[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

دود خودرو باید چه رنگی باشد؟ ، روزنامه شیراز نوین

اقتصاد آنلاین/ شاید این سؤال برای شما هم پیش آمده که دود متصاعد شده از خودرو‌ها به چه معنا است و از رنگ دود خودرو به چه نکاتی می‌توان پی برد.
هنگامی‌که خودروی‌مان دود می‌کند و  به تعمیرگاه مراجعه می‌کنیم تعمیرکار از ما می‌خواهد که پدال گاز را فشار دهیم تا ببیند که دود خارج شده از اگزوز به چه رنگ است و از آن طریق به ایراد خودرو پی می‌برد.
 دود سیاه:
خروج دود سیاه از سیستم اگزوز به معنی غنی بودن نسبت سوخت به هوا است. دود سیاه شاید در ابتدای روشن نمودن خودرو، مخصوصاً در هنگام سرد بودن موتور دیده شود اما در صورتی که پس از گرم شدن موتور نیز باز این مشکل دیده شد، باید به دنبال رفع آن بود. در زمان خروج دود سیاه میزان هیدروکربن‌های نسوخته زیاد خواهد بود.
دلایل:
۱. در صورت کاربراتوری، تنظیم نبودن کاربراتور(به ساسات توجه شود البته در خودرو‌‌های کاربراتوری)
۲. صحیح نبودن تایمینگ موتور
۳. وجود نشتی در انژکتورها
۴.گرفتگی فیلتر هوا
۵. فشار بیش از حد در سیستم سوخت رسانی
دود سفید:
دود سفید را باید جدی گرفت.
شایع‌ترین احتمالی که در زمان خروج دود سفید از اگزوز ممکن است وجود داشته باشد، سوختن مایع خنک کننده موتور درون محفظه احتراق است که در این زمان به قول مکانیک‌ها خودرو آب روغن قاطی کرده است. در این زمان ابتدا سطح مایع خنک کننده را چک کنید و در صورت کم شدن به آن بیافزایید. عیب دیگری که ممکن است مسبب به وجود آمدن دود سفید باشد سوختن روغن هیدرولیک درون گیربکس خودرو است.
مشاهده دود سفید در صبح و مخصوصاً سرد بودن هوا طبیعی است؛ اما در صورت گرم شدن و ادامه این روند مسئله از جایی دیگر است.
دلایل:
۱. سوختن واشر سرسیلندر
۲. ترک خوردگی سرسیلندر و یا بلوکه موتور
۳. سوختن روغن هیدرولیک گیربکس
دود خاکستری مایل به آبی:
خروج دودی به این رنگ از سیستم اگزوز به جز سوختن روغن موتور درون محفظه احتراق نمی‌تواند معنای دیگری داشته باشد.
در صورتی که دود خروجی از اگزوز خودرو به رنگ آبی بود، حتماً در ابتدا سطح روغن موتور را چک نمایید. در صورت پایین‌تر بودن میزان روغن از حد مجاز حتماً به روغن درون موتور بیافزایید تا از خطرات جدی که نداشتن روغن می‌تواند برای موتور اتومبیل به‌وجود بیاورد جلوگیری کنید.
دلایل:
۱.شکستن رینگ پستون
۲.خراش برداشتن دیواره سیلندر
۳.شکستگی و یا خرابی در بوش سوپاپ

دو تصادف مرگبار خودروهای تسلا 

تسلا گزارشی از ۲ تصادف مرگبار جدید خودروهای «مدل۳» اعلام کرد که مربوط به سیستم‌‌های کمک راننده پیشرفته بودند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا(NHTSA) در ماه ژوئن انتشار داده‌هایی را آغاز کرد که در حقیقت گزارش خودروسازان درباره تصادف‌های مربوط به سیستم‌های کمک راننده (مانند سیستم اتوپایلوت تسلا) بود. این آژانس اخیراً اعلام کرد:NHTSA این تصادفات را بررسی کرده و مشغول انجام فرایندهای متناسب است. NHTSA از منابع اطلاعاتی متعددی در فرایندهای اجرایی خود استفاده می‌کند. این آژانس آمریکایی در ژوئن ۲۰۲۱ میلادی دستوری صادر کرد و طبق آن از خودروسازان و شرکت‌های فناوری خواست تمام تصادف‌های مربوط به سیستم کمک راننده پیشرفته(ADAS) و خودروهای مجهز به سیستم‌های خودران که در جاده‌های عمومی ‌آزمایش می‌شوند را گزارش دهند.
به گفته NHTSA از داده‌‌هایی که توسط خودروسازان ارائه می‌شود به عنوان بخشی از تحقیقات استفاده خواهد شد.
از ۱۸ تصادف مرگبار مرتبط به سیستم‌های کمک راننده که از جولای ۲۰۲۱ میلادی گزارش شده، تقریباً تمام آن‌ها به خودروی تسلا مرتبط بوده است. از سوی دیگر از سال ۲۰۱۶ میلادی سازمان مذکور ۳۸ پرونده تحقیق مخصوص تصادف خودروهای تسلا باز کرده که احتمال داشت در آن‌ها سیستم‌های کمک راننده مانند اتوپایلوت فعال بوده است. در این ۳۸ پرونده ۱۹ مرگ در نتیجه تصادف خودروهای تسلا گزارش شده بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی