خبر داد و گفت: این کمیته هر ماه جلسه دارند که دبیرخانه آن در شهرداری است .
به گفته شهردار شیراز در حوزه تخلفات سد معبر تعداد پرسنل تخلفات سد معبرشهرداری بیش از حد استاندارد جمعیت شیراز است اما به دلیل اینکه مبلغ جریمه‌ها خیلی بالا نیست و شهرداری قدرت کافی برای برخورد با آنها را ندارد، به تنهایی نمی تواند پاسخگو باشد.
پاک فطرت گفت: نمونه بارز این سد معبرها، مغازه‌هایی است که به فرض مثال، 20 متر است اما 10 متر فضای پیاده رو را اشغال کرده است یا نمایشگاه‌های خودرو که پیاده روها را به عرضه نمایش ماشین‌های لوکس و رنگارنگ خود تبدیل کرده‌اند. او یادآور شد: مجموعه شهرداری در پارک‌ها مناسب سازی انجام داده است اما، مواردی هست که به دلیل پیشرفت سریع کار یا علل دیگر، مناسب‌سازی صورت نگرفته و باید این امر انجام و موانع برداشته شود.
شهردار شیراز در ادامه با ابراز اینکه برخی مواقع شهرداری را در منگنه قرار می‌دهند، بیان داشت: در این مواقع با مجوز حفاری برقی یا کشیدن فیبر نوری می‌خواهند کار را انجام دهند که اگر شهرداری مجوز را صادر نکند، در نهایت با وصل شدن به دستگاه‌های دیگر این مجوزها را دریافت می‌کنند. این حالی است که اگر شهرداری زمانی بخواهد جایی را پیاده روسازی و آسفالت کند، استعلام را از دستگاه‌های خدمات رسان گرفته و اگر ظرف 2 سال آینده هم طرحی برای خدمات رسانی و حفاری وجود داشته باشد، شناسایی می‌کند. اما برخی مواقع پاسخ نمی دهند یا می‌گویند طرحی نداریم و همین که عملیات پیاده روسازی انجام می‌شود کمتر از 6 ماه متأسفانه یادشان می‌افتد باید کارهایی انجام دهند و شروع به حفاری و زخمی کردن پیاده رو‌ها و معابر می‌کنند. شهردار در پاسخ به این سؤال که مدیریت واحد شهری بالاخره محقق می‌شود یا خیر، بیان داشت: معتقدم این مدیریت بالاخره محقق می‌شود به این دلیل که هزینه‌های جاری دولت روز به روز افزایش می‌یابد و نمی تواند پاسخگو باشد، پس باید این مدیریت زودتر محقق گردد. وی افزود: شوراها به آن درجه از بلوغ اجتماعی رسیدند که شهرها را اداره و نظارت کنند و اگر اختیارات بیشتری به مدیریت شهری بدهند مردم راضی تر خواهند بود و هزینه اداره شهر کاهش و سرعت ساخت شهر افزایش می‌باید.
مدیرکل بهزیستی استان فارس در این همایش با بیان این مطلب که معلولین بزرگترین اقلیت جهان را تشکیل می‌دهند، گفت: معلولین 10درصد جمعیت هر کشوری را تشکیل می‌دهند و 80 درصد از معلولین متعلق به کشورهای فقیر و در حال توسعه هستند که به دنبال شیوع معلولیت‌ها به ویژه بعد از جنگ جهانی کشورهای توسعه‌گرا به دنبال این بودند که از معلولین به عنوان قشر بزرگ جامعه در چرخه تولید و توسعه بهره ببرند، از این رو دسترسی به توسعه نمی‌تواند بدون بهره مندی از حداکثر ظرفیت جمعیت محقق شود.
سید مرتضی موسوی خاطر نشان کرد: 2 مؤلفه مدنظر کنوانسیون جهانی حقوق معلولین، توسعه فراگیر و دسترسی آسان است که در مورد دوم می‌بایست تمام اقشار جامعه به خدمات شهری دسترسی داشته باشند.
او افزود: در موارد مسکن و تصمیم گیری و ارتباطات، معلولین نباید با مانعی برخورد کنند و رعایت این امور منجر به شهرسازی فراگیری می‌شود که خدمت رسانی به همه شهروندان به طور یکسان فراهم باشد.
موسوی تصریح کرد: در حال حاضر 8 درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که تا سال 2020 این میزان به 25 درصد افزایش می‌یابد که باید این موارد را مدنظر قرار داد.
مدیرکل بهزیستی استان با تأکید بر اینکه امروزه متخصصین توانبخشی، ناتوانی را صرفاً در جسم نمی بینند، گفت: اگر فردی در برقراری ارتباط با محیط پیرامون خود دچار مشکل شود، دارای نوعی ناتوانی است که یا این مشکل از عدم آمادگی فرد است و یا زمینه حضورش به دلیل نامناسب بودن محیط فراهم نشده است.
موسوی در خصوص قوانین مرتبط با معلولین گفت: سال 68 قانون شهر بدون مانع در مجلس مصوب شد، اما این قانون عملیاتی نشد و در سال 83 قانون جامع حمایت از معلولین مصوب و بر اساس این قانون از سال 86 مقرر شد که هیچ پروانه‌ای بدون در نظر گرفتن دسترسی آسان معلولین به خدمات صادر نشود و ساختمان‌هایی که در گذشته این موضوع را رعایت نکرده باشند می‌بایست موانع را برطرف کنند. اما در حال حاضر با گذشت 12 سال از این موضوع، کمتر از 20 درصد از این موارد رعایت و برطرف شده است.
در ادامه رئیس کمیسیون خدمات شهری و بهداشت محیط زیست شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه جامعه معلولین به نسبت جمعیتی که دارند از فعال ترین اقشار جامعه هستند، گفت: در شورای شهر طی 2 سال گذشته تلاش‌های مناسبی در سطح شهر شیراز جهت رفع محدودیت‌ها شکل گرفته است.
غلامعلی ترابی یادآور شد: رعایت قوانین پروانه ساختمان‌ها و رفع موانع ساختمان‌های احداث شده، مناسب سازی پیاده رو‌ها، احداث پارک‌ها و موارد دیگر با اعتباری بیش از 100 میلیارد تومان در شهرداری و شورای شهر در این خصوص سالانه تصویب می‌شود.
او در رابطه با بهبود سیستم حمل و نقل اظهار داشت: در ناوگان حمل و نقل عمومی 350 دستگاه اتوبوس با قابلیت استفاده افراد معلول بر روی ویلچر با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان تهیه شده که تعدادی از این دستگاه‌ها در حال حاضر فعال هستند. همچنین خط اول مترو نیز برای دسترسی معلولان مناسب سازی شده است

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی