[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رشد کُند مسکن ، روزنامه شیراز نوین

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وعده ساخت ۴میلیون واحد مسکونی با مکانیزم فعلی تحقق پیدا نمی‌کند، گفت: مدل ساخت مسکن باید تغییر کرده و واحد‌های مسکونی با همکاری همه دستگا‌ه‌ها با اولویت استفاده از بافت‌های فرسوده در اراضی محدوده شهری ساخته شود.
به گزارش شیرازنوین به نقل از خانه ملت، رضایی با بیان اینکه بیش از ۳هزار هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد، اظهار کرد: به دلایل مختلف طی سال‌های گذشته پروژه‌هایی شروع شده و هم اکنون ۲۰ الی ۸۰ درصد پیشرفت دارند و سالانه مقداری اندکی بودجه به آنها تزریق می‌شود، اما مورد استفاده هم قرار نمی‌گیرند. سالانه ۱۵۰هزار میلیارد برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته می‌شود که با شیوه تخصیص فعلی اتمام پروژه‌های عمرانی بیش از ۳۰ سال به طول می‌انجامد؛ چراکه تمام بار پروژه‌های عمرانی بر دوش دولت بوده و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده نمی‌شود. از طرفی نقدینگی‌های موجود نیز هر بار سر از بازار ارز، سکه و دلال‌بازی درآورده و اقتصاد کشور را به چالش می‌کشد؛ چراکه هدف‌گذاری درستی برای سوق دادن نقدینگی در توسعه زیرساخت نشده است.
وی با تأکید بر اینکه سهم بخش خصوصی از اجرای پروژه‌های عمرانی کشور حدود صفر درصد است، اظهار کرد: اعتمادسازی و جذابیت برای بخش خصوصی فراهم نشده است؛ ضمن اینکه دستگاه‌های دولتی نیز بخش خصوصی را رقیب خودشان می‌دانند. از این رو برای استفاده از این ظرفیت همواره از جانب دولت مقاومت وجود دارد.
رضایی با بیان اینکه منابع دولت محدود بوده و سرجمع اعتبارات سال ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی حدود ۲۲هزار میلیارد است، عنوان کرد: برای اجرای پروژه‌های عمرانی باید مدل‌های جدیدی به کار گرفته شود. مدیران استانی نباید در انتظار بودجه دولت بنشینند و کار را رها کنند. مدیر کارآمد و توانمند از ظرفیت‌های دیگر برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها استفاده می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در بودجه مکانیز‌م‌های مختلفی نظیر ۱۹هزار میلیارد تومان قیر رایگان، ۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و تهاتر نفت پیش بینی شده که متأسفانه تعداد اندکی از دستگاه‌ها از این ظرفیت‌ها استفاده کردند. در بودجه سال جاری برای تکمیل بزرگ‌را‌ه‌ها اختیاراتی به وزارت راه برای مشارکت بخش خصوصی و جذابیت بیشتر برای آنها دادیم؛ از این رو مدیران حتماً باید با بخش‌های خصوصی مذاکره کرده و از ظرفیت آنها استفاده کنند.
این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در حال حاضر باید سالی یک‌میلیون واحد بسازیم تا تعادلی در عرضه و تقاضا شکل بگیرد؛ چراکه در ۸ سال گذشته به دلایل مختلف و عدم اعتقاد مدیران به ساخت مسکن تنها سالی ۳۰۰هزار واحد مسکونی ساخته شد؛ بدین معنی که سالانه ۷۰۰هزار واحد کسری داشتیم. از این رو در حال حاضر با کمبود حدود ۵میلیون واحد مسکونی در کشور مواجه هستیم.
رضایی کوچی افزود: ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و تکلیف دولت برای ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا بود؛ از این رو تکالیفی برای دستگاه‌ها مشخص کردیم؛ چراکه یک دستگاه به تنهایی از عهده این مسئولیت بر نخواهد آمد. لذا همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند.
وی اضافه کرد: بنده معتقدم با مکانیزم فعلی امکان ساخت 4میلیون واحد مسکونی وجود ندارد. البته هنوز هم دیر نشده، اما باید مدل اجرا را تغییر دهیم و سایر دستگاه‌ها نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در قانون پیش‌بینی شده که منابع بازگشتی تسهیلات مسکن مهر به صندوق ملی مسکن واریز شود که از این محل مردم تاکنون ۴۰هزار میلیارد تومان پرداخت کردند، اما متأسفانه تنها ۲هزار میلیارد تومان آن به صندوق ملی مسکن واریز شده است.
وی ادامه داد: همچنین در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده ۳۰هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به صندوق ملی مسکن واریز شود که این موضوع نیز تاکنون محقق نشده است. از طرفی در قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌ها مکلف شدند که زمین‌های مازاد خود را برای ساخت واحدهای مسکونی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا این وزارتخانه برای ساخت مسکن استفاده کرده و زمین‌ها اطراف شهر‌ها را به شهرها الحاق نکند. این در حالی است که طبق برآوردهای انجام شده، حداقل ۳۰هزار میلیارد تومان برای تأمین آب و برق و زیرساخت‌های شهرهای الحاقی نیاز داریم؛ در حالی که می‌توانستیم با استفاده از زمین‌های موجود در بافت‌های فرسوده و محدوده شهری این واحدهای مسکونی را بسازیم. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هنگام آغاز ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن حدود ۵میلیون متقاضی در سامانه طرح مذکور ثبت نام کردند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی