[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

متولی هیئت شمشیربازی استان فارس : شمشیربازی هیچ سهمی‌از زیرساخت‌های مربوط به اداره کل ندارد، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
شمشیربازی هم از رشته‌های گران محسوب می‌شود که به دلیل نیاز به تجهیزات خاص، باید هزینه‌های نسبتاً زیادی برای حضور جدی در آن صورت گیرد. با این حال، می‌توان با هزینه کمتری هم کار را شروع کرد و در صورت بروز استعداد و علاقه‌مندی بیشتر، به سراغ هزینه‌های بیشتر رفت. این مسئله به طور کلی برای رشته‌هایی که «اسلحه» وسیله اصلی آن‌هاست، صدق می‌کند.
رئیس هیئت شمشیربازی استان فارس می‌گوید، بانوان سهم بیشتری در شمشیربازی این استان دارند، در دو شهرستان فارس، شمشیربازی فقط در بخش بانوان انجام می‌شود. در شهرستان‌های لار و استهبان، کار را با سه اسلحه و از رده‌های پایه شروع کرده‌ایم. در مجموع استقبالی که بانوان فارس از شمشیربازی کرده‌اند، بیشتر از آقایان بوده است. استعدادهای خیلی خوبی هم داریم و امید است که در آینده نزدیک، برخی از بانوان فارس به عضویت تیم‌های ملی هم درآیند.
محمدرضا خیراندیش افزود: در بخش آقایان در حال حاضر سه نماینده در تیم ملی داریم. برادران شاکر به همراه آقای کوروش فرزانه. مدتی است که روی این ورزش استعدادیابی خوبی را داریم انجام می‌دهیم. شمشیربازی یک ورزش انفرادی است و تعداد زیادی از نفرات برای مسابقات اعزام می‌شوند و بعد از استعدادیابی به تیم ملی دعوت می‌شوند. سپس در اردوهای تیم ملی، نفرات برتر انتخاب می‌شوند.
متولی 38 ساله شمشیربازی فارس با اشاره به اینکه از 4 سال پیش در سمت دبیر هیئت مشغول به کار بوده و از ابتدای سال جاری در رأس هیئت قرار گرفته است، گفت: از همان 4 سال پیش، کار روی رده‌های پایه را آغاز کردیم و بچه‌ها را آموزش دادیم اما یک مشکل بزرگی که در استان فارس با آن روبه‌رو هستیم، این است که زیرساخت‌های مناسبی نداریم. زیرساخت هم یک مسئله‌ای است که در حوزه اختیارات و وظایف هیئت‌ها نیست. از آنجایی که شمشیربازی یک رشته تجهیزات محور است، متأسفانه باشگاه‌های ما در زمینه تجهیزات هم مشکل دارند و قطعاً با این وضعیت نمی‌توان عملکرد مطلوبی داشت.
خیراندیش ادامه داد: متولی ورزش، اداره کل ورزش و جوانان استان است و متأسفانه هیئت شمشیر بازی حتی یک سانتی‌متر از فضاهای ورزشی مربوط به اداره کل را در اختیار ندارد. با آمدن آقای صفرپور، تلاش‌هایی شده و قول‌هایی داده‌اند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. ما هر چه سالن داریم، متعلق به ارتش است که باید از فرماندهان محترم این ارگان نظامی‌ تشکر و قدردانی کنیم. باشگاه عقاب که یک باشگاه بسیار خوب و منسجم است و باشگاهی هم که خانه شمشیربازی استان در آن قرار دارد، باشگاه پردیس است که باز هم متعلق به ارتش است. قرار شده در آینده نزدیک هم یک سری تجهیزات و امکانات باشگاهی در اختیار ما گذاشته شود تا به صورت تخصصی به شمشیربازی بپردازیم. 
وی در خصوص رفع مشکل تجهیزات شمشیربازی اظهار داشت: ما با شرکت‌های دانش بنیان استان فارس رایزنی کرده‌ایم و آن‌ها هم کارهایی را ارائه داده‌اند که از تجهیزاتی که ما داریم، خیلی هم پیشرفته‌تر است. قرار شده است در صورتی که این‌ها تأییدیه فدراسیون جهانی شمشیربازی را بگیرند، بتوانیم این تجهیزات داخلی را به تولید انبوه برسانیم که ورزشکاران بتوانند خیلی راحت‌تر از این تجهیزات استفاده کنند.
رئیس هیئت شمشیربازی ادامه داد: در چندسال اخیر شاهد رکورد شمشیربازی بودیم. مسابقات کشوری برگزار نمی‌شد و از رنکینگ هم خبری نبود. نفرات به صورت خاص و بدون برگزاری بازی‌های انتخابی به تیم ملی دعوت می‌شدند اما حالا با ورود آقای پورسلمان به عنوان سرپرست فدراسیون، مسابقات مختلف از جمله مسابقات انتخابی تیم ملی به صورت منظم برگزار می‌شود، اتفاق خیلی خوبی که باعث می‌شود ورزشکاران ترغیب شوند تا سطح کیفی کارشان را بالا ببرند. 
خیراندیش با بیان این مطلب که «سعی کرده‌ایم منابع انسانی را تا حد ممکن گسترش دهیم»، افزود: در راستای گسترش منابع انسانی، تفاهم‌نامه‌ای را با آموزش و پرورش استان منعقد کرده‌ایم. کاری که به عنوان پایلوتِ کشور در استان فارس انجام می‌شود و اگر بتوانیم آن را به نحو مطلوب مدیریت کنیم، در ادامه به کل کشور نیز بسط داده خواهد شد. این تفاهم نامه دو طرفه است. یک بخش آن، آموزش شمشیربازی است که وظیفه هیئت است. ما برای شروع،  عزیزان فرهنگی  را مد نظر قرار داده‌ایم و در ادامه به سراغ دانش آموزان خواهیم رفت. قدم به قدم پیش می‌رویم و توانسته‌ایم انجمن دانش آموزی شمشیربازی را هم راه اندازی کنیم که اتفاق بسیار خوبی است.
وی درباره حضور تیم‌هایی از فارس در لیگ کشوری نیز گفت: ما دو تیم در لیگ برتر در هر دو بخش اسلحه سابر و اپه در قسمت مردان داریم. قبلاً در سال 98 هم تیم عقاب شیراز را داشتیم که مقام سوم کشور را در اسلحه اپه کسب کرد. این یک اتفاق خوب برای شمشیربازی فارس بود که برای اولین بار در لیگ برتر کشور شرکت کرد و روی سکو هم رفت. حالا متأسفانه حمایت اسپانسرها خیلی کمتر از قبل شده اما خیلی مشتاقیم، حالا که دوباره می‌خواهیم در لیگ برتر کشور شرکت کنیم، شرکت یا نهادی به عنوان اسپانسر وارد این رشته شود و ما هم نهایت همکاری را با آن‌ها خواهیم داشت.
محمدرضا خیراندیش درباره هزینه‌های رشته شمشیربازی گفت: وقتی کسی به عنوان مبتدی وارد این رشته شود، نیازی به اسلحه حرفه‌ای ندارد. یک اسلحه آماتور برای شروع و آموزش کفایت می‌کند. اسلحه معمولی به همراه ماسک و دستکش، حدود 5 تا 6 میلیون تومان هزینه دارد. اما برای ورود به عرصه حرفه‌ای و قهرمانی، باید اسلحه گران‌تر خریداری شود و هزینه‌ها خیلی فرق خواهد کرد.
رئیس هیئت شمشیربازی فارس در پایان گفت: اگر متولیان امر، نه فقط اداره ورزش، شهرداری یا سایر ارگان‌ها، بتوانند یک فضای خوب در اختیار شمشیربازی قرار بدهند که ما بتوانیم میزبانی‌های خوبی را بگیریم، اتفاقات خیلی بهتری برای این رشته رخ می‌دهد. می‌خواهیم یک تورنمنت جهانی به اسم شیراز داشته باشیم، چیزی که در گذشته هم بود و در تخت جمشید برگزار می‌شد. حیف است که این رقابت‌ها را احیا نکنیم، چون از هر نظر برای شهر شیراز اتفاق خوبی محسوب می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی